Fodervärd som övertäckar? shettis

Emmi

Trådstartare
Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna uppdateringar etc.

Men nu har jag sett på bilder sen ca 1 månad tillbaka att shettisen alltid har täcken på sig, alltså fodrat täcke i hagen, fleece-täcke vid ridning/promenad och tjockt stalltäcke vid transport. Hästen är inte klippt och får normalt tjock och fin päls, och har aldrig fryst under de åren jag haft henne + är lite tjock. Och bor i södra Sverige så har varit en riktigt varm och fin höst med temperaturer runt 10-15gr och mkt sol.

Jag försökte ta upp (på ett snällt sätt) att jag helst inte vill att hon har täcken på sig, mer om det är dåligt väder eller liknande men fick väl inte direkt medhåll utan fodervärden vill ha henne täckad för att hästen inte ska sätta vinterpäls.

Jag är inte generellt emot att täcka om det behövs men här pratar vi om en ung, varm frisk shettis med lite väl mkt underhull😳 Och om man ska täcka tycker jag man ska ha så många täcken att man kan byta varje dag så att det inte blir skav etc, och även att pälsen får luftas ordentligt varje dag. Fodervärden använder de täcken som jag skickat med vilket är bara ett regntäcke, ett fodrat och ett fleece. Jag sa att jag i princip aldrig använt dessa men att ja det kan ju vara skönt att slänga på nått om det spöregnar eller man tar in en jätte blöt häst.

Jag är ganska konflikträdd så känner nästan att jag vill hämta hem henne igen men ska såklart prata igenom detta med fodervärden.

Men är jag för nojig för att min lilla hårboll kommer må dåligt med alla dessa täcken? Eller är det ok att ställa krav på fodervärden att följa mina råd? Vet ju att det är min häst så det är jag som bestämmer i slutändan men hade inte alls trott att vi skulle ha så olika syn på detta att det kom lite oförberett.
 
Jag har mina äldre v.bl nakna än i västerbotten, förrutom veckan med nollgradigt och regn, så att hålla en ung shettis täckad känns ju väldigt overkill kan jag tycka.🤨 Mina spänner sig lätt när det blåser, men tar ju hellre in dom då och då än tvingar dom stå påklädda i solen.
Fått för mig att det där med att täcka bort vinterpälsen är lite halvmyt oxå? Är väl ljuset som spelar mest roll.

Vore väl bättre klippa ponnyn då om hon promt vill ha täcken? 🤔
Är ju helt klart skönt när man kan hålla pälsen ren å torr när man ska göra nått med dom 🙈
 
Ja jag var medryttare på en ponny för några år sedan vars unga ägare gjorde likadant en kväll stod hästen inne i stallet i varmt fodrat täcke och det fullkomligt rann svett om honom.
Där och då fick jag nog och tog av täcket och skrev ett sms om att det är en häst och hästar fryser inte när det är 15 grader varmt.

Jag tror man får vara tydligt och bestämd helt enkelt särskilt i ditt fall där det faktiskt är din egen häst det handlar om.

Skriv att hästen ska och behöver inga täcken.
 
Oj. Nej men frisk shettis med päls behöver väldigt sällan täcke.

Jag kommer inte ihåg att jag någon gång behövde täcka våran under de fem åren hon vi hade henne. Hon var klippt hals + bog vintertid och gick på lösdrift i ur och skur, Dalarna.
Täckena köptes in men behövdes liksom aldrig.
Däremot kunde hon bli FÖR varm och få värmeklåda om jag glömde klippa i tid.

Nej ta och prata med fodervärden igen 😊
 
Tack för svar😊! Ska tuffa till mig lite då och vara mer bestämd mot fodervärden.

Sen har jag sagt att de får klippa om det behövs, dock höra av sig till mig först om de vill helklippa. Förra året klippte jag hals och bog och behövde trots detta aldrig täcke. Märkte snarare att om jag hade täcke när det var lite sämre väder så började shettisen rulla sig mer, så tolkade det som att hon var för varm.
 
Tack för svar😊! Ska tuffa till mig lite då och vara mer bestämd mot fodervärden.

Sen har jag sagt att de får klippa om det behövs, dock höra av sig till mig först om de vill helklippa. Förra året klippte jag hals och bog och behövde trots detta aldrig täcke. Märkte snarare att om jag hade täcke när det var lite sämre väder så började shettisen rulla sig mer, så tolkade det som att hon var för varm.
Heja dig, helt rätt!

Överhettning är definitivt något som kan ske och det är risk för regnskållor i kombination med tjock päls.

Jag klipper min shettis ibland lite olika mycket och täckar ibland, mest vid ihållande regn eller om vi ska rida och inte vill att hon ska bli så smutsig.. men det är enstaka dagar
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tack för svar😊! Ska tuffa till mig lite då och vara mer bestämd mot fodervärden.

Sen har jag sagt att de får klippa om det behövs, dock höra av sig till mig först om de vill helklippa. Förra året klippte jag hals och bog och behövde trots detta aldrig täcke. Märkte snarare att om jag hade täcke när det var lite sämre väder så började shettisen rulla sig mer, så tolkade det som att hon var för varm.

Se det som ett bra tillfälle att öva på din konflikträdsla för din hästs bästa. För din häst ska ju inte behöva lida för att du är konflikträdd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp