Fodervärdar!!!!!!!!

T

taako

Jaha så var man där igen........... Nu har min Häst blivit sjuk , Han har stått i 3(!!!!) dagar med hög feber, första dagen 39,3 , andra dagen 38,8 och idag hade han 39,6 och kissat blod , dålig i magen....J:cry: :cry: :cry: Jag sa åt fodervärden att ringa ut vetrinär NU , vilket hon gjorde. Men nu till saken , dom har inte råd(!!!) att betala vetrinären så dom vile att jag skulle göra det.:( :( Annars hade de inte råd att ta ut någon vetrinär. Vad säger och gör man?:confused: :confused: :confused: Han måste ju få vetrinärvård. När jag hde foderhäst så betalde ägaren bara försäkringen , jag betalde allt annat...... Är det någon mer som har erfarenhet av sånt här. Det är min första häst jag har ut på foder och hon som har honom är kannon med honom, han trivs med henne och hon med honom , men ska jag verkligen betala sånt här? Så står det inte i Kontraktet och att hota med att inte ta ut vetrinär!!!!!Till en sjuk häst..................Jag blir tokig.....................

Sv: Fodervärdar!!!!!!!!

Fruktansvärt dålig stil av fodervärden!:mad: :mad: :mad:

Men jag hade ändå sagt att jag kunde betala om alternativet var att hästen annars inte skulle få vet.vård.

Vilka :devil: människor det finns!

:eek: Ojojoj.....det där låter inte alls bra.....hästen måste ju ha veterinärvård NU!!!!!!!! Jag blir helt chockad av att läsa detta....

Vad står det i kontraktet egentligen!? Att fodervärden ska betala eller ägaren!!? Jag hade lugnt KRÄVT att dom tar ut veterinären DIREKT!!! VEM som ska betala kan man väl ta sen..... Stackars häst....behöver ju veterinärvård NU....jag blir sååå ledsen & upprörd över att höra något sådant här... :(

Har dom inte råd med veterinärvård & det är sagt att dom ska betala så hade jag aldrig låtit dom ha min häst...hur bra dom än passar tillsammans...

Ta ut veterinären NU....

Hade det varit min häst hade jag betalat veterinären och sedan skickat räkning till fodervärden på beloppet. Om det nu står i foderavtalet att fodervärden ska stå för kostnaderna.

Läste inlägget en gång till....veterinären kanske är påväg??! Det är bara frågan om VEM som ska betala!!?...eller? Står det att fodervärden ska betala så ska dom ju det!!! Har dom skrivit på det kotraktet så har dom.....

Ja, jag har sagt att jag ska betala. Så nu är vetrinären på väg, i kontraktet står det "under kontraktstiden har fodervärden det ekonomiska och vårdmässiga ansvaret för hästen. Om hästen skadas eller blir sjuk eller inte beter sig normalt ska hästägaren kontaktas. (Det har dom uppfyllt) I samband med sjukdom eller skada betalar fodervärden vet. konstnader upp till 2000 samt ev transport till och från djursjukhus. Om vet.arvodet överstiger 2000 betal hästägaren resterande kostnade."

Ja, att han bara stått i 3 dagar utan vet.vård gör mig upprörd!!!!!!!!!

Och hur man kan hota med att inte ta ut vetrinär för dom inte har råd.......självklart går jag in då och betalar , han behöver ju det.

Har dom inte råd med veterinärvård & det är sagt att dom ska betala så hade jag aldrig låtit dom ha min häst...hur bra dom än passar tillsammans...

Ta ut veterinären NU....

Nu vänta jag bara på att få höra vad vetrinären säger , sen sägs avtalet upp. Jag orkar inte bråka om pengar så fort det blir något!!!!!!!!!!!!!

Det gör du rätt i! Jag har haft tur med mina fodervärdar men håller dom inte avtalen så hade jag blivit vansinnig!

Skönt att veta att veterinären är påväg....hoppas att det inte är något allvarligt med honom....

Förstår att du går in & betalar när dom hotar med att dom inte tar ut veterinären annars....helt sjukt att dom säger så när dom har skrivit på ett kontrakt där det står att dom ska betala bara upp till 2000 & du resten....det måste dom ju kunna hosta upp...konstigt annars att dom har tagit på sej ansvaret med att ha häst....men du har ju kontraktet mot dom....dom får ju stå för vad ni har kommit överens om...

Förstår verkligen också att avtalet kommer att sägas upp....hade inte heller låtit någon ha min häst om dom låter hästen stå utan veterinärvård när det behövs för att dom inte har råd....

Önskar dej all lycka till med din häst & fodervärden....hoppas att det löser sej....

Tråkigt att det inte fungerat med fodervärden. Det är bara att ta hem hästen o ge den veterinärvård. Tyvärr är inte alla bra fodervärdar....:crazy:

Vilket jobbigt läge. Jag tycker att det är dåligt gjort av fodervärden och tycker att du gör helt rätt om du säger upp kontraktet.

Hoppas att det inte ät något jätte allvarligt.

hoppas pållen blir bra..
jag är fodervärd åt en pålle o har vid alla tillfällen betalat vetrinärkostnaderna, medicin mm när jag har han
det är självklart tycker jag...

Usch! va hemskt!
och vilka hemska människor! :eek:

Hoppas hästen blir bra iaf! Det är det viktigaste!

Man borde inte ta nån foderhäst om man inte har möjlighet att betala veterinärvård, det känns som grundkravet!

(ps. det låter som sommarsjuka/rödsjuka, men jag har inte hört att hästar har fått det innan bara kor, hoppas verkligen att hästen blir bra!)

Hoppas det löser sig för dig o hästen blir bra o får komma hem snart igen. En fodervärd som inte kan betala ska ingen häst ha heller

Ja, jag har sagt att jag ska betala. Så nu är vetrinären på väg, i kontraktet står det "under kontraktstiden har fodervärden det ekonomiska och vårdmässiga ansvaret för hästen. Om hästen skadas eller blir sjuk eller inte beter sig normalt ska hästägaren kontaktas. (Det har dom uppfyllt) I samband med sjukdom eller skada betalar fodervärden vet. konstnader upp till 2000 samt ev transport till och från djursjukhus. Om vet.arvodet överstiger 2000 betal hästägaren resterande kostnade."

Ja, att han bara stått i 3 dagar utan vet.vård gör mig upprörd!!!!!!!!!

Och hur man kan hota med att inte ta ut vetrinär för dom inte har råd.......självklart går jag in då och betalar , han behöver ju det.

Om du har försäkring borde ju inte självrisken överskrida 2000kr, eller? Jag minns inte hur det är med sådant. Hur som helst tycker jag det är tydligt uttryckt att fodervärden ska betala det, har hon/han inte råd nu så får väl du betala det tills vidare och de betala tillbaka till dig senare? Annars är det kontraktbrott och det verkar ju inte vara en särskilt pålitlig person som är fodervärd just nu, jag skulle nog se mig om efter en annan så snart som möjligt!

Jaha så var man där igen........... Nu har min Häst blivit sjuk , Han har stått i 3(!!!!) dagar med hög feber, första dagen 39,3 , andra dagen 38,8 och idag hade han 39,6 och kissat blod , dålig i magen....J:cry: :cry: :cry: Jag sa åt fodervärden att ringa ut vetrinär NU , vilket hon gjorde. Men nu till saken , dom har inte råd(!!!) att betala vetrinären så dom vile att jag skulle göra det.:( :( Annars hade de inte råd att ta ut någon vetrinär. Vad säger och gör man?:confused: :confused: :confused: Han måste ju få vetrinärvård. När jag hde foderhäst så betalde ägaren bara försäkringen , jag betalde allt annat...... Är det någon mer som har erfarenhet av sånt här. Det är min första häst jag har ut på foder och hon som har honom är kannon med honom, han trivs med henne och hon med honom , men ska jag verkligen betala sånt här? Så står det inte i Kontraktet och att hota med att inte ta ut vetrinär!!!!!Till en sjuk häst..................Jag blir tokig.....................

hej jag är fodervärd, ville bara säga att hadde de vart jag, så hadde jag stått för kostnaden, har man inte råd så lånar man,, kan man inte låna av banken, lånar man av killen /föräldrar ,, med mer,

självklart borde fodervärden betala veterinärvård, eller självrisken, för den är väl försäkrad. sen får de absolut inte vägra ta dit en veterinär. jag har själv varit tvungen att säga upp ett kontrakt för att jag inte hade råd med alla vetkostnader, men självklart betalade jag allt kontraktstiden ut. allt annat är skamligt:mad:

fyfan.. så har de låtit honom stå så i 3 dagar med? tänk om det är något som det uppstår komplikationer pga osv ? enormt oansvarligt och bedrövligt beteende.. sådana människor ska inte ha djur...

du gör helt rätt i att säga upp avtalet o ta hem din häst! hoppas att det inte är något farligt och att han blir bra snabbt :)

Ta hem hästen.

Kan dom inte betala det dom åtagit sig så ska dom inte ha häst. Dessvärre.

Har man inte pengar till veterinären om hästen är SÅ sjuk så fanken heller att man något djur ska ha.. jesus f*cking christ vilka människor!

Så har vetrinären varit ute och tagit blodprov och satt in pencellin. Feber har gått ner , och på måndag får jag alla prov svar. Jag hade helst hämtat honom i går.....Men innan vi vet vad det är råde vetrinären mig att låta honom stå kvar då jag har två föl i stallet så det inte är något som smittar. Men så fort jag få klar tecken så kommer han hem. Sen får vi hålla tummarna att jag hittar någon annan som kan tänka sig att ha honom på foder.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar