Fodervärd - avtalstvist- Hjälp!

G

Gelatin

För några månader sedan så var jag fodervärd till en halvblodsvalack.
Hästen är tävlad 120 klasser i hoppning och LA Dressyr.

Avtalet vi hade var:

Skriftligt:
* Hästen var försäkrad och det betalades av ägaren
* Fodervärden betalar veterinärvård
* Ingen uppsägningstid, hästen hämtas av ägaren 23/3 - 2008

Muntligt:

* Om hästen skadas ska ägaren om jag vill det ta hem hästen.
* Ägaren betalar veterinärvård om det inte är uppenbart att jag varit oaktsam.

Hästen besiktades inte innan även om det står i kontraktet att den är det. Alltså finns inget papper från veterinär.

Nu till tvisten. Hästen skadade sig i hagen (sparkad på frambenet).

Jag hade då hästen mellan 21/8-27/12. Skadan hände 30/10. Jag hade alltså hästen under 2 månader då den var skadad.

Vid besök hos veterinär visade det sig att:

1. Försäkringen hade gått ut. Hästen hade alltså inte den försäkring som det står i avtalet. Denna skada täcks alltså inte av försäkringen. En ny försäkring av annan typ var ordnad men som sagt, denna skadan täckte inte.
2. Hästen måste vila under lång tid.

Jag ber ägaren att ta hem hästen (efter att ägaren själv sagt att hästen kan ju lika gärna åka hem). Ägaren blir mycket arg men går med på att hämta den 27/12.
Ägaren betalar all veterinärvård 7000 kr.

Nu vill ägaren stämma mig för avtalsbrott på punkterna:

1. Jag skickade hem hästen tidigare.
2. Betala för veterinärvården.

Jag kan tänka mig att betala det som det hade kostat om Zemus (hästen) hade haft den försäkring det var menat att han skulle ha.
Alltså självrisk och den rörliga beloppet.

Angående det att hästen åkte hem tidigare så kom ägaren själv och hämtade hästen, hon gick även med på att göra det och vi hade ett muntligt avtal på den punkten.

Frågan är nu, kan hon dra detta till tingsrätt?
Är kontraktet giltigt då Zemus ej har haft den försäkring han var menad att ha och ej var besiktad?

Sv: Fodervärd - avtalstvist- Hjälp!

Hejsan! I mina öron låter det inte som ni haft något "riktigt" avtal. Om ni haft ett "riktigt" avtal (alltså den sorten som säljs i ridsportbutiker bl a och som är utformad av en advokat) så står där vilken form av försäkring hästen ska vara försäkrad i och hur mycket osv. Nu är jag inget proffs på det här på något vis, men jag har lånat ut en del hästar och lärt mej av erfarenhet, vikten av riktiga kontrakt med vet.bes. innan hästen lämnas. Ägaren kommer aldrig att kunna gå iland med en stämning på de pappren och s k muntliga avtal som ni haft enl. det du skriver. Jag skulle bli mycket förvånad om ägaren lyckas. Dra inför tingsrätt kan man alltid göra, men den som förlorar får betala rättegångskostnaden och hade jag varit ägare så hade jag nog dragit tillbaks den där stämningen innan dess.....7000 kr är en liten summa i såna sammanhang.

Det är ett köpt avtal. Kommer ej ihåg vart det är köpt.

Har erbjudit mig att betala det veterinär skulle ha kostat om hästen var försäkrad så som det var meningen att att han skulle ha varit. Tyvärr verkar ägaren mest vilja stämma mig för stämmandets skull.

Av det du kan bevisa - alltså er skriftliga överenskommelse - har ägaren rätt att kräva dig på

* veterinärkostnader för skadan (redan betalda och kommande)
* alla omkostnader (uppstallning, foder, hovslagare, mockning etc) fram till den 23/3 (avtalets slutdatum).

Det är inte lite pengar, och kan mycket väl vara värt att gå till juristen med.

Vad värre är - för din del - kan det ju också bli tal om att hästen återlämnats i sämre skick än den lämnades ut. Vilket innebär att du kan bli skydlig att betala hästens värdeminskning som skett p g a skada.

I dina skor hade jag varit försiktig med att reta ägaren, det som går att bevisa ligger inte till din fördel av vad som kan utläsas här.

Med tanke på att ingen vet.bes skett innan hästen lämnades till Gelatin, så blir det ytterst svårt för ägaren att bevisa att hästen är i sämre skick vid återlämnandet än innan.

Eftersom det inte finns någon veterinärbesiktning får man utgå från att hästen var OK, den är ju riden och kanske t o m tränad under tiden hos fodervärden, fodervärden har heller inte till ägaren påtalat att hästen avvikit i skick förrän skadan uppstod. Skadan som fodervärden erkänner uppkommit hos henne.

SKULLE det förelegat något fel på hästen när fodervärden tog över hästen, som denne inte anmärkt till ägaren men ändå fortsatt rida och kanske träna - då är det ju fodervärden som brutit mot god djurhållning och kanske t o m Djurskyddslagen. Det är ju långt värre (som jag ser det) än en avtalstvist.

Av det du kan bevisa - alltså er skriftliga överenskommelse - har ägaren rätt att kräva dig på

* veterinärkostnader för skadan (redan betalda och kommande)
* alla omkostnader (uppstallning, foder, hovslagare, mockning etc) fram till den 23/3 (avtalets slutdatum).

Det är inte lite pengar, och kan mycket väl vara värt att gå till juristen med.

Vad värre är - för din del - kan det ju också bli tal om att hästen återlämnats i sämre skick än den lämnades ut. Vilket innebär att du kan bli skydlig att betala hästens värdeminskning som skett p g a skada.

I dina skor hade jag varit försiktig med att reta ägaren, det som går att bevisa ligger inte till din fördel av vad som kan utläsas här.

Jag är absolut inget proffs på juridik men av det man kan läsa i tråden så håller jag med dig Lovisaleonora.

Jag tror precis som du att det blir mycket svårt för TS att vinna en eventuell tvist.

Jag är heller ingen jurist, men har jobbat med en hel hög av dem och just TOLKNING är ett tydligt ledord.

Vad finns att luta sig mot?

En bra regel är att aldrig gå till domstol om det kan undvikas - ingen djäkel vet hur det går där!

Frågan är ju vad som menas med "ingen uppsägningstid"

Det kan tolkas att man kan lämna tillbaka hästen även innan uppsägningen.

Står det viken försäkringsform hästen ska vara försäkrad i så har ju ägaren gjort ett stort avtalsbrott = bedrägeri (kanske för att få billigare premier)

Tycker TS får informera mer för att öht kunna säga vilka möjligheter hon har.

i avtalet står:

Ägaren ska under hela fodervärdstiden hålla hästen A1försäkrad (eller motsvarande) till ett värde av 80 000 kr.
Om en sådan försäkring inte kan erhållas ska fodervärden omedelbart återlämna hästen.

Under min fodervärds tid så har hästen under 1½-2 månader ej haft en försäkring då den gått ut.

Är detta något att luta sig på då ägaren brytit denna del av avtalet innan hästen blev skadad och återlämnades?

Ja du kan vara lugn hon har inte en chans om avtalet är skrivet så.

Helt klart har hon brutit mot avtalet.

Tack :bow:

Jag ska påpeka detta till ägaren och säga att jag själv inte vill dra detta till rätten och att jag betalar veterinärräkningen om ägaren vill det (vilket ägaren sagt nej till tidigare men ändå vill dra till domstol?)

Finns det något sätt detta kan vändas mot mig?

Hästen fick ju senare under min fodertid en ny försäkring. Dock täckte den ju inte den skadan som Zemus fick eftersom han var mitt mellan två försäkringar då den fick skadan. Ägaren berättade inte att hästen under denna tid gick oförsäkrad utan detta fick jag veta först hos veterinären.

Kan det trots allt vändas mot mig att hästen varit utan försäkring under "för kort" tid?

Det står klart och tydligt att Hästägaren har ansvaret att hålla hästen försäkrad under HELA avtalsperioden och att om detta inte går så ska fodervärden omedelbart lämna tillbaka hästen.

Jag ville lämna tillbaka hästen då jag fick veta att han gått oförsäkrad men då hade han redan en ny försäkring.

Jag har läst igenom tråden, och som jag ser det behöver du inte vara orolig för att åka dit på något, då det är hästägaren som har begått kontraktsbrott genom att inte ha rätt försäkrat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 582
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka