Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Gammeln skrev:
Karolina hade skrivit detta under rubriken örtpreparat

Oavsett under vilken rubrik det stod, så finns det ju två 'fack'.

1: Preparat där det SAKNAS ordentlig forskning.

2: Preparat där det FINNS ordentlig forskning.

Om ett preparat/ört/etc som faller under kategori två, där det finns forskning som talar om att det INTE är farligt, men heller inte går att bevisa att de hjälper, de preparaten anser jag har fullt berättigande på marknaden. Du å andra sidan ville ju bara ha dem där det fanns forskning som visade på att de faktiskt verkar såsom det är sagt. Där skiljer vi oss åt, jag har inga problem med att ha preparat på marknaden där det finns forskning som inte stöder att det hjälper, men däremot kan garantera att det inte stjälper. (Dvs det är i sämsta fall verkningslöst men ofarligt).

Jag tror vi pratar förbi varandra i diskussionen just nu? :confused:
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Alexandra_W skrev:
Om ett preparat/ört/etc som faller under kategori två, där det finns forskning som talar om att det INTE är farligt, men heller inte går att bevisa att de hjälper, de preparaten anser jag har fullt berättigande på marknaden.

Håller med MEN då ska de fan i mej inte skriva i reklamen att det är bra mot de o de när forskningen INTE har bevisat att det är bra eller har hjälpande effekt :mad:
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Gammeln skrev:
Håller med MEN då ska de fan i mej inte skriva i reklamen att det är bra mot de o de när forskningen INTE har bevisat att det är bra eller har hjälpande effekt :mad:

Nu är vi överens igen =)

Jag tycker väldigt illa om när det står att forskning/studier har visat att bla bla. Och när man kollar upp den 'forskningen' och de 'studierna' så visar det sig att 'forskningen' utfördes på fem hästar, av en 'forskare' anställd av tillverkaren och där målkriterierna för vad som ansågs vara förbättring var milt sagt luddiga (dvs i stil med 'jo, nog tyckte vi den rörde sig lite bättre allt' och man dessutom INTE gjort blindtester, inte uteslutit felkällor och inte haft en enhetlig omgivning/miljö.

De skulle lika gärna kunna skriva att 'vi tyckte att det gav effekt på våra hästar' :devil:
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Alexandra_W skrev:
Nu är vi överens igen =)

Jag tycker väldigt illa om när det står att forskning/studier har visat att bla bla. Och när man kollar upp den 'forskningen' och de 'studierna' så visar det sig att 'forskningen' utfördes på fem hästar, av en 'forskare' anställd av tillverkaren och där målkriterierna för vad som ansågs vara förbättring var milt sagt luddiga (dvs i stil med 'jo, nog tyckte vi den rörde sig lite bättre allt' och man dessutom INTE gjort blindtester, inte uteslutit felkällor och inte haft en enhetlig omgivning/miljö.

De skulle lika gärna kunna skriva att 'vi tyckte att det gav effekt på våra hästar' :devil:

Jag tycker också att det är olyckligt att företagen ska stå för bedömningen av preparaten då de ska ut på marknaden. Självfallet ska dom också göra sina undersökningar för att se om det är nåt att satsa på. Men för att få sälja på marknaden så tycker iag jag att en opartisk instans ska också få göra sina undersökningar och att sedan företagen får rätta sig efter dessa resultat då de bla vill sälja på reklam. Detta kostar ju pengar och forskningen har tyvärr ingen möjlighet att själva stå för detta.
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Gammeln skrev:
Jo, jag tänker hacka på preparaten tills ansvariga för dessa kan visa upp en dokumentation att de ÄR BRA, precis som tex pencillin har fått genom gå och andra läkemedel som sägs vara BRA

Hästar kan DÖ av penicillin :eek:
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Detta med örter, tänkte börja använda Dynavena kraftfoder. Såg att den innehåller johannesbröd, är det samma som johannesört? Någon som vet? :confused:
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Rasmuss skrev:
Detta med örter, tänkte börja använda Dynavena kraftfoder. Såg att den innehåller johannesbröd, är det samma som johannesört? Någon som vet? :confused:

Nej, det är inte samma sak, Johannesbröd är kaninmat *s*

Skämt åsido, det är som sagt inte samma sak. och Johannesbröd är vanligt förekommande i kanin- och marsvinsmat...
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Ojdå! Varför ingår det johannesbröd i hästfoder, fyller det någon särskild funktion :d
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Rasmuss skrev:
Ojdå! Varför ingår det johannesbröd i hästfoder, fyller det någon särskild funktion :d

Det undrade jag också, vad det eg gjorde i ett hästfoder. Jag misstänker att det är där som bulk dock, dvs billig volymutfyllnad eller att de på något vis utnyttjar dem som bindemedel om det är t ex pellets det handlar om. Det finns dock i fler foder än Dynavenas, t ex en del av Eggersmans foder har Johannesbröd i sig.

Det är antagligen inte farlig alls, fast frågan är om det är någon direkt nytta med det heller..
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Hittat någonstans.......

Johannesbröd kommer ursprungligen från östra delen av Medelhavsområdet, varifrån de spridits till de omkringliggande länderna. Fröna från johannesbrödträdet har använts av araberna som vikter, eftersom de alltid väger 0,2 gram. Denna enhet kallas karat, vilket på arabiska betyder kärna.

Johannesbröd kallas ofta carob på engelska. Frukten är en lång, platt balja med tjock, läderartad överhud. Under den finns ett mjukt, sött lager som innehåller upp till 50 procent socker. Baljan innehåller 10-16 frön.

Johannesbröd läggs i varmt vatten ett par timmar innan de ska användas. Baljorna är då lätta att riva på rivjärn. Rivet johannesbröd kan användas i desserter och kakor. Hela johannesbröd kan ätas som godis eller tuggummi. Inom industrin mals fröna till ett pulver. Detta kan till viss del ersätta kakao.
-----------------
Har hört att det ska ge lugnande effekt men kan inte verifiera varifrån jag hört det....

Rolle på Österlen
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Tack för hjälpen! Nu lärde jag mig något nytt idag också. :)
 
Sv: Fodertillskott - ny faktaserie i Ridsport

Rolle skrev:
-----------------
Har hört att det ska ge lugnande effekt men kan inte verifiera varifrån jag hört det....

Rolle på Österlen

Det där med lugnande är Dynavena som påstår ;)
 

Liknande trådar

Trav Vad säger ni om de nya reglerna angående foder och tillskott? Foder och fodertillskott (nytt juni 2010) saxat från travsport.se...
2
Svar
38
· Visningar
5 789
Senast: ghost
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp