Sv: Fodervärd...
Jag köpte min första egna häst när jag nyss fyll 11,började rida när jag var 8,båda mina föräldrar kunde noll om hästar,köpte dessutom ett "galet" kallblodsto som hade gjort sitt på travbanan!
Det var så klart helt idiotiskt,men endå det bäst som hänt i mitt liv,jag lärde mig massor,och klurade ut hur jag skulle lösa alla situationer,mamma trodde inte hon nånsin skulle få se mig igen när jag åkte till stallet,hon var livrädd varenda gång att hästen skulle sparka ihjäl mig (hon trodde att alla hästar bara bet och sparkade) och stackars pappa som var med fick se sin dotter flyga av gång efter gång,efter gång...Jag fick självlära mig,och fick såklart MASSA hjälp i stallet när jag frågade! Vi överlevde allihopa,och gud vilka 10 roliga år jag fick med den hästen!
Nu säger jag inte att du ska skaffa dig en galen gammal travare,utan borde försöka få tag på en läromästare,men däremot så säger jag att om jag klarade det så lär säkert du göra det! Finns massa böcker du kan läsa om vad man bör tänka på vid första hästen,vet också att vissa ridskolor anordar lite kurser i hästvård/hantering och sånt. Kanske kan vara värt att kolla upp en sån?
Det viktiga är som sagt att du har hästkunnigt folk omkring dig som kan hjälpa till när det behövs,och så klart,att du vill och vågar be om hjälp,det kommer man långt på.