Fodervärdsavtal??

A

Alvia

Exiting Flame behöver hjälp i en fråga:

Har en fjording på foder, avtalet har gått ut (31/12-04) ville köpa hästen men den var inte till salu, eftersom köp ej gick att få så vill Exiting Flame lämna tillbaka hästen. Ringde upp ägaren och denne sa att det var ok men behövde ca 1 månad för att hitta en ny fodervärd till sin häst eftersom ägaren inte vill ha sin häst för egen del. Sen dess har det varit lönlöst att få kontakt med ägaren. :eek:

Nu har det gått 2 månader och Exiting Flame försöker få tag på ägaren per telefon men denne svarar inte trots flertal lämnade meddelanden :mad:.

Hon har en fundering på att skriva ett brev till ägaren och tala om att hästen kommer att lämnas hos ägaren ett visst datum.

Frågan nu är: Vad ska Exiting göra? :confused: Hur ska hon gå till väga? :confused:

Finns det någon vis människa som kan råda? :idea:

Sv: Fodervärdsavtal??

En bekant till mina föräldrar råkade ut för samma sak. Till slut tröttnade hon och ringde och talade in på mobilsvar att "datum X kommer hästen stå på torget hos polisen" då blev det fart på ägaren :smirk:

Ok tack! :idea: Exiting är rädd för att bli anmäld för "egenmäktigt förfarande". :crazy: Fastän jag tycker att det är ägaren som står för den biten :eek:

Har kontraktet gått ut har egentligen E ingen anledning att behålla hästen.

Saken som gör det svårt för E är att hon är en väldigt ärlig, rak person så denna situation gör det svårt eftersom hon aldrig skulle bete sig på det viset.

Ska berätta för henne om torget och polisen. :bow:

Vi är i ungefär samma situation, min syster har en häst på foder som ska lämnas tillbaka (det funkar inte med den) efter mycket om och men så får vi lämna tillbaka hästen. Vi har varit bussiga och behållt hästen över 2 månader så att ägaren kunnat leta stallplats i lugn och ro, men inte fått något tillbaka. Som tur är så får vi ju lämna tillbaka henne nu, men det tog ett tag.

Ja gör det, om inget annt funkar så får man hota lite smått :p

Skriv ett brev till ägarna (rekommenderat) där ni meddelar att det kommer att kosta 5000 kr i månaden för ägaren att ha hästen kvar efter att kontraktstiden löpt ut. Träning och fullskötsel kostar inte sällan dessa summor. Och det är ju vad det är frågan om i det här fallet.

Skriv också första räkningen och skicka med, glöm inte raden längst ner att ärendet lämnas vidare till Kronofogdemyndigheten om inte pengarna finns på konto 30 dagar efter fakturadatum...

Japp!
Och om ägarna sedan inte hämtar hästen/betalar räkningen tar ni hästen i ersättning istället!

Är inte juridiskt kunnig - men jag tror faktiskt att det funkar så!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 837
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar