Sv: Fodervärd
Finns inget rätt eller fel tycker jag. Jag skulle dock aldrig låna ut min sadel. För rädd om mina saker, tyvärr är rätt många inte lika noga.
Hur tänker du nu?
Låna ut häst är OK, låna ut sadel inte??
Jag lånade ut en häst på livstidsfoder till en kompis. Eller ja, jag ansåg att jag hade skänkt hästen till henne och hon tyckte att hon lånade hästen.
En vettig sadel följde med. Sadeln har genom åren använts på flera av hennes hästar beroende på vilken häst som passade i vilken sadel.
Min kompis föreslog i och för sig att hon skulle köpa sadeln just med tanke på eventuella skador på sadeln.
Jag räknar med att det har blivit lite slitage på sadeln under de fem år den funnits hos min kompis.
Nu är hästen död, och jag ska få tillbaka sadeln (Ok hästen har varit död snart ett år men det är verkligen ingen brådska: om min kompis har nytta av sadeln till någon av sina egna hästar så får hon gärna fortsätta att låna).
Min kompis erbjöd, vilket jag tackat ja till, att stoppa om sadeln och byta ut ett par stroppar som är slitna (stropparna var inte helt OK när hon lånade sadeln heller: ett par hål som är uttänjda).
Men visst, det är inte till någon främmande människa som jag lånat ut sadeln.
Jag lånade en islandshäst på foder förra våren, under tiden hästen var till försäljning. En ytligt bekant som ägde hästen. Där följde sadel och träns med. Fast jag föredrog att använda en av mina sadlar eftersom hästen hade en bomlös sadel och jag tyckte att den var obekväm. Självklart hade jag frågat hästägaren om jag fick använda min egen utrustning på hästen.
Jag har en vbl-travare på livstidsfoder. Han hade inte med någon sadel, men det är ju inte så konstigt att man inte har någon sadel till sin tävlingstravare.
Däremot följde det med träns och ett bra täcke.
Här tycker jag att situationen är lite annorlunda eftersom det är livstidsfoder. Jag har fått hästen (vi har inte brytt oss om att ändra ägaruppgifterna i norska travhästföreningen vad den nu heter men motsvarigheten till STC men hästen är min och ska inte tillbaka till sin formella ägare). Då är det ju inte konstigt att få köpa utrustning om man inte redan har passande.
Min situation är ju lite speciell eftersom jag äger åtta eller nio sadlar och därför knappast har behov att få hem ytterligare.
Jag äger ganska många hästar, och ibland har jag tagit på foder för att ha något att träna min ridning på, som islandshästen jag nämnde tidigare. Som sagt, sällan behov att få med så mycket utrustning eftersom jag har gott om egen.