Fodervärd

S

Satine

Hej!

Jag funderar på att lämna ut min hund på foder under en tid, pga. ändrade familjeförhållande och tidsbrist, men vet inte alls vad man ska tänka på eller vad fodervärd på hund innebär. Jag har ett par frågor som ni gärna få ta er tiden att svara på.

- Hur länge brukar man normalt låna ut en hund på foder?
- Betalar fodervärden för alla kostnader?
- Vem står för pengarna om hunden skulle bli sjuk eller skadad?
- Hur reagerar hundarna på när de får ett nytt hem? Glömmer de då sin gamla husse/matte?

Berätta gärna allt ni vet!

Sv: Fodervärd

det funkar inte så med hundar. fodervärdsavtal ingås mellan uppfödare och valpköpare, och betyder att uppfödaren får ta ett antal valpkullar men att hunden tillhör valpköparen.

har du tur kan du låna ut hunden till någon bekant, men jag hade kontaktat en advokat för att få ett juridiskt hållbart kontrakt.

Sv: Fodervärd

Hej!

Jag funderar på att lämna ut min hund på foder under en tid, pga. ändrade familjeförhållande och tidsbrist, men vet inte alls vad man ska tänka på eller vad fodervärd på hund innebär. Jag har ett par frågor som ni gärna få ta er tiden att svara på.

- Hur länge brukar man normalt låna ut en hund på foder?
- Betalar fodervärden för alla kostnader?
- Vem står för pengarna om hunden skulle bli sjuk eller skadad?
- Hur reagerar hundarna på när de får ett nytt hem? Glömmer de då sin gamla husse/matte?

Berätta gärna allt ni vet!

Som föregående talare skrev: Fodervärd på hund betyder att man helt eller delvis skänker bort hunden mot att man får använda den i avel. Max två kullar på tik, något fler på hane.

Behöver din hund ett nytt hem under begränsad tid så är bästa sättet att betala någon för att ta hand om hunden. Då står du för alla kostnader och betalar en slant till den som har hand om hunden. Rör det en längre tid gör du bäst i att omplacera hunden permanent - för hundens skull.

Det är sällan några problem att omplacera. Hundar lever i nuet, så får de sina behov tillgodosedda mår de bra och saknar inte sin gamla husse/matte. Trots det är det alltid en omställning att byta flock, så man bör vara sparsam och inte riva upp dem i onödan.

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 425
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 108
Senast: Pilot
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka