Fodervärd.

Sv: Fodervärd.

Det är tvång så tillvida att jag kommit överens med uppfödaren om att låna ut min tik för en kull med valpar i hennes kennelnamn.

Dvs om min uppfödare väljer att nyttja sin rätt av en kull ( som sker i samrådan med mig om tidpunkt m.m ) så får jag ersättning..
 
Sv: Fodervärd.

Så i famtiden, när jag ska lämna iväg en hund på foder, dvs ta kullar på,så kommer jag inte skriva några avtal,hunden ska stå skriven på mig så jag kan hämta hem den om den far illa..

Jag förstår din situation och desperation men jag skulle aldrig någonsin ta en hund på "foder" under dom premisserna..
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärd.

kl
Det måste vara svårt det här. Jag har en bekant som har foderhund, en hane. Där är det uppfödaren som är en "lady from hell" När hanen varit där kommer han hem med bla ögoninflamationer mm. Hon anklagar dem för att misssköta honom fast det inte är sant, hon har skrivit in flera egna punkter i skk:s avtal. Jag tror hunden blev väldigt "bra " och hon ångrar sig. De som har hunden är väldigt duktig på att ställa och vinner många priser. Uppfödaren har skickat mail och sagt att nu hämtar jag honom för ni har brutit avtalet mm och tydligen har hon gjort så här förut (med andra fodervärdar) men mina bekanta vet vad de skrivit under och har kontaktat skk och har rätten på sin sida. De är de enda som har orkat kämpa emot denna uppfödare och uppfödaren har inte hämtat hunden än för hon vet nog också att hon inte äger hunden egentligen. Hon är van att få som hon vill när hon hotar.
 
Sv: Fodervärd.

Nej alla skulle inte göra det heller, men jag kommer fortsättningsvis endast att involvera de jag känner väl med mina hundar.
Som med de andra hundarna jag har placerade, jag vet att de har det bra, och de sköter om dem på bästa sätt. Och jag skulle inte som Fiffi1 säger i sitt exempel, försöka få hem hunden utan andledning, ex att den blir en super hund. Jag vill kunna lita på fodervärden så pass att den litar på mig. (Även om det blir en toppen hund, spelar det någon roll var den bor? Huvudsaken är att hunden mår riktigt bra. )
Jag har inte vågat ta en hund på foder själv, just av den andledningen..
Tiken som mår dåligt, jag har faktiskt erbjudit dem att köpa henne, men det vill hon inte.. Och inte heller får jag köpa tillbaka henne. Jag känner att vår relation inte fungerar alls, då hon inte klarar av att visa upp kvitton på vet besök (som jag inte tror existerat) osv..
USH, skit jobbigt.
Sen är det inte ens säkert att jag kommer nyttja min rätt på tiken heller....

Calazirya, får du ta en kull innan hon nyttjar sin rätt?
Annars om hon inte tar sin kull, måste du vänta tills hunden är fem år innan du kan nyttja din rätt?
 
Sv: Fodervärd.

Nej jag får ta en kull innan uppfödaren nyttjar sin rätt ...

Det var en av anledningarna till att jag också ville köpa hunden och att jag heller inte riskerar att förlora hunden om vi börjar tjaffsa/bråka ....

Men jag kommer nog vänta tills uppfödaren nyttjar sin rätt tror jag, känns som en lite spänd situation då både jag och tiken är helt gröna ( förstår du ? )

Känns bättre om uppfödaren ( som kan sin sak ) tar första kullen och går allt bra och Zaga är en bra mamma så kan jag kanske ta en till kull ...

Ang ditt problem:

Jag förstår dig, det gör jag verkligen... Men jag som "fodervärd" skulle hela tiden vara så himla rädd för att göra "fel" i dina ögon, så att du bara hämtar hunden ... Jag skulle få prestationsångest och må jätte dåligt ..
 
Sv: Fodervärd.

Ja självklart förstår jag.
Men vad jag blir förvånad över det är att hon skriver att det inte är frivilligit från hennes sida att låna ut sin tik.
Även om man får betalt så tycker ju jag att har man köpt sin valp för fullt valppris så ska och bör man själv bestäma om man vill eller inte vill låna ut sin tik för en kull


Om uppfödaren har en tik som verkar väldigt lovande, men inte själv har möjlighet att behålla den alternativt har hittat en jättebra köpare är detta ett jättebra sätt.

Uppfödaren vill ha kvar linjen, men kan inte ha kvar tiken hemma. Uppfödaren vill samtidigt inte sätta ut tiken på foder eftersom risken finns att fodervärden inte sköter tiken på rätt sätt.

Valpköparen får möjlighet att köpa en hund som annars inte skulle vara till salu. Valpköparen äger själv sin hund. Valpköparen kan påverka vid vilken tidpunkt kullen ska tas. Valpköparen för i stort sett tillbaka pengarna för valpen när den går i avel.

Givetvis kan det ju hända att valpköparen inte sköter hunden på det sätt som krävs för att hunden ska gå i avel ändå, men då har åtminstonde inte uppfödaren gett bort en gratis hund utan att kunna använda den.
 
Sv: Fodervärd.

Nej jag får ta en kull innan uppfödaren nyttjar sin rätt ...

Det var en av anledningarna till att jag också ville köpa hunden och att jag heller inte riskerar att förlora hunden om vi börjar tjaffsa/bråka ....

Men jag kommer nog vänta tills uppfödaren nyttjar sin rätt tror jag, känns som en lite spänd situation då både jag och tiken är helt gröna ( förstår du ? )

Känns bättre om uppfödaren ( som kan sin sak ) tar första kullen och går allt bra och Zaga är en bra mamma så kan jag kanske ta en till kull ...

Ang ditt problem:

Jag förstår dig, det gör jag verkligen... Men jag som "fodervärd" skulle hela tiden vara så himla rädd för att göra "fel" i dina ögon, så att du bara hämtar hunden ... Jag skulle få prestationsångest och må jätte dåligt ..

Glömt bort denna tråden sorry.
Okay, då vet jag hur du har det med din vovve.

Ang hur jag ska göra,och har gjort nu med en av valparna, till goda vänner. Jag skulle aldrig i mitt liv åka och hämta hunden utan andledning. Dessutom skulle de ha fler chanser att bättra på det som motförmodan skulle vara "felbehandling.."
Jag tror att de kan ta vara på en hund, då de har två sedan innan som de skulle gå genom eld och vatten för.
Enda gången jag skulle hämta hem hunden, oavsett hur osams fodervärden och jag skulle vara,så skulle det vara om hunden faktiskt far illa. Dvs att den får för lite foder,understimulerad till max eller något annat knepigt. Och när fodervärden inte förbättrar sig även efter påtryckningar. Massor av tjat!

(JO jag har just satt ut en tik på foder,håller hon måttet som vuxen, ja då nyttjar jag henne, annars flyttar jag sonika över ägarskapet så lever de lyckliga i alla sina dagar.typ. dvs jag ger bort henne helt gratis, om hon enligt mig inte utvecklas som jag har stort hopp på.)

Är faktiskt förvånad att denna tråden inte blivit mer skriven i. För fler på buke bör väl ha erfarenhet av fodervärdskap?
Ellerär det så ovanligt?
 
Sv: Fodervärd.

:)

Ja jag är också förvånad, jag får ju egentligen inte skriva i denna tråd ;)

Jag äger ju min gris ...
 
Sv: Fodervärd.

:)

Ja jag är också förvånad, jag får ju egentligen inte skriva i denna tråd ;)

Jag äger ju min gris ...

och varför skulle du inte få skriva?
Åsikter kan man ju ha i alla fall
Och du kan känna en fodervärd resp uppf som lämnat på foder.
 
Sv: Fodervärd.

*kl

Jag har haft en fodertik som uppfödaren fått tillbaka p.g.a. vanvård...Enda sättet uppfödaren kunde häva det avtalet var att hunden omhändertogs av djurskyddsmyndigheten som vanvårdad...då detta är svårt att få igenom lyckades denna uppfödaren istället tjata tillbaka hunden från f.d. fodervärden som enligt uppfödarens utsago även sa att hon tröttnat på hunden...I ett fodervärdavtal kan man skriva in att uppfödaren har rätt att ställa ut och visa hunden vid olika prov...då har uppfödaren rätt att låna hunden till dessa...

Nackdel med halvfodervärdsavtal är att när jag insåg att jag o min hund inte var lämpade för varandra (personkemi) så kunde inte jag själv omplacera hunden till en bättre lämpad person utan hon återgick till uppfödaren som jag vet inte la mkt krut på detta...Vet idag inte var hon är eller om hon överhuvudtaget lever :cry:
 
Sv: Fodervärd.

Pratade precis med en uppfödare som hade problem med en fodervärd….
Tiken kom till uppfödaren för att bli trimmad.
Och hon blev totalt chockad, fet, pälsen var dåligt skött, klorna långa och oklippta och som pricken över i, så hade hon goja i öronen också.

Uppfödaren vill nu bryta fodervärds avtalet och ta hem tiken, banta ner henne och se till så hon kommer i utställnings form.
Planen var att hon skulle ställas i mars och sedan på ett antal utst under vår/sommar för att då ev. paras till hösten.

Hon och fodervärden hade haft ett långt samtal, som dock slutade med att fodervärden åkte hem med tiken och löfte om att banta ner henne och sköta päls/klor/öron bättre i fortsättningen…
Men uppfödaren är liksom tvivlande…

Nu blir det ju jul och nyår, och fodervärden skulle vara hårt upptagen, nästa gång hon överhuvudtaget kunde komma och visa upp hunden var i början av februari som var absolut sista minuten för uppfödaren att kolla om det gick att anmäla tiken till mars utställningen.

Så det är inte bara fodervärdar som har problem med uppfödare, kan vara tvärtom också…
 
Sv: Fodervärd.

Såg precis en annons om en valp på 5 månader, som de ville ha "tillfälig fodervärd" till ett halvår.
Helt klart att alla inte menar samma sak med fodervärd...
Bortsätt från att jag blir :confused: till att man tar en 5 månaders valp ett halvår och sedan lämnar tillbaks den igen, hur ska hunden veta var den hör hemma:confused:
 
Sv: Fodervärd.

Ja jag kanske inte alls ska svara på detta, för alla lär väl vid detta läget veta att jag aldrig, aldrig någonsin ska vara fodervärd igen!!!

Anledningen att just jag blev fodervärd till Mimmi var att när jag åkte dit & tittade på valpar så var det bara Mimmi & en hane kvar som ej var tingade.... Jag ville ha en tik..

hanvalpen hade navelbråck.. & Mimmi var ej till salu, bara till foder....

Jag blev förälskad i en viss tik valp som inte var till salu............

OM jag nu mot all förmodan skulle bli fodervärd igen, vilket jag VET aldrig kommer att hända, då skulle det i sånna fall bli till en känd uppfödare som är ansluten till SKK!!!

Så hoppas att folk tänker sig om både en & två gånger innan dom beslutar sig för att vara fodervärdar!

För att leva i fullständig ovissshet i 1 månads tid som vi gjorde, det var inte kul.....
 
Sv: Fodervärd.

Många gånger tycks folk inte ha en susning om vad det innebär att vara fodervärd.
Och tyvärr så förekommer det väldigt konstiga uppfödare också, som vi har fått flera exempel på.

Men! När allt funkar så är fodervärd ett bra sätt för uppfödaren att behålla fler hundar än h-n har tid med.
Och för fodervärden att få en lovande tik valp som troligen inte hade blivit såld.
Jag är fodervärd för första gången i mitt liv.
Och jag har en härlig uppfödare som jag har tät kontakt med.
Ser inga som helst problem mellan oss två.
Jag viste också vad det innebär att vara fodervärd och tycker det ska bli riktigt roligt och spännande när det blir dags för lillan att få valpar
 
Sv: Fodervärd.

Jag tycker så synd om dej gumman!
Jag hade blivit helt rabiat om någon hade gjort så mot mig om jag hade haft en foderhund..
Nu är jag i lite omvänd sits, min fodervärd sköter inte hunden...
Och jag kan inget göra, för hon har ännu inte brutit mot någon av punkterna.*suck*

*kramar om dig och din lilla vän, och hoppas på all lycka för er framöver*
 
Sv: Fodervärd.

Är så härligt att dena hemska historia slutade lyckligt, blir glad ända in i hjärtat.
 
Sv: Fodervärd.

Jag är inte fodervärd ännu, men har tät kontakt med en uppfödare jag känner väl och planerar att bli fodervärd om det kommer någonting lämpligt i kullarna i sommar.

Jag ser stora fördelar med att vara fodervärd, nämligen att man kommer ha tät kontakt med uppfödaren som verkligen kommer vara engagerad i hundens liv, och man får en inblick i aveln vilket är en bra grund om man senare funderar på att starta uppfödning.
 
Sv: Fodervärd.

Ja och så får man chansen att få den mest lovande valpen i kullen:banana:
Är många fördelar om man vet vad det innebär och att allt går helt rätt till med kontrakt och kontakter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 178
Senast: Vicks
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 001
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Min pappa ska få hem en hundvalp inom den närmsta veckan och det han har berättat om upplägget för mig lite fundersam. Det kan absolut...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp