Fodervärdsavtal

Linne

Trådstartare
Jag kommer ev att ha min medryttarhäst på foder under en månad. Eftersom ytterligare en medryttare rider hästen 2 ggr/ (och ska fortsätta med detta), vill jag inte stå för ev veterinärkostnader, som annars är brukligt. Hästägaren går med på detta, men vill då ha inkomsterna för medryttare, c:a 800 kr, för den månad jag har hästen på foder.
Är detta en rimlig överenskommelse?
 
Jag hade gått med på det, både som hästägare och fodervärd. Eftersom du slipper stå för vet. kostnader så är det enligt mig rimligt om hon får inkomsterna från medryttaren.
 
Låter som en billig "försäkring " för din del speciellt som det bara gäller en månad, skulle tackat ja om jag var du :)
 
Det låter onödigt krångligt att ha hästen på foder en månad och då ha kvar medryttaren. Om det är rimligt eller inte kan bara du avgöra. Är det inte bättre att bara utöka medryttarskapet med några dagar extra i månaden denna månad? Du lär ju inte kunna ha hästen som din egen ändå utan kommer väl att fortsätta att göra som vanligt?

Du ska i vart fall inte ta på dig skador (om det inte är direkt orsakade av dig) eller sjukdomar, det är på tok för kort tid för risken. Ska man ta på sig hela ansvaret så är det rimligt med veterinärbesiktningar vid överlämnande av risk. Det är för dyrt med 2 st på 1 månad för att motivera det.
 
Och jag hade tackat nej alla dar i veckan :)
Låter onödigt att ta på sig det ansvaret för en månad, om hästen skadar sig under denna tiden.
Var inte tanken att hon slipper ansvar för eventuella skador under tiden MIT att ägaren får medtyttarpengen? Överlag tycker jag att det verkar märkligt m 1 månaders foder men det var ju inte det hon frågade om :)
 
Var inte tanken att hon slipper ansvar för eventuella skador under tiden MIT att ägaren får medtyttarpengen? Överlag tycker jag att det verkar märkligt m 1 månaders foder men det var ju inte det hon frågade om :)
Hon/han frågade om överenskommelsen är rimlig och svaret är att det är tveksamt om det är rimligt att ta en häst på foder i en månad ;)
 
Åh jag tolkade det som att frågan gällde just överenskommelsen om medtyttarpengen vs inget ansvar för ev skador att själva fodervärdsbiten redan var överenskommen :) feltolkat av mig helt enkelt :)
 
Tack snälla, för alla synpunkter! Det får nog ändå bli det här speciella fodervärdsavtalet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 758
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 415
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 968
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp