Fodertips, istället för lucern!

Ninnurur

Trådstartare
Jag har en valack på 22 år som behöver lite extra protein under vintern. Mest för att han inte riktigt gillar det hösilage vi har, han äter det, men man kan inte ge hur mycket som helst.

I dagsläget äter han hösilage, Hippo Bas Basic, betfor och lucernpellets. Han motioneras 5-6 dagar/vecka och är i god form! Nu har han däremot börjat tröttna på lucernet. Inget ovanligt, han är ganska kräsen (och kanske lite bortskämd) :angel:

Vi har precis fått nytt, blötare hösilage som han förhoppningsvis gillar bättre så att jag kan modifiera nuvarande foderstat utan så mycket extra protein, men annars behöver jag tips på något annat foder att ge, gärna nåt som man inte måste blötlägga för jag tror att det är grötigheten han ledsnat mest på. Alla tips mottages och kommer att övervägas! :)

Sv: Fodertips, istället för lucern!

Kvarnbyfoder har ju ett högre proteinvärde än många andra lusern, utan melass samt att man inte behöver blöta upp det enl dem. Jag ger min ponny det och det verkar funka bra. För säkerhets skull så blöter jag ändå all lusern, men med ett högre proteinvärde kanske du kan ge en mindre mängd samt blötlägga det med mindre vatten, alternativt ge en mindre mängd tort.

Om du ger lucernpellets idag hade jag testat lucernhack istället. Annars så finns det ju pelleterat foder med extra protein så kan du byta ut hippo basic mot det kanske. Jag tror att hippo har en variant med mer protein som jag använde när vi hade låga proteinvärden på höt för några år sedan. Annars har väl de flesta märken det.

För extra proteiner ger jag Krafft Muskel. Det behövs inte speciellt mycket, och behöver inte blötas.

Kvarnbyfoder har ju ett högre proteinvärde än många andra lusern, utan melass samt att man inte behöver blöta upp det enl dem. Jag ger min ponny det och det verkar funka bra. För säkerhets skull så blöter jag ändå all lusern, men med ett högre proteinvärde kanske du kan ge en mindre mängd samt blötlägga det med mindre vatten, alternativt ge en mindre mängd tort.

Tror att det är Kvarnbyfoders jag ger, den säljs iaf på City Gross. Han får bara 0,5 kg/dag men vågar nog inte ge det torrt, det sväller ju massor!

Om du ger lucernpellets idag hade jag testat lucernhack istället. Annars så finns det ju pelleterat foder med extra protein så kan du byta ut hippo basic mot det kanske. Jag tror att hippo har en variant med mer protein som jag använde när vi hade låga proteinvärden på höt för några år sedan. Annars har väl de flesta märken det.

Lucernhack ratar han helt. Det blir total matvägran då. Det här är hästen som man kan se spotta ut tuggan om han känner att det är halm i :angel: Jag är lite rädd att bara ge samma sorts foder vid tre olika givor, det kan han tröttna på. Och ja, han är enormt kinkig! :D

För extra proteiner ger jag Krafft Muskel. Det behövs inte speciellt mycket, och behöver inte blötas.

Kraft Muskel ska kollas upp! Han har ganska svårt att bygga muskler så det kanske inte är så dumt ändå :)

I övrigt har jag funderat på Hippos Grow Alfa, måste den blötläggas?

Nej, det är inte Kvarnbyfoders lusernpellets som säljs där. Kvarnbyfoder, går även under namnet Vitafor har 150 g smbrp/kg foder, jämfört med Krafft som ligger runt 100 g. Betydligt mindre storlek på pelletset och går sönder lätt.

Jag hade gett soja. Billigt, smakligt och behöver inte blötläggas. Kostar ungefär halva priset jämfört med kraft muskel som ju är pellets och behöver blötläggas.

Men kan man ge bara soja i en giva? Det går väl inte? Och var får man tag i det?

För övrigt så måste Kraffts pellets inte blötläggas, de sväller inte alls såpass mycket. Klart man kan om man vill men det är inget måste.

Jo, större givor av Kraffts pelleterade foder bör blötläggas, främst lusernpellets som sväller mycket.

Lucern ja men den "vanliga" krafften måste inte blötläggas vid normal giva (0,5-1,5kg). Det har jag diskuterat här förr och bland annat mailat med Krafft om.

Då måste vi fått olika information. Ringde Krafft för någon vecka sedan och passade då på att fråga ang blötläggning, och det var något hon rekommenderade starkt.

Min häst får två av sina tre mål kraftfoder torra iochmed en mycket liten mängd på 1 dl. Jag blötlägger dock upp lusernpellets, 1 dl om dagen av den anledningen att han får salt i fodret.

Tänkte ang Krafft Muskel om du har en kräsen häst. Det fodret luktar otroligt illa och till och med mitt matvrak var skeptisk till det. En klar fördel är ju den höga proteinmängden, men det har som sagt en väldigt motbjudande smak...

Ja det kan ju ha ändrats, jag har inte fodrat med krafft på några år nu (sen City Gross kom till stan, smidigt att shoppa foder med "shoppa snabbt"! :idea:). Hippo har ju mycket mindre storlek på sitt foder, så som Krafft pelleterade mineraler typ.

Då kan jag ju nästan stryka Kraft Muskel direkt... Vågar inte köpa en hel säck som han inte vill äta av. Finns ingen lämplig kandidat i stallet som kan ärva heller.

Krafft har även ett foder som heter Pluss Protein, då ligger det smältbara råproteinet på 220g/kg. :)
Ratar han all typ av lusern hack? Vet att Pavo har ett som heter "Daily Plus" alt. Dynavena Bricks. Dynavenas bricks innehåller ängshö, lusern, vegetabilisk olja, vitaminer och mineraler. :)

Min häst får 3 dl sojapellets (inte blötta) varje dag med havren efter min veterinärs rekommendation.

Han ratade också lucern efter ett tag, och Krafftfodrena blir så jäkla dyrt i längden.

Soja är ruggigt billigt, blir inte ens 100 spänn i månaden. Sen är det ju tyvärr lite miljöbovsvarning på det, men det är det enda alternativet jag har just nu.

Det enda du måste vara försiktig med är att vissa hästar inte tål soja speciellt bra. Börja med väldigt små givor och kolla om hästen blir lös i magen.

Pluss Protein kan ju vara nåt. Har inte provat mer än Kraffts strålucern, det finns inte så mycket annat att få tag i här i stan (om det ska vara relativt smidigt). Vi har tyvärr inte så många foderåterförsäljare!

Men var hittar man soja då? Och det där med miljöpåverkan är ju sådär egentligen känner jag som just nu läser kursen "Kvalitets och miljöledning" :D

Men det är ju fortfarande lucerpellets, det är ju dem jag vill komma ifrån...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 140
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar