Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Gammeln

Trådstartare
I nya nummret av Ridsport har man startat en stor o fin artikelserie ang fodertillskott som är väl värd att följa under några nummer framöver, där veterinärer kommer till tals.

Man börjar med ett citat från den brittiska landslagsveterinären John McEwen som säger: "Det spelar ingen roll vad man stoppar i hästen för övrigt. Får den INTE får ett hygieniskt bra foder så presterar den inte i alla fall". Vidare säger han att färre o färre intresserar sig för foderhygien och kvalitet än för den flora av olika tillskott som finns på marknaden för hästar :eek: .

Sedan är det mycket intressant läsning som ni inte får missa helt enkelt. Vidare säger man att hästägare som ger mer än ett tillskott bör vara extra uppmärksam på vad dessa egentligen innehåller, stor risk för att man ger dubbla doser :eek: Sedan kommer man in på örter där man MÅSTE vara uppmärksam på risken för ev biverkningar. Man tar djävulsklo som exempel. Inte lämplig för de som har eller har haft magsår. Undersökningar har visat att det är vanligare med magsår hos häst än vad man egentligen har trott. Häst kan ha magsår utan att den visar tydliga symtom. Ett annat preparat man ska se upp med är det lugnande örtpreparat Valeriana. I samband med sövning finns det risk att hästen dör. Man rekomenderar att innan en människa som ska sövas för operation så bör man ha gjort ett uppehåll med valerianapreparat 14 dagar innan op. Då anser man att risken för dödsfall på häst är generellt större än för människa. Så vad gör ni då en häst måste opereras akut för tex kolik och ni gett detta örtpreparat :eek: Något att tänka på kanske :angel: Sedan går man igenom andra örter som kan vara giftiga för fölfoster bla munkpeppar.
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Jag läste också artikeln och ser fram emot kommande nummer! I just detta fall hade jag önskat än fler sidor och detaljer ...
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

inte heller finadyn, quadrisol, butta är bra för hästar med magkatarr/sår....eller vad gör man om man måste sedera en häst akut som käkar penicillin???
Världen är inte endast åt det ena hållet, utan det finns risker överallt.... det finns hästar som får eksem av att vara utomhus....det finns hästar som är allergiska mot damm...om allt vore enkelt så skulle ju inga risker finnas med någonting...och att ge sig på endast tillskott och örter är lite för enkelriktat i mina ögon sett..... :angel:
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

ang skrev:
Jag läste också artikeln och ser fram emot kommande nummer! I just detta fall hade jag önskat än fler sidor och detaljer ...

Håller med. Är ju möjligt att det finns lite mer att få i kommande numret av Foderbladet från SLU :)

Jag tycker bilden som hör till artikeln är ganska rolig. En hel hög av burkmat och så försöker man ge en häst att smaka men denne verkar tämligen ointresserad :angel: :D
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Jag har inte läst artikeln eftersom min ridsportsprenumeration gått ut.

MEN, av det som togs upp i ursprungsinlägget så är min spontana kommentar: Det där var inget nytt?

Jag trodde i min enfald att det var SJÄLVKLART att man:

*Har ett hygieniskt bra foder
*Räknar foderstat
*Kollar vad det är i tillskottet man ger och hur det påverkar foderstaten (avseende maxtoleranser etc)
*VET vad fasiken det är man ger.

Det är ingen nyhet alls att djävulsklo inte är bra för magen. Det är ett preparat som ger/anses ge samma effekt som NSAID-preparat (t ex butta), och NSAID är välkända för dess (bi)effekter på magen. Och det är ingen hemlighet att DK har desamma biverkningarna. Inte heller att alger t ex har ett väldigt högt jodinnehåll, att vissa andra örtblandningar har ett högt mineralinnehåll, att det finns just biverkningar med en hel del örtpreparat osv.

Så, jag gillar inte att det skylls på preparaten, det borde skyllas på hästägarna som utan eftertanke eller kunskap häller i sina hästar det ena och det andra. Bara för Malin Baryard gör det, boxgrannen gör det, försäljaren på foderaffären gör det etc.

/Alexandra - som ger både örter, DK och andra tillskott. Men noooga läser på - INNAN.
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Antagligen är det inte självklart eftersom man känner sig föranledd att ta upp det.

Du behöver inte köpa tidningen för den här artikeln, den var väldigt ytlig och inte särskilt givande, tyvärr. Men i följande nummer ska de gå in mer på olika preparat, och då kanske det blir intressant.
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

majola skrev:
Antagligen är det inte självklart eftersom man känner sig föranledd att ta upp det.

Du behöver inte köpa tidningen för den här artikeln, den var väldigt ytlig och inte särskilt givande, tyvärr. Men i följande nummer ska de gå in mer på olika preparat, och då kanske det blir intressant.

Nej, det är ju bara att titta här på Buke för att se att det inte är självklart att folk vet vad de ger sina hästar och vad det gör. Menade mer att jag inte gillar att när sådana där artiklar (nu har jag inte läst just den här som sagt) vinklas så att det är TILLSKOTTEN det är fel på, och inte hästägarna.

Det är fel på de hästägare som ger tillskott utan att ha en aning. Men tillskotten i sig kan ha sin givna plats i en hel del foderkammare. Dvs ALLA hästar behöver dem absolut inte, men för de som behöver dem/mår bra av dem så bör de ju användas. Så man borde vinkla om artiklarna (talar generellt nu) så att det blir mer av typen 'Vet du vad du ger din häst och vad den behöver?' och inte 'Dessa onödiga tillskott'.

Får köpa nästa nummer då, om det blir mer ingående då. Fast generellt (och det är därför jag inte förnyat prenumerationen) så tycker jag att ridsport är lite för ytliga och fokuserar på fel saker. Det är jättebra att t ex varna för botulism iom att fler och fler ger plastat vallfoder (spec höår som detta), men de har en tendens att ofta göra det på ett sätt som får folk att ge hö istället, för de blir rädda för att ge hösilage. Sen att de får ANDRA problem och har ANDRA risker med att ge dåligt hö, det framgår liksom inte.

Så jag skulle vilja se en ridsportartikel om hur normalhästägaren ska bete sig för att se till att dess häst får i sig det den behöver, i mängder den behöver och från foder som är bra för den. Dvs grundläggande foderkunskap helt enkelt, med fokusering på analys.
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Alexandra_W skrev:
Det där var inget nytt?

Men det är väl ingen här som har skrivit att det vid tex en akut sövning av häst kan vara förenat med livsfara då den getts vissa örtpreparat som avses lugnande. För övrigt är har jag inte sett nån diskussion här iaf ang ev biverkningar av vissa örtpreparat, bara att dessa är "bra mot det ena och det andra"
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Alexandra_W skrev:
Men tillskotten i sig kan ha sin givna plats i en hel del foderkammare. Dvs ALLA hästar behöver dem absolut inte, men för de som behöver dem/mår bra av dem så bör de ju användas.
Men vad är det då som är den utlösande orsaken till att hästägaren anser att just sin häst behöver ha alla dessa tillskott. För hästägaren i sig är ju mer eller mindre outbildad. Kan det vara så att hästarna skulle må bättre om dom slapp dessa tillskott. Vi kunde ju läsa i artikeln om dubbla doser som folk inte ens tänker på.



Så jag skulle vilja se en ridsportartikel om hur normalhästägaren ska bete sig för att se till att dess häst får i sig det den behöver, i mängder den behöver och från foder som är bra för den. Dvs grundläggande foderkunskap helt enkelt, med fokusering på analys.
Har du missat alla mina inlägg som jag plädderat ;)

---------------------------------------------------------
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Gah! Måste du påminna mig om foderbladet?! Jag prenumererar ju inte på det. Än.

Men hur bra är det? Och vad skall man ha för kunskaper eller förutsättningar för att ha glädje av det? (prenumerations och boklistan är lång och dessvärre måste plånboken vara med i beslutet ...)
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Gammeln skrev:
Men det är väl ingen här som har skrivit att det vid tex en akut sövning av häst kan vara förenat med livsfara då den getts vissa örtpreparat som avses lugnande. För övrigt är har jag inte sett nån diskussion här iaf ang ev biverkningar av vissa örtpreparat, bara att dessa är "bra mot det ena och det andra"

Jag pratade inte specifikt om Bukefalos, jag menade att det ju inte är svåråtkomlig kunskap och inte 'ny' kunskap det som togs upp som exempel. Min värld sträcker sig långt utanför Buke nämligen :devil:

(Sen, det har diskuterats örtpreparats biverkningar, men det brukar hamna i örttrådarna, och det finns nog ingen 'egen' tråd om det, men diskuterats har det).

Om man tittar på humansidan är det VÄLKÄNT att Johannesört (anv som antidepressivt) kan ge riktigt otreviga biverkningar ihop med SSRI-preparat (det som felaktigt i vardagslag benämns lyckopiller). Detta är kunskap som man känt till ett bra tag, det är omnämnt i FASS om man tittar på SSRI-mediciner etc. Det har tagits upp, om än ytligt, i dagspress osv. Men det tas inte upp från Johannesörtsförsäljarna, och Anna Andersson som läser en annons om hur bra Johannesört är, eller hör av grannen hur hjälpt hon var av Johannesört kanske inte har en ANING om att man inte ska kombinera det och SSRI. Men bara för HON inte orkat ta reda på det innebär det ju inte att kunskapen inte finns.

Det jag menar, det är bra att kunskapen sprids, men hacka inte på preparaten för att folk inte ids ta reda på fakta innan de ger dem. Och Bukefalos är bra till mycket, men ibland är det inte ens bland de tio första källorna när man ska ha fakta.

Däremot är Buke ett utmärkt exempel på hur många det finns som petar i sina hästar ditt och datt bara för någon annan gör det/de sett reklam för det/någon sgat det är bra. Utan att ha en aning om VAD det är de ger och hur det blir i kombination med allt annat de ger. Från de som ger tillverkare X:s musli för den ska vara bra, utan att ha höanalys till de som ger receptförskrivet selentillskott ihop med mineralfoder med högt seleninnehåll till de som ger diverse tillskott utan att ta reda på vad det innehåller och gör.
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

ang skrev:
Men hur bra är det? Och vad skall man ha för kunskaper eller förutsättningar för att ha glädje av det?

Jag vet faktiskt inte. Det har bara kommit ETT nummer än så länge och nummer 2 kommer väl snart hoppas jag, så det är väl lite för tidigt att uttala sig om detta. Men första nummret tyckte jag var väldigt lättläst. Det som kan ställa till det är väl hur man tolkar diagram, kurvor och andra figurer men jag tror att man förklarar detta lite enkelt i textmassan :)
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Alexandra_W skrev:
, men hacka inte på preparaten för att folk inte ids ta reda på fakta innan de ger dem.

Jo, jag tänker hacka på preparaten tills ansvariga för dessa kan visa upp en dokumentation att de ÄR BRA, precis som tex pencillin har fått genom gå och andra läkemedel som sägs vara BRA
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Men tillskotten i sig kan ha sin givna plats i en hel del foderkammare. Dvs ALLA hästar behöver dem absolut inte, men för de som behöver dem/mår bra av dem så bör de ju användas.
Men vad är det då som är den utlösande orsaken till att hästägaren anser att just sin häst behöver ha alla dessa tillskott. För hästägaren i sig är ju mer eller mindre outbildad. Kan det vara så att hästarna skulle må bättre om dom slapp dessa tillskott. Vi kunde ju läsa i artikeln om dubbla doser som folk inte ens tänker på.

Okunskap anser jag vara den utlösande orsaken, ihop med bra reklam. Vem vill inte att enshäst ska må bättre, prestera bättre etc? Om man då läser en annons som säger att tillskott XY ger din häst bättre hovar, finare päls, ökat välmående etc, så är det ju för vissa lätt att tycka att 'såklart ska min häst ha det'. Och ge det utan att tänka på vad det innehåller. Av ren välvilja. Trots att hästen kanske inte alls behöver tillskott XY utan en uträknad foderstat, en annan hovslagare eller vad det nu kan vara.

Det finns ett 'hovpreparat' som heter SteelJoint. Ska ge bättre hovar och leder och gud vet allt. Det säljs (tyvärr) via veterinärer en hel del. OM man läser den lilla broschyren som följer med kan man läsa bland annat följande (EJ ordagrant citerat) 'för låga värden av kalcium är ett vanligt problem i svenskt hö..bla bla..'. Tittar man på innehållsförteckningen ser man att SJ innehåller VÄLDIGT mycket kalcium. Nu vet inte jag var nissen som skrivit det där bor, men här (Norduppland och Gästrikland) så har vi under mååånga år haft det raka motsatsförhållandet i hö. För mycket kalk och för lite fosfor. Att då ge det där SteelJoint för att förbättra hovkvaliten ger också en enormt skev Ca/p-kvot. OM man läser allt och tar reda på fakta och vad preparatet innehåller så kan man således se vad det där höga kalciuminnehållet gör. Om man däremot bara går på reklamen att det ger bättre hovar, är framtaget i samarbete med veterinärer och sälja och (ibland) rekommenderas av veterinärer så kan man stå där med en extremt skev Ca/P-kvot. Av okunskap.

Och de hästar som pga tillskotten får i sig för mycket av det ena eller det andra etc skulle såklart må bättre utan tillskotten. Men det är fortfarande inte tillskotten de är fel på - utan hästägarna som pytsar i dem utan att ta rätt på VAD det är det ger. För den med ett kalciumfattigt hö är ju SteelJoint en helt annan femma än för den med kalciumrikt hö t ex (även om det finns billigare sätt att ordna det på). Så det är ju inte fel på SteelJointen i sig, men på hästägarna som ger den utan att ha koll (och på tillverkarna som har en reklam som jag inte anser är korrekt, men reklam är sällan korrekt)

Så jag skulle vilja se en ridsportartikel om hur normalhästägaren ska bete sig för att se till att dess häst får i sig det den behöver, i mängder den behöver och från foder som är bra för den. Dvs grundläggande foderkunskap helt enkelt, med fokusering på analys.
Har du missat alla mina inlägg som jag plädderat

Ridsportartikel skrev jag. Buke är inte hela omvärlden vet du ;)
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Gammeln skrev:
Jo, jag tänker hacka på preparaten tills ansvariga för dessa kan visa upp en dokumentation att de ÄR BRA, precis som tex pencillin har fått genom gå och andra läkemedel som sägs vara BRA

Fast, sålänge du har en innehållsförteckning som är överensstämmande med verkligheten så är det ju ingen risk för det du vände dig emot - att det sker dubbeldosering etc.

Däremot skulle även jag vilja ha mer information kring riskerna med dem, biverkningar (fast då talar vi mer örter än tillskott).

Jag är för valfrihet och rättn att själv välja vad man vill tro på. Jag ger ju t ex ett ledtillskott som JAG på MIN häst ser verkan av. Det spelar mig ingen roll att det inte finns studier som är vetenskapligt korrekta på att det fungerar. Det finns studier (korrekta) som iaf klart och tydligt talar om att om det HJÄLPER eller ej vetefan, men det är under inga omständigheter SKADLIGT att ge hästen något av de ingående substanserna. Det ihop med en innehållsföreteckning så jag VET exakt vad jag ger gör ju att jag själv kan välja om jag vill prova eller ej. Och just det valet vill jag ha kvar, utan att det ska bli så att an får en marknad med få preparat till ett högre pris (eftersom det kostar sjortan med studierna), eller att dessa försvinner för de inte hjälper såpass mycket över placeboeffekten att det kan anses verksamt.

Om jag tycker det hjälper på min häst (vilket det bevisligen gör) så vill ju jag fortsätta ge liksom. Och sålänge man ger med erforderlig kunskap, så att man vet att okej det kanske inte hjälper, men jag kan prova och se utan att riskera hästen på minsta vis, så anser jag att ett preparat har all rätt att vara på marknaden. Men man måste läsa på noga (och från olika källor) INNAN man börjar pytsa i hästen olika grejer.
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Alexandra_W skrev:
Det finns studier (korrekta) som iaf klart och tydligt talar om att om det HJÄLPER eller ej vetefan, men det är under inga omständigheter SKADLIGT att ge hästen något av de ingående substanserna.

Då vill jag bara citera ifrån artiklen vad veterinär Karolina Törneke på Läkemedelsverket säger: "Det finns exempel på substanser som absolut INTE är ofarliga trots att de saknar effekt. De kan ju påverka något HELT ANNAT än det de är avsedda att användas för:"
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Gammeln skrev:
Då vill jag bara citera ifrån artiklen vad veterinär Karolina Törneke på Läkemedelsverket säger: "Det finns exempel på substanser som absolut INTE är ofarliga trots att de saknar effekt. De kan ju påverka något HELT ANNAT än det de är avsedda att användas för:"

Nu pratar vi ju om olika saker? Jag talar alltså om de preparat där man har VETENSKAPLIGA (och då korrekta sådana, dvs inte mre hästar som underlag gjord av en forskare anställd av tillverkaren, utan oberoende korrekta studier) som bevis för att detär tveksamt om det hjälper, men däremot garanterat inte har negativa effekter.

T ex glukosamin. Det finns i dagsläget inte en enda studie som kan slå fast att oralt tillförd glukosamin verkligen hjälper såsom det påstås och såsom glukosamin direkt i leden hjälper. Däremot har man slagit fast att oralt tillförd glukosamin inte på något vis är skadligt, och att det i viss dos faktiskt teoretiskt borde nå leden i sådana doser att det borde ge effekt. Men den effekten har INTE kunnat fastställas i studier. Däremot kan du alltså utan minsta risk tippa i hästen glukosamin oralt utan att det påverkar ett dugg negativt, påverkar på nåt sätt som inte tänkts osv.

Så i det fallet så är det du riskerar att du häller pengar på gödselstacken i princip, men du kan inte skada hästen.

Jag menar alltså INTE sådana studier som inte är vetenskapligt vedertagna och korrekta. Och de substanserna du nämner (utan att tala om vilka) är ju sådana där det finns forskning som talar om att de INTE är ofarliga att ge.
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Okay. Om andan faller på och minnet inte är för kort får du gärna återkomma då med en åsikt eller referat om bladet.
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Alexandra_W skrev:
Jag menar alltså INTE sådana studier som inte är vetenskapligt vedertagna och korrekta. Och de substanserna du nämner (utan att tala om vilka) är ju sådana där det finns forskning som talar om att de INTE är ofarliga att ge.
Karolina hade skrivit detta under rubriken örtpreparat
 

Liknande trådar

Trav Vad säger ni om de nya reglerna angående foder och tillskott? Foder och fodertillskott (nytt juni 2010) saxat från travsport.se...
2
Svar
38
· Visningar
5 789
Senast: ghost
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp