Fodra 2 hästar med hösilage?

MsSleepalot

Trådstartare
Jag har min häst (snart 3 årig quartervalack) inhyrd i ett stall där han har en hästkompis (23 årigt kallblodssto). All hö, hösilage och spån ingår i hyran.

Men jag har märkt att häsilaget inte alls är av bra kvalitet så jag funderar på om det är så bra att fodra 2 hästar med stora hösilagebalar?

Hur länge håller sig en bal ätbar sen den öppnats för 2 hästar? Finns det mindre hösilagebalar som passar bättre till 2 hästar?

Eller det kanske vore bättre om jag köper hö och fodrar min egen häst själv?

Vad tycker ni?:confused:

Sv: Fodra 2 hästar med hösilage?

Beroende på temperaturen där man förvara en öppnad bal och TS-halten så ska en ta slut inom mellan 3 - 5 dagar för att det inte ska bli dåligt. Är det riktigt kallt med många minus grader håller det längre.
Det finns väldigt många olika storlekar på balar från ca 25 kg och upp 500 kg så det gäller att köpa den som passar en bäst. Om man kan få tag på den förstås.

Vi har två hästar och fodrar med hösilage. 170 kg´s bal, hästarna får fri tillgång både ute och inne.

Hur lång tid tar det för dina hästar att äta upp en bal? Eller slänger ni resten av balen när den inte längre är fräsh?

Har aldrig behövt slänga något för att det blivit dåligt, har haft denna balstorlek i närmare 10 år nu.

Det är lite olika hur mycket de äter, men runt 20 kg/dag.

Har aldrig behövt slänga något för att det blivit dåligt, har haft denna balstorlek i närmare 10 år nu.

Det är lite olika hur mycket de äter, men runt 20 kg/dag.

Men det innebär ju rätt mycket hösilage per häst? Min häst har tendens till rund mage och han skulle aldrig kunna äta så mycket per dag utan att bli en rejäl tjockis!

Här omkring har de inte börjat så mycket med småbalar hösilage, tyvärr. Så för 1 halvblod och 2 b-ponnyer funkar inte storbalar i dagsläget...

När jag hade två hästar fodrade jag med hösilage i 200-kilosbalar, en bal gick åt på en vecka.
Förra vintern var det få dagar som termometern stod på minus, men det var ändå inga problem, hösilaget var fräscht till sista tussen.

Immer

Ja, tycker man det är mycket är det ju mycket. För mig är det minimum för våra, men å andra sidan försöker jag undvika kraftfoder om det går.

Knapplån

Vad har ni för erfarenheter av mindre hösilagebalar?

Jag vill veta om kvalitén håller sig i ex.vis 40 kg balar.
Blir de tillräckligt hårdpressade?
Jag har för mig att just pressningen diskuterats för några år sedan angående småbalar men nu finns väl bättre teknik?

Småbalar alltså, kvalitet och pris???? 20-60 kg

Jag har hittills inte sett några bra småbalar. Det är främst plastningen som har varit kass på småbalarna, troligen för att det tidigare inte funnits någon bra plastare till dessa mindre balar.

Jag tror att man får prova leverantören, ta en omgång och se hur balarna fungerar (vilken hygienisk kvalité de har vid öppnandet, hur många % av balarna som är dåliga etc).

Det finns ju de som pressar och plastar i storbal och sedan pressar och plastar om i småbal längre in på säsongen.

Jag har 40-kilos hösilage i rundbalar till mina två islandshästar. Funkar alldeles utmärkt. Balen varar ca 2 dagar. Av 100 inköpta balar har endast 1 varit dålig men den hade en stallkatt klöst på :devil:

Förra säsongen fyllde jag ut det vanliga torra höt med 40-kilos hösilage i fyrkantsbalar. Funkade även det utmärkt.

Det är mest praktiskt med fyrkantsbalarna tycker jag i hanteringen när man ska väga upp. Det är ju vanliga "kakor" i balen. Rundbalarna är svårare, men det är överkommligt. Men de är i gengäld lättare att få in i stallet på skottkärran. Fyrkantsbalarna gick inte på utan jag fick ha säckkärra, och de gled bara av.:mad:

Har man två mindre hästar så kan man nästan inte ha större balar.
Kul att höra att du har goda erfarenheter.

Jag har 400 kg balar till 3 stora hästar. En bal varar ca 8-9 dagar och jag behöver inte slänga något, det är jättefint även det sista. Hästarna äter så mycket de orkar, får bara lite kraftfoder upptill.

Vi gör ett tusental småbalar på 35 ca kg/år.
Inga problem med kvaliten alls.
Riktigt hårdpressade 4-kantsbalar, plaststräckning på 50%.

Prismässigt är det klart att storbal är mycket billigare.
Småbalen tar lång tid och det går åt mer folk o mer plast. Alla våra balar hanteras manuellt ett par gånger.

Staplas på lastpall 350 kg/pall som sedan plastas.

*KL*

Jag har 40 kg:s bal, som mest förbrukar jag 40 kg/dygn, dvs det blir ett antal ton/år. Inga som helst problem med hållbarheten, men så är jag noga med att köpa från leverantör som har det som profession och som är intresserad och fortbildar sig etc. Brukar ha 2 - 3 balar/år som inte är okej, dvs en ytterst liten del.

vi har hösilage bal på ca 380 kg det äter våra 2 upp på en vecka. då har de balen öppnad i hagen o vi går o hämtar i den för kvällen.. har inte haft en bal som blivit dålig....

Blir det inte mer ekonomiskt att köpa storbal om du förbrukar en 40 kg´s bal/dygn?

Jo, men det går inte att få storbal med de värden jag vill ha, inte så jag kan få hemkört.

Nu har jag ju 'bara' två igen, och nu går det cirka 30 kg/dygn, skulle gå mer (i båda exemplen) vid fri tillgång, men då skulle lilla ponnyn bli alldeles för lycklig ;)

Men jag skulle idealiskt ha storbal från samma leverantör som jag har, och så småbal vår/höst när det inte går lika mycket.

Jag har fodrat 2 hästar med stor hösilagebal en gång i tiden, jag tycker deet går bra om man låter hästarna äta fri antal mängd, man får ju såklart hålla koll lite också på kvalitén

Har bara 2 hästar. Ca 170 kg tar drygt en vecka att äta upp för mina. Betalar 200 kr hemkört. Har inte kastat något fast det är SKIT VÄDER. Va noga med kvaliten så tror jag det inte är någon fara.
Dom får halm ute oxså.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 027
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt gård och ska för första gången beställa hösilage. Min leverantör har många olika kvaliteter att erbjuda och ville...
Svar
4
· Visningar
786
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben