Fodervärd...

R

Rubiin

Hej!
Jag är en 13 årig tjej som tänkt på att bli fodervärd.. men jag är inte säker på om jag har tillräckligt mycket kunnskap om hästar/skötsel.. :confused: finns det någon där ute som vet vilka kunskaper man borde ha? :bow:

Sv: Fodervärd...

Hur mycker erfarenhet har du? hur mycket vettiga hästmänniskor runt omkring dig?

Daglig skötsel,rida hästen rätt, veta när något inte stämmer, kunna förstå om veterinär bör tillkallas t.ex , sköta om hästens hovvård ordentligt och massa massa mer..

Har du haft sköthästar förut?

Att börja som medryttare/halvfodervärd/skötare kanske är det bästa för dig just nu. Tills du och din mamma/pappa har mer kunskaper om hästar.

Eller så har du nog mkt kunskaper redan det vet inte jag.

Men det viktigaste är att du har hästkunniga vuxna runtomkring dig.

Som de andra har svarat, dels för att du är såpass ung men också för att du frågar så känns det som att all kunskap kanske inte finns än, se till att ha duktiga hästmänniskor runt dig som kan guida dig rätt!
Ingen kan allt i början. Man kan behöva mycket mycket hjälp till att börja med och kanske är det bättre att börja som medryttare på en häst som du kan rida flera dagar i veckan, så kommer du snart att märka när du är redo för en foderhäst eller till och med din egen!

Jag köpte min första egna häst när jag nyss fyll 11,började rida när jag var 8,båda mina föräldrar kunde noll om hästar,köpte dessutom ett "galet" kallblodsto som hade gjort sitt på travbanan!:crazy: Det var så klart helt idiotiskt,men endå det bäst som hänt i mitt liv,jag lärde mig massor,och klurade ut hur jag skulle lösa alla situationer,mamma trodde inte hon nånsin skulle få se mig igen när jag åkte till stallet,hon var livrädd varenda gång att hästen skulle sparka ihjäl mig (hon trodde att alla hästar bara bet och sparkade) och stackars pappa som var med fick se sin dotter flyga av gång efter gång,efter gång...Jag fick självlära mig,och fick såklart MASSA hjälp i stallet när jag frågade! Vi överlevde allihopa,och gud vilka 10 roliga år jag fick med den hästen!

Nu säger jag inte att du ska skaffa dig en galen gammal travare,utan borde försöka få tag på en läromästare,men däremot så säger jag att om jag klarade det så lär säkert du göra det! Finns massa böcker du kan läsa om vad man bör tänka på vid första hästen,vet också att vissa ridskolor anordar lite kurser i hästvård/hantering och sånt. Kanske kan vara värt att kolla upp en sån?

Det viktiga är som sagt att du har hästkunnigt folk omkring dig som kan hjälpa till när det behövs,och så klart,att du vill och vågar be om hjälp,det kommer man långt på.

Men sen är det olika människor, många som gör så blir rädda för att rida och utgången blir att man slutar rida istället. Sen att förlita sig på att de i stallet ska hjälpa en är inget man kan räkna med, de åker mest troligen till stallet för att få dagens avkoppling och inte lära upp en nybörjare som har skaffat sig en häst denne egentligen inte behärskar.

Jag tycker istället att TS ska, precis som tidigare nämnt, skaffa sig en medryttarhäst/ sköthäst är nog mer lämpligt, självklart beroende på hur mycket TS kan om hästar. Har du tidigare bara gått på ridskola tycker inte jag att du bör skaffa en foderhäst utan vara medryttare i några månader så att du lär dig alltomkring ridningen. Har du däremot hästvana föräldrar tror jag att det skulle funka bra med en foderhäst, föräldrar stöttar alltid!

Lycka till! :)

Finns lika många svar som människor på jorden, men det jag tycker är viktigast är:

* Förstå att ingen kan allt, inte du och inte någon annan heller, hur mycket dom än påstår sig det. Mycket kan man kunna, men inte ens hästen själv vet allt.

* Kunna tänka själv och sålla. Att inte lyssna blint på någon, utan höra på råden och sedan tänka efter- verkar det bra, ska jag göra så här, eller skall jag fråga någon annan eller kanske välja någon variant.

* Kunna be om råd och veta när man skall göra så. Finns många som ser det som ett nedslag att fråga/diskutera med någon annan om något, istället för att inse att det är ett steg närmare lösningen.

* Kunna veta när man skall kontakta veterinär. Samma som ovan.

Sedan skall man alltid se till att ha någon som kan hjälpa till med det man inte kan, eller som helt enkelt är bättre på det. Räkna ALDRIG med att någon kommer hjälpa dig. FRÅGA INNAN och förklara situationen- som någon redan nämnt kommer de flesta till stallet för sin egen skull, för att slappna av, må bra och ta igen sig- inte för att undervisa och hjälpa "i ur och skur".

jag tror att har du häskkunninga vuxna som är beredda att ta ansvar så kan du absolut ha en foderhäst. Tänk över först hur mkt tid du har. Du får ju inte försumma skolan tex. Räcker tiden till att tillbringa i stallet, med kompisar, vad händer om du träffar en pojkvän om ett halvår? Finns det lika mycket tid kvar för hästen?

Kan du inte ha en häst på halvfoder? Det tror jag är det ultimata för någon i din ålder om man inte bor på en gård och ens familj är en hästfamilj. Jag minns hur det var jag när jag var 13 nämligen. När kompisar och killar började ta lite emr av min tid när jag blev 14-15 trappade på skolarbetet för att det var att välja hästarna, skolan eller kompisar/killen.
Det var inte ett bra alternativ!

Sen ska man alltid vara ödmjuk, det är levande varelser oh alltid FRÅGA om det är något man undrar.

Hoppas det löser sej. Lycka till1

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 115
Senast: animalasia
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 157
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• degknådare till bakmaskin
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pizza (hemgjord)

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka