fodra 2 eller 3ggr/dag

Det du säger är faktiskt inte rätt, och två kilo hö är inte "en piss i havet". Två kilo är sisådär 1/4 - 1/5 av den totala högivan i många halvblodshästars foderstat. och, dessutom, även om det bara hjälper i 45 min EFTER lunchens slut, så tar det ju iallafall dessutom minst en timme för pållarna att äta oxå...

Jag häpnar nästan när jag läser ditt inlägg! :eek: :crazy:
Har du missat allt vad foderlära heter? :confused:

Hästen i fritt tillstånd är konstruerad att söka föda och äta hela tiden, både för magen och psykets välbefinnande.
Det är ett strövande flyktdjur och inget jagande rovdjur(som kan äta sällan).
Väsentlig skillnad! :smirk:
Visst funkar det säkert att ge en del hästar mat så sällan som 2 gånger per dag. :(
Men det är inte samma sak som att man faktiskt kan rekommendera och förespråka det.

Absolut det senaste....
det är jätte viktigt att hästar får mat ofta, dom kan nämligen lätt få magsår annars.

jo, men hästarna i det här fallat går i en stor gräshage med en hel del småträd och buskar, som det äter av. När det sen kommer snö så går de runt (precis som vilda hästar) och gräver i snön så att de kommer ner till gräset och kan äta. Är det då inte bättre att ge det mesta av höet på kvällen så att de står mindre tid utan hö på natten???

Nej, jag tror fortfarande bestämt att det är bättre att dela upp givan på fler tillfällen.

Jag har haft hästar i herrans massa år, börjar närma sig 30 år nu. Måste säga att jag märker stor skillnad på hästarna mot förr i tiden när de fick hö bara 2 gånger per dag.
Jag har även fodrat 3 ggr och som nu det ultimata 4ggr/dygn med 6 timmar mellan.

Vi har islandshästar som för det mesta går på lösdrift, någon fungerar på fri tillgång men övriga blir inte ridbara pg av fetma. Därför har vi valt att fodra manuellt istället.

Visst var våra hästar pigga och friska även när de fick mat 2 ggr, men inte förrän jag gick över till fler fodringar märkte jag skillnaden. De har helt enkelt blivit mer harmoniska och lugna, trivs bättre och är inte så rabiata när det är fodringsdags.

Lunch kan alla fixa till sina hästar, bara det finns ett hörn av hagen att spärra av eller en intilliggande hage och en vilja från hästägarens sida att göra det bra för hästarna.

Själv bär jag ut foder till våra hästar max 2 gånger om dagen men de käkar 4 mål. En laddbar (behövs inget batteri eller framdragen el) grindöppnartimer öppnar in till en mathage på inställd tid.
Själv har jag investerat i 2 grindöppnare. Har automatisk fodring i 2 olika mathagar i följd kl 24 och 06. Fodrar manuellt vid 18 då de även får kraftfoder. En av grindöppnarna är också inställd på lunchtid vid 12 (den minns flera tider) så det är bara att ladda den hagen med hö innan man åker hemmifrån.

Jag märker alltså en stor skillnad på hästarna när de nu får hö utan alltför långa mellanrum. De får ca 1½ kg/häst/mål.

Sen skulle jag också kunna berätta hur smart vi ordnat det - tack vare grindöppnaren - för unghästarna som går i samma flock, vilka behöver äta betydligt mer grovfoder än de vuxna - men det får anstå till en annan gång.

Sv: fodra 2 eller 3ggr/dag

Jag tycker att det är helt fel att ge så sällan som två gånger per dag. Totalt emot vad dagens experter säger, och idag har vi folk som är duktiga på foder.

Mina hästar fodras kl. 8 hö & kraft - kl. 12 hö - kl. 16 hö & kraft - kl. 20 hö & kraft & halm, visst det är ett långt mellanrum från kvälls och morgonfodringen, men den sista grovfodergivan är den största och jag har inga hästar som hetsäter, det har jag sett när jag videobevakade dem under natten i en veckas tid för att kolla att avståndet fungerade. Som tur var gjorde det också det. De hade mat kvar i flera timmar efter fodringen och såg glada och nöjda ut.

Våra hästar blir utfodrade 2ggr om dagen med kraftfoder +hö..... Vi har långt till stallet och har ingen möjlighet att åka ut oftare nämligen.. (2familjer i ett stall ca. 1.5mil hemifrån)
Men på morgonen så brukar vi köra ur en skottkärra med hö så att de har sågott som fri tillgång...

spelar ingen roll i mina ögon...

Har stått i stall där stallägaren bara ger morgon och vid kväll ... då har ajg bara gett själv efter ridning mat!

Men ingår de ut, insläpp och nattning så har du ju 3 fodringar som är de vanligaste att man ger..

Stora tävlingsstall med mkt elithäsatr eller strax under där är de väl mera noga , De får ofta mkt mat för att få energi till att orka så mkt tävling!
Man akn ju inte ge 5 liter åt gången . Ju mer amn ger dessto mer givningar måste amn dela in fodret i..Men ger man tex bara 4 dl korn om dagen kan 2 ggr räcka utan prblem
Men ger man 5 liter om dagen måste de vara minst 3 ggr tycker ja

Sv: Re: fodra 2 eller 3ggr/dag

panzy skrev:
jo, men hästarna i det här fallat går i en stor gräshage med en hel del småträd och buskar, som det äter av. När det sen kommer snö så går de runt (precis som vilda hästar) och gräver i snön så att de kommer ner till gräset och kan äta. Är det då inte bättre att ge det mesta av höet på kvällen så att de står mindre tid utan hö på natten???

Men de måste väl få mera hö på vintern så det räcker längre?? Mina hästar står knappt ALDRIG utan hö, när jag hade russet här gick han med munkorg så han FICK I SIG när han åt men inte full mun hela tiden. Jag har haft en häst med magsår, och tro mig, det gick tyvärr långt innan han visade ngt (och tills jag såg) och då var det jäkligt illa.

Nä, fri tillgång säger jag bara.

http://i11.photobucket.com/albums/a155/Hekate78/Middag.jpg

Detta är middag till ett halvblod i mitt grannstall. När jag kommer dit o fodrar är hästarna GALNA, slår i väggarna och biter varann mellan boxgallrena. Detta för lite HÖ! Mina hästar hemma kommer inte ens (oftast) när jag lägger ut hö och skulle aldrig drömma om att slåss för en hötapp. Det är ju så man blir tamejfan mörkrädd.

(detta är hösilage, räkna bort vätskan... :crazy: )

Hoppsan nu när jag skulle skicka svaret ser jag att jag redan svarat... Hur raderar man? :p

Men usch! Det där var ju ingen mat alls :eek:

Undra på att hästarna blir galna av hunger.

Hur ser hästarna ut?

Om du har en stor häst är det lika illa vilket som.
Att dela upp en liten högiva i ett antal småportioner är ingen större fördel för hästen.
Det viktiga är att hästen får uppfylla sitt behov av att tugga grovfoder under tillräcklig tid o att det finns grovfoder i magen under en stor del av dygnet.
PL

Jag har läst att hästens tuggbehov gör att hästen måste få tugga minst 40 minuter för att kunna känna mättnad.

Vad jag vet finns det inga riktigt underbyggda siffror för vilken tid som gäller men jag tror själv att 40 min säkert är absolut minimum.
PL

Jag tänkte på storhästen du har. Kan du inte göra ngn sorts foderbord som de små inte kommer åt/upp till. Finns det inte ngn här på buke som har en idé hur man kan göra. Och ang fodringstillfällena har du fått lite bra tips.

peter_lundin skrev:
Vad jag vet finns det inga riktigt underbyggda siffror för vilken tid som gäller men jag tror själv att 40 min säkert är absolut minimum.
PL

Ja, minst 40 minuter per måltid är ju egentligen inget för en häst som egentligen mår bäst av fri tillgång på grovfoder.

Kan det ha varit Chistina Planck som skrivit detta? Minns faktiskt inte var jag har läst det.

Om inte tuggbehovet tillgodoses så måste man se till att ge hästen halm så att hästens tuggbehov blir stillat.

*lånar tråd*

Har läst någonstans att man kan beräkna att hästar äter ungefär 1 kg hö/30 minuter. Idag anser man att 3 fodringstillfällen per dygn är minimum. Som någon annan skrev tidigare så producerar hästen magsyra hela tiden eftersom den egentligen är skapt för att äta 16-18 timmar/dygn. Det är ju som alla förstår svårt att återskapa. Om det går för lång tid mellan fodringarna kan hästen utveckla magsår, vilket tyvärr inte är helt ovanligt hos hästar. (Fler orsaker än fodret kan framkalla magsår, men avsaknad av fasta och regelbundna fodringar blir en stressfaktor hos hästen samtidigt som den producerar magsyra = stor risk)

Hos oss ger vi hästarna 8.00, 13.00, 17.00-18.00 och sista 22.00. Störst, viktmässigt, är fodringen vid 22.00. Ex. halvblod, lätt träning; morgon 2 kg, lunch 1,5 kg, middag 1,5 kg, kväll 3 kg. Självklart varierar detta efter värdena på grovfodret. Hästarna kommer ut vid 9-10 och tas inte in förrän 19-20 om vädret inte är alltför bedrövligt. I hagarna har dom alltid något att "knapra" på. även vintertid. Hästarna går i mindre grupper (max fyra) i olika hagar. De som går tillsammans känner varandra väl sedan flera år och har en tydlig och stabil rangordning, så det blir aldrig några problem att fodra i hagen. Kraftfoder får dom på morgonen, vid intag och sista på kvällen. Beroende av vilket kraftfoder man ger finns det rekommendationer för maxgräns i mängd per tillfälle. C. Plancks bok är mycket bra och ett "måste" i bokhyllan.

Självklart har vi också analys på grovfodret. Annars är det omöjligt att göra en riktig foderstat. Är man en mycket van hästhållare och vet att kvaliteten är bra på grovfodret kan man med ögat avgöra om foderstaten fungerar, men till detta har de flesta "vanliga" hästägare inte kunskap nog.

Apropå magsår; ge om möjligt grovfodret först. Vänta en halvtimme och ge sedan kraftfodret. Detta skonar magen.

De är inte överdrivet magra heller men man kan ana revbenen med ögat så för tunna är nästan alla hästar där. De har heller inte så mycket muskler fastän de rids för kroppen sparar väl hellre energin...
Nä, usch. Stackars hästar, jag blir baraledsen när jag varit där o fodrat...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar