Fodertillskottsfrågor.

attempt

Trådstartare
Jga måste erkänna en sak (pinsamt efter som jag haft häst ganska länge.. ), och det är att jag har noll koll på det här med fodertillskott, vitaminer, mineraler..
Kalk, Selen, e-vitamin, b-vitamin, c-vitamin, foderjäst.. Jag har absolut ingen som helst aning vad jag ska ge, varför eller hur mycket.
Kan någon hjälpa mig?
Tänker på nu till sommaren, vad ska jag ge då?
 
Sv: Fodertillskottsfrågor.

De makromineraler jag alltid tar med i foderstatsberäknandet är kalcium (Ca), fosfor (P), magnesium (Mg) och så selen förstås (Se). Ca, P och Mg beräknar man behovet av grundat på antal Mj i foderstaten. För Ca är det 0,35 gram/Mj, för P 0,25 gram/Mj och för Mg 0,15 gram/Mj. Dessa siffror är för vuxen arbetande häst! För häst på underhållsfoderstat, dräktig, digivande och växande hästar är det andra värden man räknar på. För Se beräknas behovet med 0,2 mg/100 kg kroppsvikt dvs en häst på 500 kg har ett behov på 1 mg.

När det gäller vitaminer och mikromineraler kan man generellt säga att får hästen bara en balanserad foderstat med en tillräcklig mängd grovfoder så får hästen i sig vad den behöver. Vissa vitaminer bildar hästen själv bl. a. B- och K-vitamin i grovtarmen och C-vitamin mha kroppens glukos.

Till sommaren är det väl selen som kan bli en bristvara då svenska jordar innehåller inget eller väldigt lite. Vill man ge mineraler för att vara på "säkra" sidan finns det speciella betesvarianter att köpa.
//marti
 
Sv: Fodertillskottsfrågor.

Om man köper tex en burk med Miner Blå från Kraft, innehåller det allt det som man behöver ge till hästen då, och som den behöver?
Det är ju lättare att köpa allt i ett, istället för en massa olika mineraler.
:confused:
 
Sv: Fodertillskottsfrågor.

B- vitamin brukar användas vid pälssättning och vid fällning. när det går åt mer än hästan kanske kan producera och för att det ska gå snabbare men även för en glansig päls.
Vitlök ska vara bra för andnigen och hålla myggor och sådna saker borta på sommaren.


:bump:
 
Sv: Fodertillskottsfrågor.

Vitlök ger jag 1 klyfta om dagen, och även äppelcidervinäger som ska vara bra för tarmar, päls, mage, hovar och även för aptiten mm.
Men hästen behöver väl även andra viktiga ämnen, som selen, kalk och sånt.
 
Sv: Fodertillskottsfrågor.

Rebeccah skrev:
Vitlök ger jag 1 klyfta om dagen, och även äppelcidervinäger som ska vara bra för tarmar, päls, mage, hovar och även för aptiten mm.
Men hästen behöver väl även andra viktiga ämnen, som selen, kalk och sånt.
Det är bra mycket viktigare att man ser till att hästen får vad den behöver av selen, kalcium, fosfor etc än att pytsa på med vitlök, äppelcidervinäger och andra tillskott!
//marti
 
Sv: Fodertillskottsfrågor.

marti130 skrev:
Det är bra mycket viktigare att man ser till att hästen får vad den behöver av selen, kalcium, fosfor etc än att pytsa på med vitlök, äppelcidervinäger och andra tillskott!
//marti

Jag håller med dig till 100%!
 
Sv: Fodertillskottsfrågor.

Travanti skrev:
vad hittar man selen tillskott då?
På apoteket! Heter Tokosel och har nyligen släppts fritt. Men ger du någon annan sorts mineral så ingår oftast selen i dessa! Dessutom är alla svenska färdigfoder selenberikade. Läs på hinken/säcken innan du ger mer så du har koll. Krafft mineraler innehåller 15 mg/kg, Hippos 30 Mg/kg och Mustangs 15-30 mg/kg. Behovet av selen är 0,2 mg/100 kg kroppsvikt hos hästen.
//marti
 
Senast ändrad:
Sv: Fodertillskottsfrågor.

Rebeccah skrev:
Man kan väl ge E-vitamin istället för selen?
E-vitamin kan kompensera selenbrist men varför ge E-vitamin när det är så enkelt att ge tokosel om man nu har en brist? Se även svaret till Travanti om mineral- och färdigfoder.
//marti
 
Sv: Fodertillskottsfrågor.

Jag har räknat ut nu. Kan detta tämma: Min häst väger ca 500 kg. 500 gånger 0.2 = 100 Alltså, 100 mg.
Har jag räknat rätt?
Ska jag ge selen på sommaren?
 
Sv: Fodertillskottsfrågor.

Rebeccah skrev:
Jag har räknat ut nu. Kan detta tämma: Min häst väger ca 500 kg. 500 gånger 0.2 = 100 Alltså, 100 mg.
Har jag räknat rätt?
Ska jag ge selen på sommaren?
Nej nej nej!!! DU SKA BARA RÄKNA 0,2 MG PER 100 KG HÄST DVS 5*0,2= 1Mg. Och ja det är bra att ge selen på sommaren då svenska marker är fattiga på selen. Men bara under förutsättningen att du inte ger andra mineraler eller färdigfoder som innehåller tillräcklig mängd selen!
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp