fodervärdskontrakt & försäkringar?

Garaget

Trådstartare
Låt säga att jag tar en hund på foder, en tik.

Kostnader som har med aveln att göra ska bekostas av uppfödaren, men vad gäller med försäkringspremien, ska den bekostas av uppfödaren eller fodervärden?

Jag kan ju tycka att det känns ganska värdelöst att stå och betala en försäkring i nästan ett halvår av hundens liv där jag inte ens har möjlighet att "nyttja" hunden?
Någon som vet vad som gäller?

Sv: fodervärdskontrakt & försäkringar?

Försäkringsbiten får man själva komma överens om. Som ägare får man alltid ha i åtanke att det senare kan komma fram att hunden är oförsäkrad - man och om vill man riskera det. Det finns inga regler kring vem som ska stå för försäkringskostnaden.

Jag skulle nog tycka att det bästa vore om ägaren står för försäkringen och sedan delar man kostnaden - ska ägaren kunna utnyttja försäkringen om det sker någon gällande dräktighet och valpning, så det känns mer rättvist att göra så tycker jag.

Har själv haft foderhundar men stått själv för försäkringen, men skulle jag själv lämna ut en hund på foder så skulle jag nog ändå göra någon form av delning av den - för allas skull. Då vet jag säkert att hunden verkligen är försäkrad och fodervärden kommer även lite billigare undan då uppfödare/ägare ofta har lite billigare premier:) När fodervärdsbiten är klar, så kan man enkelt skriva över försäkringen på den personen.

Om man tänker krasst att om hunden skulle avlida, så ska ju livvärdet fördelas mellan ägare och fodervärd beroende på hur länge den varit hos fodervärden och även där känns det mer rättvist att man delat på premien under tiden den varit hos fodervärd.

Senast ändrad:

Vi har gjort som så att försäkringen står på uppfödaren, men jag betalar den. Hon har uppfödarpremie så det blir billigare för mig samtidigt som hon därmed vet att fodertiken är försäkrad. Hon betalar räkningen och jag för över pengar till henne. Men så träffas jag och uppfödaren och umgås, tävlar tillsammans och har väldigt nära kontakt.
Den dagen hon tagit sin kull och hunden helt överlåts i min ägo kommer jag att ta över försäkringen också.

Jag gör så att på halvfoder (köpekontrakt med bibehållen avelsrätt) får den som köpt hunden stå på försäkringen. Däremot Malibu_Stacey och jag har gjort så att hon är helfodervärd till Dahlia så står jag för livärdet och avelstillägget och hon för veterinärvårdsdelen. Detta eftersom jag ju vill ha ut pengarna om hunden avlider. Dock står hela försäkringen på mig och hon betalar mig för den. Men det är inga problem eftersom hon är en nära vän och vi har kontakt i stort sett varje dag!

Jag har Leon på helfoder o står för försäkringen, om hunden dör så delar vi på livvärdet.

När vi hade hundar på foder så stod ägaren/uppfödaren för försäkringen men vi stod för veterinärkostnaderna.

Det finns alltså inget rätt eller fel?
Alla verkar ju ha det lite olika.

Är detta något man ska/bör skriva om, detaljerat i sitt kontrakt?
Så att inga missförstånd kan uppstå i efterhand, eller litar man på att båda parter "fattar vad som gäller"?

Ursäkta tusen frågor!

Självklart ska du skriva ett fodervärdsavtal!
I avtalet ska det stå vem som står för försäkringen och vem som betalar ev veterinärkostnader bla.

Försök att få med allt som är viktigt för er i kontraktet för folk ändrar sig och hittar på osanningar om ni skulle bli osams och det är lättare än vad man tror att bli.
Då vill man ha ett ordentligt avtal i pappersform att luta sig mot.
Det finns standardkontrakt att använda sig av.

Prata om saken så båda vet vad som gäller.

Personligen anser jag den som för ut på försäkringen står för försäkringspremien.

Prata om saken så båda vet vad som gäller.

Personligen anser jag den som för ut på försäkringen står för försäkringspremien.

Å jag tycker tvärt om ;)

För mig har det fungerat så att den som nyttjar hästen/hunden betalar försäkringen.
Man försäkrar sig ju då om att slippa stå med hutlösa veterinärkostnader (det brukar kunna bli dyrt nog ändå med försäkring) och går hunden/hästen bort ja då slipper man ju slanta upp vad nu hunden/hästen är värd till ägaren ur egen ficka för det har man ju betalt sig fri från iom premien.

Ska stå får och inte för i mitt inlägg såg jag nu :angel:

Hur skulle du göra vid ett fodervärds och avelskontrakt i så fall? Dela? För där kan det bli att båda behöver använda sig av försäkringen.

Ska stå får och inte för i mitt inlägg såg jag nu :angel:

Hur skulle du göra vid ett fodervärds och avelskontrakt i så fall? Dela? För där kan det bli att båda behöver använda sig av försäkringen.

Då skulle jag skriva att alla kostnader (ink veterinär) som rör aveln får ägaren stå för och övriga tiden när jag nyttjar hunden står jag för.
Personligen är jag inte mkt för att dela exakt rättvist på kronor och ören så jag hade nog valt att stå för vad försäkringen kostar om det är jag som i slutändan ändå använder hunden mest.
Här tänker jag också att det spelar roll om det är en hane eller en tik, för det borde kunna hända mer med en tik?
Är det en tik skulle jag nog vilja dela på försäkringen mer eller mindre för att ha en något sånär rättvis fördelning.

Men det är ju bara hur jag skulle göra, det finns ju egentligen inga rätt eller fel utan man gör som man kommer överens om och det bästa är om man präntar ned det i ett kontrakt.

Just rörande avel bör det kunna hända mer med en tik i mitt tycke. Hannen är ju bara med under själva parningen medans tiken bär på valparna.

Det bästa är alltid en konversation, så länge båda är med på hur don vill sköta det hela. Så får man hoppas att folk som inte har med det hela att göra faktiskt håller sig utanför.

Jo, naturligtvis ska det i så fall skrivas ett fodervärdkontrakt.
Men det står just inget specifikt om försäkringarna i ett originalkontakt från skk än: Liv- och veterinärvårdförsäkring tecknas av & betalas av 1) överlåtaren 2) fodervärden.

Men eftersom man verkar kunna göra på ett antal olika sätt, så funderar jag på om man ska skriva någonting som en bilaga till avtalet om vem som betalar vad och när? Och till vem livvärdet ska utbetalas till om hunden dör innan fodervärdsavtalet löpt ut? Eller hur det eventuellt ska fördelas mellan parterna...

Just med tanke på att jag har hört så många, tråkiga historier om uppfödare och fodervärdar blivit väldigt osams, så jag vill ha lite "torrt på fötterna" innan jag eventuellt skaffar mig ytterligare en hund (som jag är jättesugen på!!, men inte till vilket pris som helst...)

Uppfödarna har ju rätt att ställa höga krav på sina fodervärdar med både utställningar, prov och annat utöver själva valpkullarna. Och med tanke på detta tycker i alla fall inte JAG att det känns orimligt att uppfödaren betalar försäkringspremien dessa veckor som en tik finns hos denne för en valpkull, framförallt om uppfödaren är den som står på försäkringen, och jag ska betala premien till denne?
Eller tänker jag knasigt? :crazy:

Senast ändrad:

Fler saker att tänka på. Vad händer om en t ex blir ett kejsarsnitt när hunden ska ha sin kull och du som ägare är tvungen att utnyttja försäkringen massor (som fodervärden betalar) - och sedan kanske något händer under samma försäkringsår och det som finns kvar i "potten" av veterinärvårdsförsäkringen räcker inte till det fodervärden behöver använda försäkringen till (tänk olycka, benbrott mm).

Värsta tänkbara scenario att något sådan skulle hända, men det är fullt möjligt. Vad händer då när fodervärden har betalat försäkringen, men det finns inte pengar kvar på veterinärvårdsdelen så det täcker.

Gällande livvärdet så rekommenderar SKK att det fördelas på den tid som hunden varit hos fodervärd. Har den varit där i stort sett nästan 5 år så tillfallet allt fodervärden. Har hunden varit där 2,5 år så delas det lika osv.

Det finns många olika aspekter att tänka på:)

Jo, naturligtvis ska det i så fall skrivas ett fodervärdkontrakt.
Men det står just inget specifikt om försäkringarna i ett originalkontakt från skk än: Liv- och veterinärvårdförsäkring tecknas av & betalas av 1) överlåtaren 2) fodervärden.

Men eftersom man verkar kunna göra på ett antal olika sätt, så funderar jag på om man ska skriva någonting som en bilaga till avtalet om vem som betalar vad och när? Och till vem livvärdet ska utbetalas till om hunden dör innan fodervärdsavtalet löpt ut? Eller hur det eventuellt ska fördelas mellan parterna...

Just med tanke på att jag har hört så många, tråkiga historier om uppfödare och fodervärdar blivit väldigt osams, så jag vill ha lite "torrt på fötterna" innan jag eventuellt skaffar mig ytterligare en hund (som jag är jättesugen på!!, men inte till vilket pris som helst...)

Uppfödarna har ju rätt att ställa höga krav på sina fodervärdar med både utställningar, prov och annat utöver själva valpkullarna. Och med tanke på detta tycker i alla fall inte JAG att det känns orimligt att uppfödaren betalar försäkringspremien dessa veckor som en tik finns hos denne för en valpkull, framförallt om uppfödaren är den som står på försäkringen, och jag ska betala premien till denne?
Eller tänker jag knasigt? :crazy:

Självklart är det superbra att ha en bilaga och skriva ned allt ni kommit överens om.
Ju mer som finns nedskrivet, ju mindre är det att bli osams om.

Vad gäller försäkringen så kan jag nog hålla med dig, den tiden som ägaren faktiskt använder sin tik själv så kan hen gott stå för försäkringen under den tiden. Det är ju både större risker att den behöver användas och under en ganska lång tid ägaren själv använder sin hund.
Då är det ju skillnad med en hanhund som ägaren använder betydligt kortare tid i sin avel då hade nog inte jag orkat bry mig om de små slantarna som det då handlar om.

Jag känner lite såhär:
Ju mer ägaren vill använda sin hund och ju mer krav denne ställer på fodervärden så destå mer får ägaren också stå för det ekonomiska.
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

När jag haft hundar på foder har ägaren stått för försäkringskostnaderna men jag för självrisk och veterinärkostnader.
Uppfödaren har stått för trimning och ibland även foder.
När det varit frågan om utställningar har jag bara sett till att ägaren haft hundarna någon dag före och jag tar med den hem efter utställningen och ägaren har stått för alla utställningskostnader.
Nu var det tänkt att hundarna skulle gått mer i avel än de gjorde men ägaren stod för alla kostnader som hade med aveln att göra.
Det enda som kostade mig ngt var att åka förbi och lämna/hämta hundarna när det var dags.
För mig har intresset bara varit att ha trevliga familjehundar och träna för husbehov och skojs skull.
Men den dealen har fungerat bra för oss :)

Jag har en häst utlånad på foder nu och fodervärden har då full tillgång och fullt ansvar för hästen och betalar därmed också allt.

Men som sagt det finns inga rätt och fel om hur man gör, det viktiga är att ha det på papper vad ni kommit överens om.

Senast ändrad:

Men (nu är jag här med mina 1000 frågor igen), ponera att man inte skriver något papper, utan uppfödaren skriver i kontraktet att denne tecknar försäkringen och fodervärden betalar... Vad gäller i efterhand då?
Att fodervärden betalar rubbet, oavsett var hunden befinner sig?
Eller är det också en tolkningsfråga, egentligen?

Hur ställer sig SKK till detta?
Anta att man inte skriver någonting, blir osams och det blir en tvist för lösning hos SKK?

Jag vet att jag låter som en mardröms-fodervärd...
Men jag vill verkligen att det hör ska bli så absolut bra det bara kan, med tanke på att uppfödaren i det här fallet är en vän till mig.
Jag har hört så mycket skräckhistorier om olika avtal OCH vänskaper som gått i stöpet på grund av sådana hör saker.

Är det något mer som jag borde tänka på?

Jag rekommenderar raka klara rör, allting fram på bordet så båda vet vad som gäller. Vem som står för vad, vem som ser till så att hunden blir klipp, vem som hämtar lämnar och allt sådant. Då tror jag det fungerar bäst, dock har jag bara haft häst utlämnad på foder aldrig hund med avelsrätt.

Men (nu är jag här med mina 1000 frågor igen), ponera att man inte skriver något papper, utan uppfödaren skriver i kontraktet att denne tecknar försäkringen och fodervärden betalar... Vad gäller i efterhand då?
Att fodervärden betalar rubbet, oavsett var hunden befinner sig?
Eller är det också en tolkningsfråga, egentligen?

Då betalar fodervärden rubb som stubb.

Hur ställer sig SKK till detta?
Anta att man inte skriver någonting, blir osams och det blir en tvist för lösning hos SKK?

SKK blir inte glada om det inte skrivits ett fodervärdskontrakt, uppfödaren riskerar att bli utesluten från klubben och betraktas som oseriös.

Jag vet att jag låter som en mardröms-fodervärd...
Men jag vill verkligen att det hör ska bli så absolut bra det bara kan, med tanke på att uppfödaren i det här fallet är en vän till mig.
Jag har hört så mycket skräckhistorier om olika avtal OCH vänskaper som gått i stöpet på grund av sådana hör saker.

Är det något mer som jag borde tänka på?

Nej du låter som den ultimata fodervärden som vill att allt ska gå rätt och riktigt till för allas bästa.
Det du ska tänka på är att kontraktet ska vara påskrivet och klart innan du tar med dig hunden hem.
Sammanfatta så mkt som möjligt i en bilaga vad du och ägaren kommit överens om hur ni ska ha det allt från vem som står för försäkring, vem som är ansvarig för utställningar och hur ofta hunden förväntas ställas ut osv.

Jag tycker inte du ska oroa dig, det mesta löser sig och med ett bra kontrakt så undviker man mkt problem.

Jag rekommenderar raka klara rör, allting fram på bordet så båda vet vad som gäller. Vem som står för vad, vem som ser till så att hunden blir klipp, vem som hämtar lämnar och allt sådant. Då tror jag det fungerar bäst, dock har jag bara haft häst utlämnad på foder aldrig hund med avelsrätt.

Håller med, raka rör och vem som ska stå för vad så brukar det mesta gå bra.
Det är bristen på kommunikation som oftast är problemet, ägaren tycker att vissa saker är självklara medan fodervärden inte alls ser samma sak som självklart.
Man kan inte vara för tydlig.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 868
Senast: geting
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: escodobe
·
Hundavel & Ras Min pappa ska få hem en hundvalp inom den närmsta veckan och det han har berättat om upplägget för mig lite fundersam. Det kan absolut...
2
Svar
23
· Visningar
2 883
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar