Fodervärd + krav

CA

Trådstartare
Vad har uppfödaren för krav på sin fodervärd, antingen på tik eller hane?

Har funderat på det ett tag, och letat svar men inte hittat vad svar jag söker.

Har fodervärden krav på sig att man måste ställa ut/tävla hund i något speciellt? Eller skaffa titlar?

Har kollat flera hundar som är hos fodervärdar, och där har de inte gjort någonting som i tävlingsväg. Möjligtvis MH.

Stör mig på att jag inte vet hur det är :D

Sv: Fodervärd + krav

Finns inga generella "regler" på vad man som uppfödare kan kräva av fodervärdar, utan det är helt upp till den enskillde uppfödaren och fodervärd att komma överens om ;)

Okej så det kommer uppfödare och fodervärd överens om, oavsett vad SKK har satt som regler?

De enda regler SKK har är max 2 kullar på tik innan 5 års ålder och dito på hanhundar fast då 5 parningar om jag inte missminner mig på hansida. Tikar vet jag att det är det som gäller, men hanar har jag lite sämre koll på faktiskt :o

Krav som föreligger för registrering av valpar måste dock alltid uppfyllas, antingen av uppfödaren eller av fodervärden!

När min mamma hade hund hemma på foder kom uppfödare och hon överens om att var det så att det skulle ställas ut så fick uppfödaren låna med sig hunden och gå själv.. mamma hade inget med det och göra (om hon inte ville själv).. Nu var det så i detta fallet att de kände varandra ganska bra så allt fungerade smidigt..

Ja, det var just det jag undrade. Men så borde det väl vara?

Ja det är så gällande Skks avtal ivarjefall. :)

Nej, det är inte så per automatik bara för att man använder skk's fodervärdsavtal....

Om du läser på baksidan punkt 7 på både hane och tik, här kallad "hunden":

Fodervärden är skyldig att hålla hunden disponibel för överlåtaren då denne önskar nyttja hunden för parning, valpning och - Om avtalet även innefattar sådan rättighet - för utställning eller tävling/prov. Överlåtaren har rätt att disponera hunden högst två dagar före utställning/prov och högst två dagar därefter.

Jag är fodervärd på min rottistik och har haft en och annan diskussion med uppfödaren gällande hur mycket utbildning, tävling & utställning jag är "skyldig" att delta i.

Jag anser att eftersom jag betalar försäkring, vaccinationer & eventuella mediciner, går allmänlydnadskurser, kommer att mentaltesta och röntga i år och ger förstklassig mat & allt annat som följer med att vara hundägare så fullgör jag mina plikter... Han vill dock att jag ska meritera och ställa ut frekvent vilket inte intresserar mig det minsta och jag anser därför att han själv får ta hand om det som har med utställning osv att göra.

Uppfödaren och jag har ganska olika uppfattningar om varför man har hund :angel:

Kom ni inte överens om det där när det bestämdes att du skulle vara fodervärd??

Finns en anledning till att allt ska skrivas på papper, då slipper man mycket tjafs ;)

Kom ni inte överens om det där när det bestämdes att du skulle vara fodervärd??

Finns en anledning till att allt ska skrivas på papper, då slipper man mycket tjafs ;)

Det gick "lite speciellt till" när det bestämdes att jag skulle bli fodervärd på Ally kan man säga... :angel:
Jag sa: nej, nej, nej, jag har inte rådatt ha hund och varken tid eller mental ork att träna & meritera & greja"... Uppfödaren sa: jo, jo, jo, klart att du ska ha en hund, det löser sig alltid med kostnader och så och det viktigaste är att jag har hunden nära & att hon får ett bra hem".

:rofl:

Som sagt, man ska alltid se till att få allt på papper. Det underlättar senare, även om ni ändå verkar ha en rätt vänskaplig relation med varandra.

Visst har vi det, förutom att han anser att en hund inte är värd mer än sina meriter & ska bort om den inte går att meritera & ska säljas om den blir riktigt bra & jag anser att en hund ska älskas oavsett meriter så är vi överens om allt :D

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 573
Senast: Ajda
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar