Fodertråden

Sv: Kraftfoder

Hur är präriegräset om man jämför med vårt gräs här hemma?
Vilken typ av bete liknar det mest? Det är ganska magert väl eller är jag ute och cyklar?

Tänk bara på att olja -eller snarare MJ -är det som får en häst att växa. Proteinerna är byggstenarna men mycket protein gör inte att hästen växer fortare. Om din häst växer fort och är lite tunn över revbenen och kanske överlinje så låter det som att det är mer protein som fattas. :)

Skrev ett halvutfarligt svar.. som kan summeras med: Jag har ingen aning... och kanner ingen som analyzerar sitt ho har.

Det ar torrare, men inte magert. Vara hastar gar runt 15 st pa dryga 30 acres (ge o ta lite... med creeken o fallorna) och det ar sallan vi behover stodfodra dom. Aret runt, samma hage.

Vintertid sa sjalvklart, och i somras med allt regn och en storre mangd hastar dar flera behovde upp i vikt snabbt sa har vi fatt stodfodra lite ho da och da. Men sa har vi inte heller anvant alla hagarna pga att vi haft en cougar som bott nere i creekhagen och bla. jagat/skramt hastarna sa de brakade rakt igenom vart staket! Creepy critter.

Kan nog fa ett mer utforligt svar av maken, men det far isf vanta tills ikvall eller i morron.. :) Kan inte komma pa nagot bete det eg paminner mig om dar hemma faktiskt...

Hon är så svår att fodra! Har aldrig varit med om en häst som jag har haft så svårt att få kläm på!

Räknade ut en foderstat till henne där jag lade till både för växande och arbete, hon får mkt mer mat än vad den foderstaten säjer. Jag har fått ge henne i stort sett bara proteinrikt foder och hon har enligt tabellerna ett överskott på protein men ändå ser hon inte 100 ut. Dock så tänkte jag att de behöver ju MJ för att kunna spjälka proteineran?! Är jag ute och cyklar?

Nu får hon fri tillgång på hö, 2kg lucernpellets uppblötta = full krubba
4dl soja, 1dl mineraler och foderjäst. Om man skulle gått efter foderstaten jag räknade ut så skulle hon haft 8kg hö, ½kg lucern, 2dl soja + mineraler..

Hon har helt enkelt inte läst rekommendationerna för vad en häst ska äta:angel:

Men hon ar 07:a val, det kan inte vara sa att hon haller pa att vaxa...? de har ju en tendens att se ratt roliga ut (las: halvskrangliga, halvdana o allmant.... intressanta)

en konstig fraga.. men har du kollat in selenmangden hon far?

Kan ju finnas flera anledningar...
-hon är inte en "tabellhäst" och har större behov,
-parasiter (har du träckprovat?)
-höanalysen överenstämmer inte med verkligheten

Rent spontant tycker jag inte din foderstat låter konstig om hon fortfarande växer, beroende på grovfodervärdena förstås. Proteinöverskott, speciellt från grovfoder, kissar hästen ut. Det enda man ska tänka på är att inte ge för mkt proteintillskott (från kraftfoder) per utfodringstillfälle då det kan bli feljäsning i tarmen men i övrigt blir ett överskott utkissat som sagt.

svarar er båda:)

Detta är -06an men hon har säkert en växtperiod nu ändå. Hon har känts matt i ridningen och har därför fått 3v vila vilket verkar ha gjort nytta, nu är hon pigg och glad att rida igen och vill JOBBA:D

Selenet ska vara uppfyllt med mineralerna, hon är träckprovad och nollade. Höanalysen är hyfsat lik de jag har fått från samma åker från de senaste 5 åren men det är klart att den kan vara felaktig..

Helt klart så är hon inte en tabellhäst men vad ska jag öka på maten med? Jag har aldrig haft en häst som har varit svårfödd förut utan mer fått trixa åt andra hållet med tjocka fjordhästar, nordsvenskar och halvblod. Min 07a behöver mycket mat men är lätt att hitta rätt läge på (hur mycket hon ska ha extra från tabellen).

Bättre att ge mer lucern än att börja stöka med ny mat? Jag ökade ju på hennes lucern med 1½kg men det hände inte så värst mycket på 3v, lite skillnad syns men hon är fortfarande lite tunn.

Hrrm jag får henne att låta som nåt benrangel märker jag:o Inte riktigt såå jag menar:angel: Hon är fin i allt förutom att revbenen kan anas genom pälsen, rund över rumpa, rygg och hals i övrigt.

Det är säkert som du säjer Bew att hon växer och därför ser ut som krakel spektakel!

fast kan du bara skonja revbenen tror jag knappast du behover oroa dig.. kan du slanga in en bild pa henne?

Hur mkt rids hon? Kan du skonja nagra bukmuskler? Uppdragen i flankerna? tunn voer revbenen + bukig? Eller ar det bara revbenen som kan skonjas?

nu vart jag riktigt nyfiken pa hur hons er ut... sa lat oss se! :P lol

Som sagt lägg gärna in en bild :)

Jag följer en enkel "regel" när det gäller svårfödda hästar -ger dom fri tillgång på lusern (mitt lusern smbrp 160 MJ 10,5 och ingen melass).

Är dom tunna "överallt" får dom extra olja, är dom bara tunna i överlinjen/över revbenen kanske jag ger extra soja.

Fotar henne ikväll så kommer det en bild! Hon ser ut som en mammut med all päls :love:

Hon har vilat 3v nu annars går hon 4-5 dagar i veckan, varav 1 lite tuffare pass för instruktör på ca 1h och 2 lugnare pass på ungefär samma tid hemma samt 1-2 skogsrundor. Skogsrundorna brukar vara runt 1-1½h i blandat tempo med lite klättring och så.

Mammut:

Hon står ju inte så värst bra men hon ville verkligen inte komma ut. Maten var ju i boxen:eek::p

Revbenen syns inte nu genom vinterpälsen man man känner dem bara man lägger mot handen, behöver inte trycka.

Vad tror ni?

Jag kan inte förstå motståndet mot kraftfoder. Utan kraftfoder skulle mina hästar inte alls må så bra som dom gör. Tittar man på hästar som presterar bra så nog står dom på kraftfoder.

Jag vet inte var du har läst att jag är motståndare mot kraftfoder? Räcker inte höet till så är det klart att hästen ska få kraftfoder!

Min Paint fr fri tillgång på hösilage så jag ger bara lite uppblött havrekross så jag kan blanda Steeljoint i.

Han är kalasfin i hull och muskler så jag tror att har man ett bra grovfoder så behövs inte mycket mer än mineraler/vitaminer

Kraftfoder är bra och i många fall nödvävndigt. När jag hade tävlingshästar (trav) så stod de på kraftfoder. Men jag tycker det är onödigt att slänga på kraftfoder bara för att. Hellre ha ett bra grovfoder och ge lite mer av det. Det är i min mening en bättre och mer naturlig foderstat. Men om det inte räcker så självklart skall man ge kraftfoder. Vi har sån tur nu att vårt hösilage och hö är av mycket bra kvalitet och med bra näringsvärde. Detta gör att min häst, med den träningsmängd han får nu, inte behöver kraftfoder och det är väl jättebra. Men när hans behov ökar så lägger jag på. Det handlar väl inte om motstånd utan snarare att se till individens behov.

..jag hade nog inte oroat mig om jag var du nar jag ser bilden. Hon ser ung ut - men inte "oh hjalp vad tunn!", jag lutar helt kallt at att hon helt enkelt vaxer pa nagot hall igen faktiskt. Och om hon verkat lite seg pa sistone sa kan det faktiskt ha med vaxandet att gora... av bilden att domma ar Min hogst personliga asikt att hon kanske skulle kunna lagga pa sig ngt kilo - men jag Tror verkligen pa att hon vaxer igen...

Frost har har sett ut som "ett staket" - inte mager by any means, men "skranglig", nu nar han narmar sig 6 borjar han se mer ut som en hast och mindre som en giraff. :angel:

Kanner man att de mar fint, far allt de behover men man vill "mulla till dom" av en mer estetisk anledning finns fat cat powder.

Tycker hon ser himla mysig ut, och valdigt glansig! :love:

Gulle dej :love:
Hon är ju jättesmutsig, haha! Honär en riktig kelgris, hon stod och buffade och pratade hela tiden när jag broddade henne igår och så fort man visar sig utanför dörren så kommer hon springades och pratar.

Du har säkert helt rätt i att hon växer iom att hon har känts matt. Ska rida på söndag så ser vi om vilan har gjort susen! Men nåt kilo till hade ju som du säjer inte skadat:) Har ökat på lucernen lite till så får vi se hur hon svarar på det!

Nu känner jag mig iaf lite lugnare:D Tack!

Så där ser min 07:a ut nu också...typ. :D

Har fått jobba med att magen inte ska växa för mycket på henne samtidigt som överlinjen ändrat sig från dag till dag. För några månader sen satt 125-täcken "ok" (för korta, men ok ändå), nu har hon inte mycket marginal kvar på 135-täckena (rumpan växer).
Har slitit mitt hår den här hösten med hennes foder, vilkt och hull och nu när det är mer arbetskrävande för henne att komma åt gräset i hagen så börjar jag andas lite igen.

Lotta får 1 morot och 250 gram linfröpellets om dagen och Tokosel 1 gång i veckan. Grovfodret täcker upp resten tillsammans med saltstenen i boxen.
Har lite svårt att få i henne Tokoselgivan, men det senaste är att bara strö det över linfröpelletsen och det verkar funka. *ta i trä*

Såg nu att din är en 06:a. :D

Senast ändrad:

Jag har två Quartrar som båda är väldigt muskulösa och vältränade Mustang foder. Eller Grangårdens havrefria müsli, fungerar jätte bra tycker jag !

kl
Jag har följt diskussionerna hela vägen och jag tycker också att det är kul att lära mig nya saker. Det är som jag misstänkte lite andra tankar om utfodring hos många av er/oss som har mer musklade raser.
Det verkar vara lättare söderut att finna de olika varianterna på foder som finns. Jag har svårt att hitta det jag vill här i närheten och får ofta handla på granngården och där är det ju det utbud som är.
Men ska klura vidare på vad jag ske ge mer förutom lusern, linfrö och hö och känner mig nöjd över att de tankar jag har haft om stärkelse och socker har bekräftats.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 891
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 866
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 995
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar