Fodertråden

Sv: Kraftfoder

Som sagt lägg gärna in en bild :)

Jag följer en enkel "regel" när det gäller svårfödda hästar -ger dom fri tillgång på lusern (mitt lusern smbrp 160 MJ 10,5 och ingen melass).

Är dom tunna "överallt" får dom extra olja, är dom bara tunna i överlinjen/över revbenen kanske jag ger extra soja.

Fri tillgång, har du pelleterat eller strå? Funderade bara på hur man gör om man har pellets då.....

Dom får det dom föredrar, ibland av båda sorterna. Pelletsen ger jag i en stor tub trug eller vad dom heter (sådan där okrossbar hink/balja)
Jag blötlägger dom. Ofta går det inte åt så mycket som man kan tro.

Oki. Det sväller ju en del om man blötlägger så jag kan tänka mig att det inte går åt så mycket som man kan tro.

KL

Läser att flera inte är så förtjusta i spannmål....inte jag heller kan jag ju avslöja då ;)

Men vad har ni för fundering/erfarenhet av majs ?
Tex majsflingor ?

Är det oxå spannmål ?

Sa vitt jag vet sa anvands det ofta pa racehastar ist/tillsammans med havre. Nar jaaaag var liten o gick i skolan (hejhej, nu ska jag lata stenalders) sa fick vi lara oss att majs var hogre i energi an havre och gav mer explosiv energi.

Men -det- var ett tag sen och det verkar som om foderdjungeln aldrig slutar vaxa och andra pa sig sa de ronen kan sakerligen vara brutalt out of date. :angel:

Skulle korn funka for dig? Har haft med mer an en hast att gora som inte reder ut havre ens i liten dos utan att galoppera pa stallet och ha energi sprutande ut genom oronen, da har vi slangt pa korn ist och det brukar funka finfint.

Det var några år sedan men sålde inte RickL (winners cirkle) ett foder med bla majs etc, ett kladdigt foder i plastsäckar, lite som hestekraft, fastän det hette något annat... det måste ju ha varit laddat md stärkelse och diverse... är det någon mer som känner igen det jag beskriver ?

Hestekraft måste ju också vara laddat med en del som inte passar quarter eller har jag tok fel? =)

Jag vet inget om Ricks foder eller om Hestekraft, jag vet bara att jag flyr allt med mycket stärkelse :D

Jag kan faktiskt rekommendera Dodson & Horrel också. Ger deras foal creep pellets till mina föl och vet många som har fått superresultat med D&H Build Up. Och får jag någonsin en pssm/fång/ir häst som behöver kraftfoder så kommer jag att prova det som Sidekick rekommenderade.

*kl*

Det här var en spännande tråd!

Har en quartertjej som har lite muskellåsningar/spänningar och det har hon haft i flera år.
Måste säga att det här med att undvika stärkelse/socker har gått mig helt förbi!

Nu får hon ju inga mängder med stärkelse direkt men det lilla hon får ska jag succesivt byta ut.
Har redan bytt till melassfri lusern efter att ha läst tråden.

Ni som redan har bytt bort stärkelse/socker hur länge har det dröjt innan ni märker skillnad på era hästar?

Jag har personligen aldrig haft någon häst med sådana problem, så jag kan inte säga hur lång tid det tar.
Sidekick borde kunna svara som har en diagnostiserad häst!

Om du har en quarter med muskelproblem hade jag faktiskt rekommenderat att testa den för pssm. Om den har akuta problem kan man ta muskelbiopsi för att få reda på om den har pssm. Annars kan man ta manprov men då får man bara veta om hästen bär på genen, inte om den de facto är sjuk. Men det ger ju en fingervisning om man har problem..... och då kanske man går vidare med biopsi iallfall.

Jag vet ju inte om det är ett stort problem eg eller om det har att göra med andra låsningar som gör att musklerna får problem... Sen är hon ju inte sämre än andra hästar i stallet som inte är quartrar.

Men nu när jag vet så ska jag ha det i åtanke om det blir sämre.

Var beställer man manprov? AQHA?

Det var några år sedan men sålde inte RickL (winners cirkle) ett foder med bla majs etc, ett kladdigt foder i plastsäckar, lite som hestekraft, fastän det hette något annat... det måste ju ha varit laddat md stärkelse och diverse... är det någon mer som känner igen det jag beskriver ?

Ja, jag känner igen det.
Att RIckL sålde nåt typ av foder som kom från DK.
Det skulle vara väldigt bra till just quarter/westernhästar om jag kommer ihåg rätt....det var majs i och ganska kletigt.
Var populärt att oxå ha mineralbricks till, 4 kantiga ca 10*15*3 cm bitar av mineraler som man kunde dela i två....

Har inget minne av vad det innehöll men antagligen inte det bästa då om majs inte är så bra.

Innehållsförteckning till hestekraft extra.

Majs 23,34 %
Solrosfrö 14,00 %
Melass sockerbeta 16,80 %
Luzern 9,33 %
Popcorn 9,33 %
Vetekli 9,33 %
Soyabönor rostade 9,33 %
Linfrö 1,90 %
Sojaolie 1,90 %
Dikaliumsfosfat 1,40 %
Kalciumkarbonat 1,40 %
Fodersalt 0,70 %
Torrjäst 0,60 %
Vitamin Extra 0,40 %
Ôrter 0,14 %
Propionsyre 0,10 %
Totalt 100,00 %

Sweet feed är det nog du tänker på :D
Har för mig att det hette så.

Om jag var hungrig när jag var i stallet, så brukade jag äta det själv. Det borde ju beskriva en del om fodret, då det smakade som godis, enormt sött ;)

Hade det namnet på tungan men var osäker på om det verkligen hette så....

Tyckte mig se det var någon som fodrade med ett sweet feed här i tråden ??? men kanske inte är samma ??

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 891
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 866
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 995
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar