fodra 2 eller 3ggr/dag

Sv: fodra 2 eller 3ggr/dag

Lånar

Vi har löst lunchfodringen med en automatisk grindöppnare. mycket praktiskt och man slipper oroa sig för att hästarna ska gå hungriga ända till 17.00.

3 fodringar dag minst anser jag. helst 4....

men grindöppnade kan va ett alternativ? (ej läst andras svar)

jag kommer ställa ut storbal till mina hästar, så dom får helt fri tillgång hela dagen.

Det går alldeles utmärkt att ge en gång per dag om man ger ordentligt.
För lite grovfoder uppdelat på en massa gånger är rena döden för en hästmage.
PL

Vad menar du med för lite grovfoder/gång? Vad tycker du är det bästa; mycket grovfoder med lägre värden eller som foderexperterna (ex C. Planck) förespråkar - god kvalitet med höga värden? Själv är jag lite splittrad i frågan. Har ett mycket lättfött halvblodssto med föl. Vill självklart att fölet ska ha det bästa (rek 60-65 på hö) medans stoet kanske inte borde ha sådana värden pga av att hon lätt får överhull.

Har du några tips på hur man löser detta?

Ang. att ställa ut storbalar (hösilage) i hagen; mej veterligen är detta ingen bra idé. Höet tappar snabbt sina värden + att hästarna trampar ner och förstör det mesta. Kanske håller vanligt hö i storbal längre, men generellt anses detta som en dålig metod. Då är det bättre att ordna en foderhäck (gärna med tak) som man fyller varje dag.

Sv: Re: fodra 2 eller 3ggr/dag

pima skrev:
Eftersom det inte är ngn närig i gräset nu så skulle jag ge mat mitt på dagen.
Vi har också gräs kvar i hagen med mina får ändå 2 mål mat/dag på dagen (lunch och middag).

Vadå ingen näring kvar? :confused: Det är fortfarande näring i gräset även om näringen sjunker efter midsommar.Att fodra extra nu ska inte behövas på ett BRA bete.Rider man är det ju bra att ge lite kraftfoder kanske & en hötuss & tugga på om hästarna vill ha men det är ju inte absolut nödvändigt. ;)

Ang frågan från trådskaparen:2ggr fodring per dag mår inte hästarna bra av.Kan du inte sätta ut en rundbal med inte så höga näringsvärden(om hästarna blir för feta annars)??
Hästar på lösdrift äter oftast mest som tokar i början innan dom vet att höet står kvar & gör sina egna matrutiner.

ja fri tillgång då ja, annars är det helt galet o bara ge en gång per dag

Egentligen menar jag att en häst bör ha i stort sett fri tillgång men detta kan vara svårt med en del hästar.
Helst bör varje giva var så stor att hästen slutar äta innan höet är slut.
Ett hö med lågt energivärde kan vara att föredra till en lättfödd häst som inte arbetar så hårt, det bör vara i näringsmässig balans så att man inte måste ge en massa kraftfoder.
När det gäller hästar i hård träning el dyligt är förstås ett hö med höga värden att föredra.
Det finns bra häckar att ställa rundbalar i så blir spillet litet.
Man måste ha tillräckligt många hästar så att en rundbal går åt tillräckligt snabbt,beroende på temperatur.
PL

fodra kraftfoder i 40 minuter går ju inte??? okej om de är grovfoder.. men många stall har jusom så att kraften ges vid ett tillfälle och bara hö sedan på nattgivan vid 21-22

Jag är en av de få??!!! som anser att en häst ska ha hö under HELA natten att tugga på.. den äter när den vill och ger fan i det annars..Men att valet finns där..Då får amn ju anpassa fodret efter de och inte ge toppnärat foder

Folk jagar så höga värden som möjligt påett hö och tänker wow superhö skörd iår med 70 smrp i höet per kilo..
I mina ögon är de inge bra hö anant än till fölston

fan vad skönt de känns att en vet säger precis som jag... för många gånger är nte bra.. 2-3 KRAFTFODERGIVOR sedan fritt på hö.
Då vet man att de alltid finns käk i hästen :)
Och man vet dessutom att hästen aldrig får uppleva svältkänslan som uppstår om hästen inte får tugga mat när deras inbyggda matklocka börjar ticka och kroppen gör sig redo för käk..KOkmmer de inge käk så är de döden för magen=(

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar