fodervärd åt privatägares hund.

attempt

Trådstartare
Är det någon skillnad på att vara fodervärd åt en kennels hund och en privatpersons hund?

Tex om jag lånar en tik på foder av en privatperson, har denna personen då rätt till ett antal kullar och sen är hunden min?

Sv: fodervärd åt privatägares hund.

Är det en renras och vederbörande tänker föda upp enl. SKK:s regler och regga valparna i SKK så gäller samma regler:)
Annars så får du väl fråga hur hon hade tänkt sig:idea:
//C

Fodervärd på hund är absolut inte detsamma som att ha en foderhäst, så ja ägaren har rätt till 2 kullar innan hunden fyllt 5 år..

Använd sökfuktionen här på HUND, det har varit ett antal trådar om fodervärd på hund!

Tänk igenom det noga, det är mitt bästa råd!

Tänk på att om det är en tik måste du lämna henne ifrån dig vid i regel ett par veckor innan valping och tills valparna är ca 8 veckor.
Att valpa är inte utan risker mycket kan gå snett...
Och om det är en renrasig tik, så vill de flesta tik ägare att du "gör något med hunden"
Ok! Det hade du kanske gjort ändå, men det är ändå en viss skilnad...
Skriv alltid SKK`s fodervärd avtal, gå inte med på något annat!
Vid blandras ska det i vart fall vara något liknade och max 2 kullar.

Men! Allt är ju inte negativt, har själv just blivitt fodervärd!:banana:
Jag fick en mycket lovande valp, som jag troligen inte fått om jag inte tagit henne på foder.
Jag har en tät kontakt med uppfödaren, vi pratar om "allt" i stort sätt varje dag!

Ett avtal är ett avtal är ett avtal. Sen är det skilland på om avtal ingås mellan näringsidkare och privatpersoner (Konsumenttjänstlagen) eller mellan privatpersoner (köplagen).

Det finns ju standardavtal från SKK. Men sen kan man ju skriva egna. Så det är bäst att kolla upp det där noga.

Jag är fodervärd åt en hund. Och har varit på min andra också, som nu är min.
Den ena har fått en kull och ska få en till nu om det blir någon parning.
Den andra var det tänkt skulle få en kull. Hon hade snittats då hon valpade innan jag fick henne. Så uppfödaren tänkte bara ta en på henne. Men sen ändrade hon sig och ville inte ta någon alls på henne iom snittet. Så henne fick jag iaf.

Det finns ju standardavtal från SKK. Men sen kan man ju skriva egna. Så det är bäst att kolla upp det där noga.

Jag är fodervärd åt en hund. Och har varit på min andra också, som nu är min.
Den ena har fått en kull och ska få en till nu om det blir någon parning.
Den andra var det tänkt skulle få en kull. Hon hade snittats då hon valpade innan jag fick henne. Så uppfödaren tänkte bara ta en på henne. Men sen ändrade hon sig och ville inte ta någon alls på henne iom snittet. Så henne fick jag iaf.

Om det är en renrasig, reg hund då MÅSTE man använda SKK`s annars blir det "ajabaja" från SKK!

Ett avtal är ett avtal är ett avtal. Sen är det skilland på om avtal ingås mellan näringsidkare och privatpersoner (Konsumenttjänstlagen) eller mellan privatpersoner (köplagen).

Gäller det fodervärds avtal också?
Trode det bara gällde vid köp?

Skriv avtal. Jag har skrivit avtal om en kull. Så nu är hon min!

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 430
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 131
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 257
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka