Fodervärd till katt?

Sandra78

Trådstartare
Vad ska man tänka på om man ska bli fodervärd till en katt? En hona, som ska ha en eller två kullar hos ägaren.
Är det praxis att ägaren står för vissa kostnader? Hur brukar man göra när det är dags för att para henne, bor hon hos ägaren från parning tills att kattungarna är avvanda?
Finns det något särskilt avtal som ska användas (motsvarande som på hund)?
Något särskilt man ska tänka på/fråga om när man överväger fodervärdskap samt vid första kontakt med uppfödaren?
 
Sv: Fodervärd till katt?

Det är olika vad som gäller men viktigast att ha allt nerskrivet vad som gäller i ett kontrakt ni båda skrivit under.

Uppfödaren/ägaren ska stå för alla utgifter som rör aveln som tex hälsotester, parningsavgifter, kullkostnader och veterinärbesök som kan behövas om det tex blir komplikationer eller som är relaterat till avel. Du som fodervärd brukar stå för de normala kostnaderna som du skulle haft om du köpte en katt tex klösträd, leksaker, sand och veterinärkostnader som inte rör aveln tex veterinärbesök för att katten brutit benet, mm

Oftast brukar kullen födas och växa upp hos fodervärden då honan ska slippa stressa upp sig. Men ska kullen födas hos uppfödaren är det viktigt att fråga hur länge katten blir borta då hon väl är dräktig och när i dräktigheten uppfödaren hämtar honan. Man får inte flytta honan om det tex är 2v kvar till förlossningen.

frågor som är bra att fråga som jag kommer på:
Kastreras katten vid överlåtelse?
Finns det någon maxtid på kontraktet (tex inom x år måste uppfödaren tagit kullen/kullarna)?
Hur definierar uppfödaren en kull? Om honan föder en död kattunge, räknas de som en kull eller är det endast levande kattungar som hinner registreras.

Det som är viktigt att veta om en foderkatt är att så länge du inte uppfyllt kontraktet så är katten inte din så uppfödaren kan bestämma tex vilken mat katten ska äta mm
 
Sv: Fodervärd till katt?

Just med fodervärd på katt, finns inte så mycket praxis.
Min uppfödare (jag är fodervärd själv) har låtit mig sköta allt gällande födsel och så. Men jag har erfarenhet. Den andra fodervärden hon har får lämna ifrån sig katten vid förlossning t.ex, just för att den aldrig haft kull tidigare. Det är ändå en hel del ansvar.
Jag har, precis som bengeten skriver, stått för mat, sand och vaccinationer + vanlig veterinärvård när det gäller katten. Uppfödaren har stått för allt som haft med kullen att göra. Däremot har ju jag, som haft kullen hemma, fått vara flexibel gällande semester vid förlossning och spekulantbesök.
 
Sv: Fodervärd till katt?

Jag brukar utgå ifrån SKKs fodervärdsavtal när jag sätter ut katter på foder. Det täcker väldigt mycket av de basala grejerna.

Sedan lägger jag till att katten inte får behandlas med p-medel utan mitt samtycke och att katten kastreras (på min bekostnad) innan den övergår i fodervärdens ägo.

Brukar sätta att hanar övergår i fodervärdens ägo senast vid 2 års ålder och honor vid 5 års ålder. I praktiken sätter jag dock inte gärna ut honor på foder, har haft en ute på foder och henne valde jag att inte avla på alls så hon övergick i fodervärdens ägo tämligen snabbt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 864
Senast: Badger
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 186
Senast: Vicks
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp