Fodertips, istället för lucern!

Sv: Fodertips, istället för lucern!

Tänkte ang Krafft Muskel om du har en kräsen häst. Det fodret luktar otroligt illa och till och med mitt matvrak var skeptisk till det. En klar fördel är ju den höga proteinmängden, men det har som sagt en väldigt motbjudande smak...

Jag tycker inte alls det luktar illa? Mina hästar älskar Krafft Muskel, men sopttar dock ut varenda litet sojakorn som läggs i deras krubbor. Sojan har hönsen fått ärva och äter med viss skepsis.

Annars finns ju som sagt även pluss protein, och så förstås groov. Du har ju även fått en del andra bra tips på foder, som jag själv intehar testat eftersom jag är begränsad till granngårdens sortiment.

Ang blötläggning så häller jag alltid på en skvätt vatten innan fodring, oavsett foder... lättare att få hästarna att äta upp mineraler och eventuella tillskott om de "kladdas fast" på det övriga fodret tycker jag.

Lusernpellets blöter jag alltid oavsett märke, men jag blötlägger det inte i förväg utan häller på innan servering. Då blir det inte så "gojjigt" innan de hinner äta upp. Mina äter dock ganska små givor i förhållande till många andra har jag märkt. (1-1,5 kg lusern eller som nu 0,2 kg kraft muskel och 0,25 kr havre)

Jag står ju inackorderad och vissa mål mat blir ju iordninggjorda över ett dygn i förväg om jag kommer förmiddag ena dagen och eftermiddag nästa. De går tyvärr inte att lösa på annat sätt...

Men det är ju fortfarande lucerpellets, det är ju dem jag vill komma ifrån...

Tänkte att olika pellets smakar olika gott, att hästen kanske bara behövde lite ombyte bara :D

Det är ju ingen nackdel med den höga SmRp heller, behöver inte ge så mkt

Mjo, iofs. Så tänkte jag inte först :D

Nu verkar han gilla nya hösilaget och det ska ha lite högre protein, väntar på analys. Det bästa är ju att kunna höja mängden stråfoder istället för att laborera en massa med kraften :) Men annars har jag ju fått en del bra tips! :idea:

det går inte att ställa en liten vattenkanna utanför boxen så att den som fodrar häller på en skvätt när de lägger det i krubban? Annars är det nog antingen lusern-hack eller ett pelleterat kraftfoder som inte behöver blötas du ska ge. Lusernpellets som legat i blöt så länge äter inte mina hästar alls.

Men det är ju precis det jag efterfrågat :D Vattenkanna utanför boxen kan bli svårt, det är ju olika som fodrar varje dag så jag litar inte riktigt på att det blir gjort dagligen...

precis, aldrig varit med om att en häst ratat alfa.. Jag har också en kräsen häst, o nu blir hon mer o mer kräsen ju längre in i dräktigheten hon kommer.. Så jag måste ersätta en del grovfoder med kraftfoder då hon inte orkar äta så mkt hösilage.. Enbart lusern är sådär... Ihop med havrekross o betfor är det ok.. Men det bästa vore om hon bara fick alfa o d&h stud balancer om man skulle fråga henne.

Och var får man tag i den?

Jag pluggar heltid och har en dotter på 11 månader utöver stallet :D så jag har inte tid att åka runt en massa för foder utan måste hndla på city gross och granngården som jag har nära!

Granngården har ju sina egna müsli och pelletsfoder. Där finns ett avelsfoder som kanske passar?
10,5MJ, 110g smbrp
Pelletsarna är små. Jag använder orginal som är väldigt prisvärt 139:- för 25kg. Har inte helt koll på vad Avel kostar.
// Linda

Svarar alla i samma knapp!

Den här tråden blev totalt onödig, med nya hösilaget är nuvarande foderstat -lucern typ helt perfekt! :D Hoppas bara att det stämmer i praktiken också! :)

Min ena häst tröttnade också alltid på all denna blöta mat. Dock skulle jag inte oavsett vad någon rekommenderar våga fodra torr lusernpellets, om man tänker efter hur mycket det sväller, lätt dessutom för en så pass äldre häst att sätta i halsen dessutom, har haft flera fall av foderstrupsförstoppning och det är ingen höjdare..

Är han kräsen med övrig mat också? Dodson & Horrell fodrade jag en del med Sixteen Plus om det finns kvar, men de har nog andra foder med mer krut i för din häst.

Vad skönt :laugh: Hoppas att det stämmer i praktiken också.

Ja jag hoppas det jag också! Jag får ju helt enkelt hålla koll på honom ett tag nu. Skulle egentligen vilja få i honom halm också eftersom hösilaget nu är blötare men det lär jag väl få se mig om i stjärnorna efter :D

Min ena häst tröttnade också alltid på all denna blöta mat. Dock skulle jag inte oavsett vad någon rekommenderar våga fodra torr lusernpellets, om man tänker efter hur mycket det sväller, lätt dessutom för en så pass äldre häst att sätta i halsen dessutom, har haft flera fall av foderstrupsförstoppning och det är ingen höjdare..

Är han kräsen med övrig mat också? Dodson & Horrell fodrade jag en del med Sixteen Plus om det finns kvar, men de har nog andra foder med mer krut i för din häst.

Ganska kräsen. Mineraler/kalk/tillskott i maten ratar han totalt. Då äter han ingenting av det som ligger i krubban. Det enda som funkar är B-vitamin om man blandar det i betforn :angel:

D&H har jag fodrat andra med och gillat ju! Borde kolla om det finns någon återförsäljare i Uppsala! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 140
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar