Fodertråden

Sv: Kraftfoder

Kvarnbyfoders är melassfri, jag ger den till mina :)

Det där med "limmet" i pelletsen har jag pratat med min tandveterinär (utbildad hos TL) om. Hon anser att man inte ska ge pellets som är ihoplimmade utan bara kallpressade för hon säjer att limmet kan ge hästarna karies. Vet inte hur väl det här stämmer men det är iaf hennes åsikt.

Jag är inte glad i Kraffts pellets för de blir en seg, gummiaktig gegga när amn blöter dem. Jämfört med Kvarnbyfoders pellets så är det bara ihoppressade och blir som en gröt med finhackat gräs när man blöter upp det.

Ger inte pelletsen torra då jag är så otroligt rädd för foderstrupsförstoppning, har hänt en gång och det var verkligen en gång för mycket :crazy: Så numera får mina hästar bara blöta pellets, som en bonus får jag i dem lite extra vätska nu när det är så kallt och de dricker lite dåligt:idea:

Det känns lite trist, för inga bra alternativ till Krafft verkar finnas i min närhet. Är inte heller förtjust i Kraffts foder, eller pelleterad över huvudtaget.
Har hört av en veterinär en gång att de upptäckt på djur som ätit pelleterat foder att de vid obduktion hade ett klisterliknande ämne på tarmväggarna som de misstänkte var från fodret. Så om man kan hitta pelleterat utan sånt bindemedel vore det väl trevligt tycket jag.

Vi kanske inte använder samma krafftpellets, men jag tycker mina varken blir gummiaktiga eller sega när de blöts upp. Sen vet inte jag (är långt från expert) om Kraffts foder är bättre eller sämre än något annat.

Det vore trevligt, som tidigare sagts, om någon kunde berätta var man kan hitta undersökningar som stöder påståenden om klister på tarmväggar och annat som sägs. När det refereras till att man hört av någon att något hänt och att man då misstänker något gör det svårt att bedöma hur stor vikt man ska lägga vid detta.

Jag gav Krafft Groov 125. Men jag tror det där egentligen är en smaksak, jag ger gärna Kraffts Müsli till de hästar som den passar till och har alltid förr gett pelletsen torra. Men sen vi hade en foderstrupsförstoppning ger jag inte pellts torrt längre och har då valt bort Kraffts pellets för jag tycker inte det blir bra konsistens på gröten.

Man kan ju få till de värdena på pelletsen bra med andra foder och då ser jag ingen anledning till att ge just Kraffts pellets som jag inte tycker om. Däremot ger jag gärna fortfarande müslin, mineraler och lucernhacket från krafft..

Min tandvet heter Ylva Rubin, har hemsida men inga artiklar ute på den. Hon skrev nån artikel i hästfocus om bett för ett tag sen men vet inte om hon öht hade uppe ämnet pellets där. Dock så har jag inte sagt något om klister på tarmväggar utan att YR säjer att bindningsmedlet i vissa pellets ger karies hos hästarna. Vi diskuterade detta när vi var där med en 25år gammal häst som inte fick lov att äta torra pellets längre pga belstningen på tänderna och fick börja äta uppblött mat istället.

Ylva Rubin är superbra!

*kl*

Vi kanske ska lämna pelletsdiskussionen med att konstatera att alla har sina olika favoritfoder och man ska ju fortsätta med det man själv tycker funkar bäst till sin häst, pellets eller ej.

Låter lite konstigt att du försöker undvika soja samtidigt som du ger Krafft Protein Pluss som är sojabaserat. ;)

Har inte sagt att jag undviker soja, utan att mina tidigare erfarenheter att utfodra med ren soja har gett dessa biverkningar förrut;). Har inte brytt mig så mycket om själva innehållet i Plussen, då värdena i fodret passade väldigt bra ihop med mitt hö, och innebär att jag kan tillföra mycket protein i en liten fodergiva. Precis som Wrangler ger jag heller inte ren spannmål, men även detta dyker ju upp inblandat i färdigfodren...

Och tyvärr är man ju lite låst i valet av foder då man bara har en foderbutik inom rimligt avstånd:grin:

Det var bara första delen av mitt inlägg som jag menade som svar på ditt. I det andra stycket skrev jag utifrån den allmänna diskussionen där bland annat klister på tarmväggar förekommit.

Till Wrangler: Tja, vi kan väl fortsätta med det vi håller på med, eller så kan vi ta del av den kunskap som finns, för att eventuellt förändra oss, om det behövs! Om inte annat så är det alltid trevligt att veta vad man pratar om (och då menar jag främst mig själv).

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om pelletering, men har inte hittat något annat än det som står på foderfabrikanternas hemsidor eller i diskussionsinlägg här och var utan hänvisning till varifrån man hämtat sina påståenden ifrån. Jag har ingen aning om hur sanningsenliga fabrikanternas påståenden är heller, så det är svårt att få någon objektiv bild av hur det är.

kl

ERS Pellsets är från D&H är ett ultimat foder för bl.a PSSM hästar eller av annan anledning kolhydrat (stärkelse, sockerarter) känsliga hästar.
Det innehåller: SRP 10,2mj/kg, 16% fiber/kg, 10% olja/kg och mindre än 7% stärkelse, vitamin E, selen, koppar, kalcium från olika naturliga källor inkluderat det högt biotillgängliga kalcium glukanatet och de övriga viktiga spårämnena, samtliga är hämtade från de mest biotillgängliga källorna som finns plus att det täcker det normala dagliga elektrolyt behovet.

Mina tre hästar (quartrar) äter dessa foder + sockeranalyserat hösilage + extra tillsats utav rapsolja + tokosel för att jag ger mindre foder än rekomenderat.
Det jag mest gillar med detta foder är att det är utvecklat för hästar i träning & tävling. Många färdig-fångfoder/kolhydratlåga alternativ är utvecklade för sjuka, vilande hästar och innehåller för lite av mycket.
En av mina hästar är diagnostiserad med PSSM.

S

Senast ändrad:

Ja jag gillar också Ylva skarpt! Hon förklarar alltid så att man förstår och man får vara med och titta och känna i munnen om man vill. Är glad att jag har henne såpass nära som en halvtimme bort. Ska dit på måndag med quartern för kontroll:)

Sidekick

Hur har din PSSM-häst visat symptom? Är nyfiken för jag har aldrig hört talas om sjukdomen innan. Googlade och läste lite men det hade varit intressant att höra:)

Och ang fett-diet, får ni inte problem med proteinunderskott när man ska ge såpass mkt olja?

Hej!

Sadeltvång iform utav stappling, balansproblem vid sadling och ibland under ridning, omusklad rygg och rumpa, återkommande ledinflammationer pga kompensationer, mycket spänt kors, ängslighet och mer eller mindre jämt dålig mage.
Vi har felsökt honom i 4 års tid.

Nja, de pellets jag ger innehåller bl.a linfrö och soja, men kanske inte jättehöga värden. Men man kan ge t.ex extra soja alt. linfrö om det behövs.
Jag har ett hösilage med rätt mkt krut i, trots relativt låga sockervärden.

Hur kom ni fram till just PSSM? Symptomen verkar ju vara ganska spridda och kan bero på så mycket annat. Det första man hade tänkt om man satte ihop allt är ju nån fästingsjukdom kanske.

Frågar lite för att quartern jag köpte i augusti har blivit mkt fräschare bara under den lilla tiden jag har haft henne och flera av de saker du skriver som symptom stämmer så bra in på henne med. Hon är fin i hull och muskler, prestrerar bra men hade ett par utav dina symptom som iof har blivit bättre men till viss del finns kvar ex

- Sadeltvång, har blvit mycket bättre med träning men hon är fortfarande spänd vid sadling.
- Riktigt spänd uppe på korset och öm så fort hon har blivit kall
- Tar alltid ett eller flera steg för att balansera sig när jag sitter upp. Spelar ingen roll om jag sitter upp vanligt eller från pall.
- Mer eller mindre dålig i magen. För tillfället ganska bra men det vänder väldigt fort.
- Ängslig, stissig, nervös och lättskrämd, väldigt känslig för beröring vissa dagar.

Detta är ju saker som kan bero på massa grejer men allt har minskat sen hon bara får lucern och soja att äta vilket får tankarna att snurra hos mig såklart..

Hur mycket olja ger ni? Spelar det någon roll vilken sorts olja man ger? Är det någon idé att ge olja i "förebyggande" syfte?

Och proteinet, soja är lågt på stärkelse? Lucern? Linfrökaka? Skönt iaf att proteinet inte är någon fara, vi har så lågt på protein i vårt hö iår så jag behöver ge en hel del extra protein..

Känner mig lite som Nicke Nyfiken med 1000 dumma frågor:p :angel:

En sjuk häst diagnostiserar man med muskelbiopsi.

Men man kan testa alla hästar för genen, även friska. Ett vanligt manprov man skickar till University of Minnesota (dom enda som testar för pssm/epsm mig veterligen)

Hur kom ni fram till just PSSM? Symptomen verkar ju vara ganska spridda och kan bero på så mycket annat. Det första man hade tänkt om man satte ihop allt är ju nån fästingsjukdom kanske.
Det var sista utvägen, annars hade han blivit utdömd. Jag träffade rätt veterinär helt enkelt!

Frågar lite för att quartern jag köpte i augusti har blivit mkt fräschare bara under den lilla tiden jag har haft henne och flera av de saker du skriver som symptom stämmer så bra in på henne med. Hon är fin i hull och muskler, prestrerar bra men hade ett par utav dina symptom som iof har blivit bättre men till viss del finns kvar ex

- Sadeltvång, har blvit mycket bättre med träning men hon är fortfarande spänd vid sadling.
- Riktigt spänd uppe på korset och öm så fort hon har blivit kall
- Tar alltid ett eller flera steg för att balansera sig när jag sitter upp. Spelar ingen roll om jag sitter upp vanligt eller från pall.
- Mer eller mindre dålig i magen. För tillfället ganska bra men det vänder väldigt fort.
- Ängslig, stissig, nervös och lättskrämd, väldigt känslig för beröring vissa dagar.

Detta är ju saker som kan bero på massa grejer men allt har minskat sen hon bara får lucern och soja att äta vilket får tankarna att snurra hos mig såklart..

Hur mycket olja ger ni? Spelar det någon roll vilken sorts olja man ger? Är det någon idé att ge olja i "förebyggande" syfte?
Allie får 2 dl olja om dagen, det är lite olika hur man vill göra och hur mkt man vill ge. Men iom att fodret han äter innehåller olja så har jag dragit ner. Han äter solros-olja (smaklös, färglös) all annan olja vägrade han att äta.
Man kan ge vilken som helst så länge den är vegetabilisk och utan kolhydrater.
Ja, det kan man. Det är alltid bättre för en häst att äta vegetabiliska energikällor än socker, stärkelse etc.
''

Och proteinet, soja är lågt på stärkelse? Lucern? Linfrökaka? Skönt iaf att proteinet inte är någon fara, vi har så lågt på protein i vårt hö iår så jag behöver ge en hel del extra protein..
Soja, melassfri-lucern utan iblandat spannmål, linfrökaka är alla mycket bra saker att ge en PSSM häst.

Känner mig lite som Nicke Nyfiken med 1000 dumma frågor:p :angel:

Men tänk på att det också kan bli för mycket av det goda, för mycket olja t.ex är inte bra.

Allie går nu på fri tillgång på grovfoder och får ca 1kg ERS Pellets/dag med 2 dl olja. 1 gång/vecka får han tokosel.
Det som är viktigt för en PSSM häst är att alltid få röra på sig, jag är ordinerad minst 45 min skritt, trav, gallopp per dag. Men helst upp till 60 min.
PSSM hästar mår inte bra av att stå still och vila, Allie är stel som en planka och får ont efter hans vilodag. Och när han har vilodag blir han ändå longerad el. liknande.

Mycket utevistelse är A och O, men gräs är BIG NO NO för dessa hästar.
Andra symptom som de kan ha, som Allie inte hade, är svårigheter att backa, krånglar vid skoning utav bakfötter, hukar sig med bakbenen vid ridning.

Ett annat bekymmer som jag har stött på efter diagnostiseringen är att hitta fodertillskott. Finns väldigt få som inte innehåller socker el. liknande för smakens skull.
B-vitamin är stört omöjligt att hitta.

*kl*

Ang pssm, så är det ju inte så vanligt att hästarna blir superdåliga som Sidekicks häst. Eftersom man tror att själva genen är så utbredd så kan man ju misstänka att många hästar faktiskt är odiagnostiserade, hästar som är lite stela, har lite skumma rörelsestörningar osv. Dubbla gener verkar också ge kraftigare symptom om sjukdomen i sig bryter ut än vad en häst med enkel uppsättning gener får. Men jag tror det är oklart.

De kraftigaste symptomen är ju svår korsförlamning/tying up.

Vad gäller olja så ska man ju ge upp till hästens behov men inte mer än 75-100 gram Fett/olja per 100 kg häst och utfodringstillfälle -men det är ju ganska mycket! Dock, ger man mycket olja ska man tänka på att man bör ge extra E-vitamin och att stora mängder olja måste vänjas in. Anledningen till det och maxgiva är att inte hästen kan processa för mycket fett på en gång och det finns risk för feljäsning i tarmen.

Bra olja är vegetabiliska oljor av livsmedelskvalitét som raps, soja, solros, linfrö, majsolja. Jag ger rapsolja -billigt i storpack från Willys :laugh:

Senast ändrad:

kl*
Glöm inte hålla er till huvudämnet även om ni kommer med många andra intressanta diskussioner. Om ni vill utveckla ang. "pelletsklister" får ni göra det på foderforumet.
Jag är nyfiken på vad ni som har lite mer musklade raser ger era hästar för kraftfoder?

/ricca, moderator på western

*stular narmaste knapp*

Har ar det i majoritet ho de far (fri tillgang)... far de nagot kraftfoder o.h.t. ar det Sweetfeed som ar en muslimix.

...inga utraknade foderstater har inte :angel: Sweeten far de som extra "kick" om de jobbat hart, om vi behover ha in -alla- hastarna samtidigt och som ev. beloning, men inget de far varje dag... men sa har vi heller ingra problem med muskler pa vara, eller hull for den delen. :love:

Lite nyfiken eftersom ni säkert har andra förutsättningar än här hemma i Sverige; Vad räknar man med att erat hö generellt sett innehåller? Skiljer sig kvoterna från ett normalt "svenskt" hö? Har läst en hel del amerikanska böcker det senaste, varav en fördjupar sig en hel del i utfodring, men jag blir så vilsen av alla uttryck och måttenheter att jag inte hänger med riktigt :D

Kanske svävar ut lite från ämnet, men det är ju ganska intressant att veta hur dessa hästar utfodras i "hemlandet"...

I arlighetens namn.... jag har inte mott nagon har som analyzerar sitt ho, och jag har ingen aning.

Det jag kan saga ar att vara hobalar ar ung 40% alfalfa, resten ar native prariegrass. Eftersom vi fodrar med native sa tror jag det skiljer ratt bra vs svenskt - men det ar just "tror".

Overlag ser fodringsrutinerna har pa prarien (inte bara hos oss) ut som sahar: Ho (oftast som vi en mix mellan alfalfa och native), "grain" (de undviker barley), en eller tre mineralkuber i hagen. Oftast fri tillgang pa ho + mineral. Grain ar mest anvant som en boost pa de som behover det, vaxande hastar, draktiga marrar osv.

Sommartid ges de oftast extra av en mineral jag inte kan komma ihag namnet pa just nu.. men det ar bara for att gora dom mindre intressanta for fastingar.

Det dar med utraknade foderstater och analyser har inte riktigt natt folk har.

+Sidekick

Tack för att ni tar er tid och orkar svara:love: Jag har lärt mig massor!

Jag kommer faktiskt att lägga till både olja och ERS-pellets till mina från och med nu. Quartern behöver lite mer hull över revbenen så jag tror det kommer att bli bra:)

Så få vi väl se om det är nåt vajsing med henne eller bara en så enkel sak som att hon växer som ogräs just nu.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 891
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 866
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 995
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar