Fodertips sökes!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Zandora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 702
Z

Zandora

Jag har en fd travhäst som ja håller på att få igång konditionen på, plus få lite mer hull på :)
Ger honom just nu bara kraftfoder grund och betfor, och ja, alltid tillgång till hö i hagen.
Räcker de? Vad kan man ge för att få pälsen finare?
Nån som har tips? :)

Sv: Fodertips sökes!

Jag la till b-vitamin och vips så fick min häst mycket finare och glansigare päls! Ger i övrigt krafft grund och hösilage/torrhö.

ok! vad kostar b-vitamin då? visst är de flytande?

Det är svårt att få en riktigt fin päls just nu, när de fäller som mest.;)

Men en väl balanserad foderstat som tillgodoser hästens behov av energi, protein, vitaminer och mineraler ger resultat för pälsen året om, och då behövs sällan extra tillskott.

Har du analys på grovfodret?
Får hästen något mineralfoder?
Hur mycket av resp. foderslag äter hästen?
Hur är den i hullet och muskulaturen? Rund över rygg och hals eller toppig och nedsjunken? Stor buk i förhållande till resten av kroppen?

Om du behöver ha upp hästen i hull och ev muskler så brukar Krafft Rehab funka jättebra! Där finns ju även B-vit (plus alla andra vitaminer och mineraler) ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 551
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 607
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hur gör ni med barnkalas?
  • Ystad

Hund, Katt, Andra Djur