Fodra med enbart halm som grovfoder?

Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Hur har det gått? Fungerar det med att ge bara halm?

Fungerar bra, men så har jag lättfödd häst också. Står på underhållsfoderstat åt + hållet just nu. Fungerarde fint på det MJ behovet i vintras men fick inte bort alla fettdepåerna då trots mer motion så därav tanken med halm som ger mindre MJ men ändå ok tuggbehov. Viktigt att räkna på vitaminer, mineraler och protein innan man kör igång med detta men det vet du säkert redan.
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Men vad är det för halm som innehåller 20 g smbrp? Kan väl knappast vara spannmål väl? Gräsfröhalm?

I fjol hade jag kornhalm på rundbal. Vet inte vad det är för sort i år men tror det är samma men i år är det en del "grönt" i balarna alltså inte sådana där snustorra oplastade fyrkantsbalar. Hästen gillar fodret så jag kör på i vinter. Har faktiskt inte brytt mig, kvalitén är bra och MJ lägre än höet. Finns inte så stort utbud häruppe då det inte odlas så mycket spannmål längre och oftast räcker halmen endast till böndernas egna djur. Sent skördat, men har varit skitväder i sommar.
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Fungerar bra, men så har jag lättfödd häst också. Står på underhållsfoderstat åt + hållet just nu. Fungerarde fint på det MJ behovet i vintras men fick inte bort alla fettdepåerna då trots mer motion så därav tanken med halm som ger mindre MJ men ändå ok tuggbehov. Viktigt att räkna på vitaminer, mineraler och protein innan man kör igång med detta men det vet du säkert redan.

Men då fungerar det för din pålle i alla fall? Det är ju bra och jag hoppas fettdepåerna försvinner snart. Jag har själv ingen tanke på att fodra med enbart halm då ingen av mina är så förtjust i halm. Bengan äter det, men inga mängder. Han får lite halm i boxen att pilla med då jag drog ner på höt så mycket jag vågade. Wiktor äter inte halm alls utan ratar det om det så är den enda maten han får.. Bengan skulle behöva gå ner lite i vikt, men för det krävs mer motion. Det är dock bara magen som är stor, han har ingen nacke eller så. Wiktor är precis lagom nu, och jag hoppas att han håller sig där och inte går ner i vikt som han brukar nu när han gått upp i vikt igen. Så halmdiet är inget aktuellt för mina två. Jag var mest nyfiken om det fingerat som du tänkt :)
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Frågan gällde egentligen erfarenheter av de som har hästar på "halmfoderstat". Negativt / positiva erfarenheter?
jag har aldrig haft någon häst på ren halmfoderstat men drygar ibland ut högivan med halm för att ge mer strå till mina fångshettisar på somrarna. Och de brukar då mest bara blänga på mig och se ut att säga "men är du dum eller, det där är väl för bövelen inte MAT!!" :p
Det mesta brukar bli kvar orört i hölådan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har ett torrt hösilage (81%) med hög protein/energi-kvot (9,5). Funderar på att endast ge 7 kg hösilage så det täcker proteinbehovet...
2
Svar
25
· Visningar
3 703
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: HannaZ
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 109
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp