Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

diabla

Trådstartare
hästen rids 3 ggr per vecka, onsdag, lördag och söndag. lätt dressyr - skritt, trav galopp och typ skänkelvikningar, inget avancerat. 45 minuter.

Resten av tiden står hästen ute i hage med andra hästar. det finns gott om gräs. vi bor i Australien. det är sensommar här med grönt och fint gräs.

Jag vill ge hästen något slags kraft foder med b vitamin efter att jag har ridit. Är det okej? at bara ge den det 3 ggr per vecka? det kan väll inte vara skadsamt mot hästens mage, eller? jag menar eftersom man inte ger den det varje dag?

jag tänker som med mig själv, vanliga dagar när jag inte tränar så äter jag min vanliga mat, men om jag har varit och tränat så dricker jag protein pulver efter min träning för att min kropp ska lättare bygga muskler och återhämta sig efter träningen.

Han är runt 17 år, nån slags arab korsning och har lagom med hull men inte så mycket muskler.

tacksam för alla svar och synpunkter!
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Ge den b-vitaminpellets så slipper du kraftfodret. En del äter bakjäst som den är.
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Finns det inga oberoende foderrådgivare där du bor? Jag tänker att bristerna i det foder vi ger här i Sverige troligtvis inte är samma som i Australien, så det kan vara lite svårt att jämföra förhållandena.

Om det inte handlar om några stora mängder kraftfoder du ger efter arbete så skadar det säkerligen inte.

Lite OT, men guuuuud vad det skulle vara härligt att kunna ha hästarna på växande gräs året runt! AVIS!!!:love:
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Finns det inga oberoende foderrådgivare där du bor? Jag tänker att bristerna i det foder vi ger här i Sverige troligtvis inte är samma som i Australien, så det kan vara lite svårt att jämföra förhållandena.

Om det inte handlar om några stora mängder kraftfoder du ger efter arbete så skadar det säkerligen inte.

Lite OT, men guuuuud vad det skulle vara härligt att kunna ha hästarna på växande gräs året runt! AVIS!!!:love:

jo det finns det nog men jag tycker att det är så svårt att sätta sig in i allt hästigt här i australien. så mycket termer och saker som jag inte förstår.

och det finns inget bukefalos här! lite mer OT - vad jag har förstått hur mycket jag älskar bukefalos av att bo utomlands! detta är världens bästa forum! :love:

okej tack för ditt råd!
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

jo det finns det nog men jag tycker att det är så svårt att sätta sig in i allt hästigt här i australien. så mycket termer och saker som jag inte förstår.

Jag känner en foderrådgivare i Australien, Carol Layton:

http://www.balancedequine.com.au/nutrition/articles.html

Det finns ju lite speciella grässorter i AU bl.a. Kikuyu som vanligtvis kräver kalciumtillskott så man bör vara lite insatt i foderfrågor om man vill hålla sin häst frisk. Du kan ju börja med att läsa artiklarna på Carols hemsida.

Beträffande din fråga så är det vanligtvis inga problem så länge du ger hästen rimligt små mängder kraftfoder. Blir hästen lös i magen så ger du för mycket.

Generellt sett så är utfodring efter ett träningspass att rekommendera eftersom hästen då är som mest mottaglig för påfyllning av glykogenförråden. Musklerna behöver även påfyllning av aminosyror särskilt de grenade aminosyrorna.

Varför vill du förresten ge din häst B-vitaminer?
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Jag skulle inte ha fodrat med kraft bara tre dagar i veckan. Hästen har en väldigt känslig mage och då skulle det vara bättre att ge varje dag -om man nu behöver kraftfoder
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

absolut - hade älskat att kunna fodra varje dag! men tyvärr går inte det. hästen står 1.5 h bort så jag kan bara åka dit 3 ggr per vecka.

den står på en gård hos en gubbe som ser till den, men det går ute i hagen med sina häst kompisar, att be gubben att bara mata min häst skulle bli svårt och innebära mycket jobb för honom.
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Toppen!! tack så mycket! ska läsa igenom de artiklarna!

vill ge honom b-vitamin för han har problem med pälsen. den känns tovig och matt. har fått för mig att B-vitamin ska vara bra för pälsen?
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

det finns många trådar om B-vitamin och päls - och många tror som du att det är bra att ge.
Saken är den att hästar själva bildar sitt eget B-vitamin samt förstås att det inte har det minsta med pälsen att göra. Om han är matt och tovig i pälsen skulle jag snarare kika på proteiner.

Spännande med utfodringsfrågor från ett så pass olikt land ändå, och tack Spader för länken - den ska jag läsa jag med!
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

vill ge honom b-vitamin för han har problem med pälsen. den känns tovig och matt. har fått för mig att B-vitamin ska vara bra för pälsen?

Javisst behövs B-vitaminer för både päls och hovar men gräs innehåller mycket B-vitaminer och dessutom producerar mikroorganismerna i hästens grovtarm B-vitaminer. Så länge gräset är ”grönt och fint” så är det inte troligt att hästen har brist på B-vitaminer.

Pälsen behöver mer näringsämnen än B-vitaminer. Läs Carols artikel “Link between minerals and coat bleaching”.
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Har jag förstått det rätt att det är så att antingen får hästen kraftfoder av dig tre gånger i veckan, eller så får den inget alls?

I så fall är det ju bättre att den får kraftfodret än att den inte får något alls. Den verkar ju behöva det. Det låter som om din häst behöver mer protein om den är tunn i musklerna och har dålig päls. Något lämpligt mineralfoder och en omgång multivitamin kanske inte heller skadar.

Jag vet inte hur tillgången på hästfoder är där du bor, men om du kan få tag på lusern (alfalfa) och blanda i soja så får du en blandning som är relativt skonsam mot magen men som ändå ger ett bra proteintillskott. Du måste vänja hästen vid sojan, sen kan du ge den 4-5 hg per gång.
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Nu är jag inte speciellt insatt i detta med foderstater osv, men har ridit häst som gått på lösdrift med fri tillgång till grovfoder och utöver det bara fått kraftfoder efter ridning (2-5 ggr/v). Inga mängder, men någon näve och så mineraler till det. (ägaren betydligt kunnigare på detta bör väl tilläggas)

Har fungerat jättebra och tycker mig förstå att det inte är helt ovanligt att man gör så med lösdriftshästar. Så länge grovfodret är bra och hästen inte får världens mängd kraftfoder bara någon gång så.
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Under hela betesperioden Maj-September, så får min häst bara kraftfoder dom dagar han rids.
Det går jättebra men man kan givetvis inte ge fler kg utan kanske max ett kg per gång.
Oftast får han ett halvt kg.
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Varför inte utöka ridtiden?

Den hinner ju knappt bli uppvärmd.

Proteindrinkar är till för att bygga upp/ laga ansträngda muskler o så pass verkar det inte som du gör;), men en mindre havre/ sojablandning kan kanske ge bättre päls, fast det krävs lite pälsvård också.

låter mest som du ger gott efter trevlig ritt.

Det är svårt att be en foderrådgivare ge råd när den går på gräs. inte ens ett hum om intaget.
Får den mineral/ vitamintillskott?
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Det är svårt att be en foderrådgivare ge råd när den går på gräs. inte ens ett hum om intaget.
Nja, inte säkert. I länder där djuren går på gräs året runt och där man har stor nötköttsproduktion(t ex. brasilien, argentina mfl) Tar man analyser på betet på samma sätt som vi tar analyser på vårt skördade grovfoder. Australien har ju stor nöt-, mjölk- och lammproduktion t ex. så min gissning är att foderrådgivarna i Australien har rätt bra koll på både betesmängd och näringsinnehåll i respektive delar av landet.
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Det förutsätter dock att djurägaren är motiverad att analysera. Hästägaren som Diabla hyr av ger inte intrycket att vara den sorten som sover med Hästhållning i praktiken under huvudkudden. :crazy:
 
Sv: Fodra 3 ggr per vecka - bara efter ridning

Generellt sett så är utfodring efter ett träningspass att rekommendera eftersom hästen då är som mest mottaglig för påfyllning av glykogenförråden. Musklerna behöver även påfyllning av aminosyror särskilt de grenade aminosyrorna.

Jag flyttar nu i slutet på månaden och det är tänkt att min äldre (18år) dressyr pålle ska få gå på lösdrift, stora hagar, ca 4 hektar 7 st hästar.
Har i dagsläget inga värden på höt tyvärr men klart godkända om man ser på de andra hästarna.

Min plan är att träna/rida varannan dag och då ge kraftfoder.
Sist han gått på lösdrift har energin försvunnit, tänkte mig nu ge rapsolja, betfor, havre och Edel topp som är ett koncentrerat helpelletsfoder anpassat till travhästar i full träning. Havre 40 % Edel 60%.
Lite före ridning och större giva efter.
Rider msv dressyr.

Problemet är att han nu endast får kraften vid ridtillfället, alltså varannan dag.
Negativt eller posetivt?
Finns det en genomsnittlig tid för kraftfodret, energin av kraftfodret att komma ut i kroppen för min tänkta ridning varannan dag?

Vad säger ni andra?

(sorry TS för trådkap, handlar åtminstånde om samma sorts problem med få kraftfodertillfällen...)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: lovehorses
·
Ridning Har ni ridit hästar bara 3 gånger i veckan? Hur fungerade det? Hur la ni upp er träning? Hur länge red ni? Tävlade ni? Hur klarade...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 638
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp