fodra 2 eller 3ggr/dag

panzy

Trådstartare
vad är lämpligast?:
* fodra kl. 6 (2,5kg hö) och 19 (3kg hö + kraftfoder)
* fodra kl. 6 (2kg hö), 16.30 (1kg hö) och 19 (2,5kg hö + kraftfoder)

Kan inte ordna fodringen på något annnat sätt så vad är bäst?

En häst ska äta så ofta som möjligt så minimum tre gånger per dag måste man fodra.
Man kan även ha fri tillgång (rulla in en storbal med silage/hö alt ösa in silage/hö i mängder i en höhäck) om man har svårt med att fodra ofta och på regelbundna tider. Då kan de äta när de vill.

Om jag skulle fodra tre gånger per dag och ge frukosten kl 6 och middagen 16:30 så skulle jag ge kvällsmaten kl 22, annars blir det för långt emellan.

vet att inget av alternativen är super men ... eftersom jag stiger upp vid 5.30 så orkar jag inte vara uppe till 22. sover som en stock vid 21. så det alternativet funkar inte. Hagen han går i finns det fortfarnde en hel del gräs kvar i (vet att det inte finns någon näring i det men han har nått att göra) så måste han egentligen då ha någon mat mitt på dagen?

Eftersom det inte är ngn närig i gräset nu så skulle jag ge mat mitt på dagen.
Vi har också gräs kvar i hagen med mina får ändå 2 mål mat/dag på dagen (lunch och middag).
En häst måste få mat med jämna/korta mellanrum för att inte magsyran ska fräta i magen på dem... de har magsyra som "strömmar" till i magen hela tiden och om de inte får mat tillräckligt ofta så ligger magsyran ensam i magen och fräter... kan orsaka typ magsår...
Jag är också jättetrött på kvällarna (stiger upp mellan 4:45 och 6:00 och har 13 mil till jobbet med bil) men jag ger Aldrig mina pållar mat före kl 21/22 på vardagar och 22/23 på helgen.
Men är jag supertrött och somnar före 21 så tar ju min söta sambo hand om fodring och ev insläpp så jag Måste ju inte hålla mig vaken varje kväll. :)

ang. magsyra och det där så äter han ju hela dagen trots att det inte är nån näring i det. Då kan det väl inte vara så farligt om han inte får mat på dagen eftersom magsyran används till gräset... eller???
Hur löser du fodringarna mitt på dagen när du jobbar så långt hemmifrån???

Jo, det är jättebra att han kan småäta även om det inte är närig i gräset (pga magsyran), men det funkar ju inte i vinter sen... :(
Min sambo jobbar skift och är för det mesta hemma vid lunchtid. Jag kommer hem kl 17-18 och ger middagen då.
Om han vid enstaka tillfällen jobbar dagtid som jag och ingen är hemma på lunchen så slår vi ihop frukost och lunchmålet så får de bara tre mål mat den dagen.

Kan du inte lösa fodringen genom att ge din häst fri tillgång då? Då behöver du inte fundera/oroa dig för om han får i sig för lite osv eftersom han kan styra själv när han ska äta..?

Fri tillgång på höet är ALLTID det bästa!!
Men eftersom vi har fungerande rullningsschema,då får de 4 fodringar (hö) per dag och får kraft 2 ggr per dag. Det funkar jättebra!
- Men annars så vill jag gärna att min häst får fri tillgång på höet,vilket jag tänkt börja med det snart om hon får gå på lösdrift snart.
:)

SJÄLVKLART är alternativet med tre ggr per dag bättre än två ggr.

Kan du inte i allafall kvällsfodra LITE senare, kanske mellan kl 20 o 21, så blir maten mer utspridd över dygnet? En tuss hö i hagen redan vid utsläpp (om man inte har möjlighet att fodra mitt på dan) förkortar oxå tiden utan mat, särskilt när snön kommer o de inte kommer åt att knapra gammalt gräs.

Lycka till!
AKO

det senaste alternativet!

annars kan man ha timer (foderautomat eller extrahage som man har en timer på, där man lagt ut hö)

Jovisst, hö foderautomat är bra,men jag skulle nog föredra att dom får FRI TILLGÅNG PÅ HÖET i hagen där man kan bara lägga ut höet i en höhäck eller ngt liknande. Så att de kan äta det när de vill.
Men det går ju också bra att fodra dem flera ggr om dan om man är hemma typ..

min häst skulle rulla fram om hon fick fri tillgång! Hon får hösilage 4 ggr per dag, kraftfoder 3 ggr/dag (fast hon får så lite kraftfoder)

min syster har haft alla möjliga sorters hästar, travare halvblod ponnyer och föl, alla hästarna har fått mat 2 ggr per dag, även tävlingshästarna, det är bara fölen som haft fri tillgång på hö, och det har aldrig varit något problem, de har aldrig varit sjuka eller liknande p.g.a. maten.
så man kan fodra dem 2 ggr per dag förutsatt att maten är näringsrik och innehåller allt en häst behöver.
Jag kan inte riktigt förstå varför man ska släpa in hästen från hagen för att ge den 1 kg hö som varken gör till eller från. :confused:
Jag vet att många ger sina hästar mat 4 ggr per dag men det är inget måste.
Våra är glada och runda trots att de bara får 2 ggr om dagen!
Du har fått ganska många förslag och detta är min åsikt så nu får du kolla vad som passar dig och dina hästar bäst! ;)
kram // cicci :bump:

de har aldrig haft problem med magsår, sjukdomar behöver inte synas de märks ändå!
kram // cicci

...Jo fast, det är ju onekligen ett både känt och vedertaget faktum att hästen har en liten magsäck och oavbruten produktion av magsaft och därför inte mår bra av mycket mat vid få tillfällen. Däremot en katt, som ju är ett rovdjur, klarar sig mkt väl på 1-2 ggr/dygn, men DET är ju en annan femma.

Möjligtvis då om man ger så stora mängder grovfoder att det i praktiken blir (nästan) som fri tillgång och hästarna ändå inte får så många timmar mellan att de ätit upp och att det kommer mer.

Att ge, som trådskaparen skrev i sitt ena förslag, kl 06 och kl 19 anser i allafall jag vara totalt förkastligt. Det är 13 timmar däremellan... Det innebär troligen totalt matlös tid i minst tio timmar... :(

AKO - som efter att ha läst senaste tidens trådar inte längre mår så illa av att hennes hästar inte kan få lunch vid 12 utan får hö ute vid halv åtta och ny mat vid halv fyra... (Utehöet (de får kraftfoder o mindre högiva inne oxå först) är ju inte slut förrän vid tidigast tio, så då blir det inte såå mga timmar i allafall. Sen får de ju så klart kvällsmat vid nio - tio oxå).

det är bl a två tjockisar till ponnyer som det handlar om. travaren får en hel del, men tjockisarna ska ju inte ha så himla mycket...

Jag är fullt medveten om hästens magsyreproduktion men jag vet också att 2 kg hö inte har någon som helst inverkan på magsaften i mer än ca 45 minuter efter avslutad lunch, så allt jag säger är att ska man bara ge hästen några nävar hö så kan man lika gärna ge dem en rejäl frukost istället så de klara sig.
De flesta som ger lunch sprider bara ut frukosten så blir de inte speciellt mätta på morgonen heller.
kram // cicci

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.