Fodra halm istället för hö?

T

Travly

Nu vill jag höra folks åsikter, kan hästar äta halm istället för hö? :confused: Min spontana reaktion på detta är ett klart nej men jag har ingen fakta att stödja min ståndpunkt med.

Jag har haft min häst uppstallad på ett ställe i 4 år och i höst ska det göra om och ha lösdrift istället. Fick för några dagar sedan höra att de istället för att ha fri tillgång till hö på vinterhalvåret ska få fri tillgång till halm. Deras argument för detta var att hästarna äter upp sig mycket på sommarbetet(förvisso) att det är bra för dem att magra ur på vintern(tycker att det borde vara då de behöver hullet för att hålla värmen?) Tror att de har fått sina idéer från "friska hovar" och att det skulle vara bättre för hovarna med halm?

Har hört från annat håll att halm kan innehålla över 90 % mögel utan att man ser det? det vill jag då rakt inte att min häst ska äta.

Mycket tacksam för alla tankar och åsikter!
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

hmm låter mysko....fast jag vet ej:confused:
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

Inget hö alls? Hur har de tänkt fodra upp proteinbehovet? Det blir jäkligt dyrt att ge halm och sen t.ex lusern för att täcka upp proteinet...
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

Om jag nu minns rätt så är det så att ju tidigare man skördar hö desto högre proteininnehåll medan halm kommer från något sädesslag som måste vara helt moget dvs. skördas sent = mindre proteininnehåll. Rätt eller fel? Någon som vet?:confused:
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

Glömde!
Både halm och hö kan vara jättemögligt om det inte torkats ordentligt
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

Travly skrev:
Nu vill jag höra folks åsikter, kan hästar äta halm istället för hö? :confused: Min spontana reaktion på detta är ett klart nej men jag har ingen fakta att stödja min ståndpunkt med.

Jag har haft min häst uppstallad på ett ställe i 4 år och i höst ska det göra om och ha lösdrift istället. Fick för några dagar sedan höra att de istället för att ha fri tillgång till hö på vinterhalvåret ska få fri tillgång till halm. Deras argument för detta var att hästarna äter upp sig mycket på sommarbetet(förvisso) att det är bra för dem att magra ur på vintern(tycker att det borde vara då de behöver hullet för att hålla värmen?) Tror att de har fått sina idéer från "friska hovar" och att det skulle vara bättre för hovarna med halm?

Har hört från annat håll att halm kan innehålla över 90 % mögel utan att man ser det? det vill jag då rakt inte att min häst ska äta.

Mycket tacksam för alla tankar och åsikter!

Halm innehåller ingen protein och räcker inte som grovfoder näringsmässigt. :devil:
De menar inte att det ska vara fri tillgång på halm och fodras med hö ändå men i begränsad mängt 3-4 ggr/dag?? :confused:

Hur kan man säga att det kommer från "friska hovar" är inte det hemsidan för sanhcp??? I så fall är det ju en organisation för barfotaverkare. Låter konstigt om de gemensamt skulle rekommendera något så vansinnigt som att fodra med enbart halm :eek:
Om någon rekommenderar att fodra med enbart halm så är det otroligt okunningt.
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

seifur1 skrev:
Halm innehåller ingen protein och räcker inte som grovfoder näringsmässigt. :devil:
De menar inte att det ska vara fri tillgång på halm och fodras med hö ändå men i begränsad mängt 3-4 ggr/dag?? :confused:

Hur kan man säga att det kommer från "friska hovar" är inte det hemsidan för sanhcp??? I så fall är det ju en organisation för barfotaverkare. Låter konstigt om de gemensamt skulle rekommendera något så vansinnigt som att fodra med enbart halm :eek:
Om någon rekommenderar att fodra med enbart halm så är det otroligt okunningt.

Nej, det var enbart halm som gällde.

Jag vet inte, han pratade om Ove Lind iaf och att han skulle följa grunderna för vad som står på den sidan.. jag hittar dock inget om att fodra enbart halm varken där eller på nån annan sida så jag vet inte riktigt var han har fått det från? :confused:
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

Det ska du absolut inte gå med på. Hästar måste få i sig näring i rätt balans. Halm innehåller inget protein, och din häst kommer bli rejält undernärd om du går med på det.
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

Nej, jag letar för fullt efter nytt stall, men är fullt överallt eftersom det blev allmän massutflytt från vårt stall när det blev tal om lösdrift.. och eftersom mitt sto är högdräktigt kan vi inte flytta just nu. men det får ordna sig på nåt sätt för halm ska hon ju inte börja äta på gamla dar!

Tack för alla svar! :bow:
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

Om du av någon anledning en period måste fodra hästen med halm så bör du komplettera det med lämpligtvis lusern. T.ex. min häst har ett proteinbehov på 360 g smrp per dygn, från halmen (vanlig halm utan gräs i) skulle han få 0 g protein vilket skulle göra att han skulle måsta bryta ned sina muskler för att få proteinet från dem. För att hindra detta skulle jag då få ge till något över 3 kg lusern per dag. Det funkar om än inte den bästa lösningen men finns inte hö att tillgå så finns det inte.
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

90 % mögel? Utan att man ser det??? Du menar att i en hög på tio kilo halm skulle 9 kilo vara mögelsvampar utan att man såg det?

Hur som helst. Visst, det låter "natuuuuuuurligt" och fint att låta hästarna vara som vildhästar och bli smällfeta på sommaren och svälta på vintern. Men om man tänker lite praktiskt så finns det en anledning att man försöker hålla hullet jämnt över året. Det är inte bra att rida på en smällfet häst, det är svårt nog för en häst att bära en ryttare utan att bli nertyngd av 30-80 kilo sommarfläsk, fläsk som den dessutom måste kånka på dygnet runt. Att rida på en häst som svälter ska vi inte tala om...

I Spanien och Portugal har man halm som enda grovfoder av tradition eftersom det har varit svårt/dyrt att få tag på hö. Men där kompenserar man med kraftfoder.

Undrar när de här natuuuuuuurliga människorna ska ta det sista lilla steget mot äkta naturlig hästhållning och låta bli att ha tamhästar över huvud taget? Det går säkert att bli fadder åt en mustang och åka och hälsa på den på prärien. Eller en przewalskihäst i Mongoliet.

Som du förstår så tycker jag att de som har ditt stall har fel. Visst är det bra att ha fri tillgång till halm, så att de har något att tugga på hela dagarna utan att bli för feta. Men jag tycker att foderstaten ska vara baserad på hö, och att man ska ha som målsättning att hålla vuxna arbetande hästar i lagom hull (= att man känner revbenen med handflatan under ett tunt fettlager) året runt.
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

För länge sedan strövade fyrbenta djur på stäpper och savanner. De hade aldrig sett en tvåbent individ, och strövade milsvida omkring där det bästa betet fanns, de gick aldrig tillbaka till sina gamla bajshögar. När vintern kom strövade man vidare dit det var varmare och fanns gräs och löv att äta. Dessa djur blev inte så gamla, men de hade inte krav på sig att orka hoppa hinder, gå dressyr eller allt annat som människan hittat på. De slet dessutom ner sina hovar på ett naturligt sätt, med belastning enbart från den egna kroppen. Idag är hästen ett modernt framavlat djur som finns enbart för att tillfredsställa ett intresse hos hästägaren, det gör att vi som hästägare har ett enormt ansvar, då hästen fortfarande har sina gamla behov som den nu inte kan tillfredsställa på egen hand. Det gör mig mörkrädd att se alla dessa avarter till hästhållning som finns, alla avsteg från kunskap som faktiskt finns, bara för att man tror en massa. Jag skulle kunna räkna upp en massa här men avstår, ni har ändå läst om det mesta här på buke. Det här blev långt, men snälla läs böcker och prata med folk som verkligen kan häst när ni undrar något, och ta avstånd från det som skadar hästarna.
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

Tror att dom är inne på teorin att det är naturligt för hästar att äta magert på vintern, vilket säkert stämmer, MEN jag tror inte att det gäller hästar i arbete.
Jag har också haft fri tillgång på halm istället för hö, eftersom mina hästar blev alldeles för runda. Dock hade de 6-8 kg hö ändå, halmen var mest till för att ge dem sysselsättning då höet var slut, när de fick fri tillgång på hö gick det ca 15 kg/häst och dag, vilket var på tok för mycket.
Vill bara visa på att det kan vara bra att utfodra med halm i kombination med hö, men enbart halm tror jag inte är speciellt bra.
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

Stackars hästar. Mina hästar är väldigt lättfödda. De får fri tillgång på fjolårshö(dammfritt)pga.att de fallit en del näringsmässigt+årshö med bra värden av fin kvalite. Tur att man köpt hus och har eget stall då kan man göra som man vill utan att någon lägger sig i. Lider med dig och tycker absolut att du gör rätt som letar efter ett annat stall. Hoppas du hittar nåt. Stackars de hästar som går där nu och ska få klara sig på enbart halm hela vintern:(
 
Sv: Fodra halm istället för hö?

Travly skrev:
Nej, det var enbart halm som gällde.

Jag vet inte, han pratade om Ove Lind iaf och att han skulle följa grunderna för vad som står på den sidan.. jag hittar dock inget om att fodra enbart halm varken där eller på nån annan sida så jag vet inte riktigt var han har fått det från? :confused:

Problemet är lätt att lösa. De planerar nämligen ett brott. Att medvetet fodra hästar med en foderregim som med säkerhet inte tillfredställer deras näringsbehov strider tveklöst mot Kap 4, § 2 i föreskrifterna om hästhållning. Länk finns på Bukes startsida.

För att tillfredställa sitt minimibehov för underhåll av protein från halm skulle en 400 kg s häst behöva äta minst 24 kg halm per dag. HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 320
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp