Fast så konstigt är väl inte det? Bror väl på vad man har för försäkring och vilken syn man som hästägare har. Hade jag lånat ut min häst, min ögonsten som jag är så rädd om, så hade jag LÄTT stått för hennes vet kostnader. Även om det var fodervärdens fel, för jag hade velat veta allt som hände henne och vilken behandling hon fick hur hon svarade på den osv osv. Vi har en försäkring där vi betalar 5000 kr och sedan inget mer. Så jag ser det som självklart. Ts och hästägare verkar också överens om detta. Så vet inte vad du är så förvånad över
Till ts, tror att ett riktigt kontrakt där du lagt till dina och hästägerens villkor är det bästa.
Jo det är rätt konstigt. Om jag ska dra ett exempel för att illustrera hur jag tänker, och vilket lär vara samma anledning att man i regel aldrig skriver såna fodervärdsavtal:
Faktum är : folk tänker olika, agerar olika, och har olika uppfattning om hur saker ska göras/utföras osv. Folk har också olika syn på vad som är ett självklart säkerhetstänk osv. Som exempel: För mig som hästägare, är det tex självklart när man ska släppa ut 12 hästar i sommarhagar där hästarna går 2 och två i hagar som löper längsmed varandra, att man tar det lite successivt, man släpper 2 i taget, låter dem härja runt lite i yran och glädjen, lugna sig lite, sen släpper man på nästa två. osv osv. Det för mig, som exempel är min åsikt om ett säkert och ansvarsfullt utsläpp.
andra tänker inte så - tycker det är lika säkert och ansvarsfullt att släppa på alla hästarna direkt.
Inget är rätt eller fel, men eftersom folk som sagt tänker och resonerar olika så jag personligen, hade INTE haft lust att som hästägare i ett sånt fall, betala veterinärvård på min häst om fodervärden gjorde på ett annat sätt som jag i min värld helt klart tycker är både onödigt och olämpligt risktagande skademässigt.
det är ett enda exempel som jag hittar på nu, för att illustrera det hela.
Jag skulle kunna dra femtio andra scenarion i samma anda.
Sen för den skull så avser jag ju inte att ngn är så dum så den en dag bestämmer sig för att knyta fast hästen i dragkroken på sin bil medans den ska gå in i stallet 2 sekunder och hämta ngt. Men återigen : inte två människor tänker, resonerar, agerar eller förhåller sig på exakt samma sätt vad de anser är sunt och klokt förfarande i alla lägen - allra minst i hästvärlden. Så ja - jag tycker upplägget att hästägaren ska stå för allt i veterinärvård under fodervärdstiden blir märklig.
Jag ser så mkt dumheter och onödiga risktaganden säkerhets och skademässigt var och varannan vecka bland inackar i stallet. Små små grejer som i min värld är så TOTALT onödiga riskmässigt och skademässigt. Aldrig att jag som hästägare hade velat stå och betala veterinärräkningar för att ngn häst skadat sig i FV vård pga sånt tex.