Fodervärd - Vet.besiktning?

P

Pyrusan

Jag har ett par frågor till er som har/har haft foderhästar!

Planerar nämligen själv att ta hem en ny foderhäst ca 6 månader för senare köp om allt fungerar. :)
Jättetrevlig häst, har allt som jag letar efter så så långt är allt väl.
MEN jag vill nu veta hur ni har gjort med veterinärbesiktningen? Har ni gjort den innan ni blev fodervärd, dvs innan ni skrev fodervärldskontraktet (för det antar jag att de flesta har skrivit?) och i så fall var utfördes den?
Jag vill nämligen helst göra den innan papper skrivs, i stallet där hästen står nu. Dels för att såklart få veta om han har någon okänd skada som skulle göra att jag backar på senare köp. Sen vill jag göra besiktningen på hans hemmaplan så att ägaren (som jag visserligen litar på, men det skadar ju aldrig att vara noggrann) inte kan komma, vid en eventuell senare vet-besiktning hemma hos mig, och säga att skadan uppstått medan han har varit hos mig.

Så, hur har ni gått tillväga??

Sv: Fodervärd - Vet.besiktning?

Jag har inte lånat häst själv,men lånade ut min ponny för ca 1mån sedan.
Jag såg till att han vet.besiktigades där ponnyn var uppstallad när jag hade honom, på min bekostnad, både jag och fodervärden tyckte de var smidigast så...för hade han haft någon skada eller nått så hade de inte blivit krångel om han redan stog hos fodervärden.
Ringde fodervärden när han besikigats och ett par dagar senare hämtade dom honom.

Sen skrev vi kontrakt och fodervärden fick ett ex. av besiktningsprotokollet och så skrev vi till i kontraktet att han ska besiktigas när han återvänder till mig, på fodervärdens bekostnad (jag betalde den innan han åkte.
Likaså så såg jag till att han var ny vacc, ny verkad m.m. innan han åkte...dvs. han lämnades i bästa skick.

Lycka till.

Jag tycker att det borde vara en självklarhet att besikta, både för hästägarens och fodervärdens bästa. I de fall jag har varit med om så har hästägaren stått för besiktningen innan hästen har åkt till fodervärden och sedan har fodervärden fått stått för besiktningen innan ägaren ska ta hem den.

Oftast, vad jag vet i alla fall så brukar ägaren se till att lämna hästen i ett gott skick t.ex. ny skodd osv. och sedan att fodervärden även lämnar tillbaka hästen i samma skick.

Jag var ganska korkad när jag skulle bli fodervärd, så jag gjorde vet. bes. efter vi skrivit. Visar sig givetvis att häsan var halt 2 grader vid böjprov.. Men jag sket i det, nu är jag stolt ägare till henne! Råkade visst fästa mig lite väl mycket. Så absolut, låt nuvarande ägaren göra en besiktning, men välj du veterinär och närvara när det sker så du inte blir lurad. Bara ett tips..

Jag har inte lånat ngn häst på foder, däremot lånat ut en.

Fodervärden som har min gammelpålle ville ha en veterinärbesiktning innan hon tog hem hästen.
Motivationen var "då vet jag vad jag får, och du vad du skickade, så kan vi inte bli oense sedan".
Seriöst och mkt bra resonemang tycker jag!

Hon vet ju hästens status när hon fick honom, och slipper ju då bli anklagad att ha "förstört" honom om jag varit en tokig hästägare som skulle fått för mig att anklaga henne för det.
Likaså så har ju jag fått en garanti för att hon inte "törs" missköta min häst, för jag vet ju vilken status han var i när han åkte till henne.

Min förra häst var jag fodervärd till först. Ägaren fixade besiktningen i hemmastallet. Jag fick en kopia på utlåtandet. Vi delade på kostnaden, men hade kommit överens om att om hästen inte gick igenom ville jag inte ha honom och hon skulle då betala hela besiktningen. Efter drygt 2 år köpte jag hästen, men innan vi gjorde upp affären lät jag besiktiga hästen på min bekostnad. Den veterinären konstaterade ett par mindre avvikelser som var gamla, men inte noterade av förre veterinären. Det i kombination med att hästen snabbt hade visat sig ha kronisk hosta gav mig en god sits när det gällde att diskutera priset. Mm, korkat att köpa en sjuk häst, men jag hade fäst mig vi honom och kunde sköta honom så att han mådde bra och fungerade.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 944
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar