Fodertillskott mot hosta m.m.

Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Hästar kan få infektioner presis som vi människor.
Då får man testa olika prepparat för att hjäöpa dom.
Hosta kan de få utan att stallmiljön är kass.

När jag provade sist var hon förkyld.
Stallet var rent ,bra ventilation , torv. Det var helt enkelt en förkylning.
Då hjälpte vi henne med bisolvon och foder vinäger Fungerade perfekt.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Ptja, vid infektioner pratar jag hellre med veterinär först innan jag börjar experimentera på egen hand.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Springer du till läkaren så fort du blir förkyld??
Jag gör inte det. Testar några dagar själv .
Det beror på hur dålig man är. Har man 41 grader typ halsfluss.
Samma med hästen. Är hästen mycket febrig o är skit dålig. Klart att man ringer vet. Men har den hosta och ingen feber kanske lite klar snuva. Då ringer jag inte förrän jag testat själv i några dagar.
Blir hästen sämreringer jag. Blir hon bättre då har mitt recept funkat.
peppar peppar så har hon inte varit mycke sjuk.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Nej, men jag tycker det känns som folk här okritiskt sväljer alla idéer. Och det blir lätt farligt på ett internetforum, speciellt när det finns mycket okunniga användare (läs tråden om bantning av fjording) som drösslar felaktiga råd omkring sig.

<OBS! Tankeexperiment>
Säg att jag började påstå att blåbärssoppa är ett finfint botemedel mot mugg. Mina hästar får alltid blåbärssoppa, och efter att de började få det har jag aldrig haft muggproblem. Och min mormor som är klok gumma från Värmland säger att de alltid gav hästarna blåbär mot mugg där.
<Slut på tankeexperimentet>

Ett par av er skulle antagligen testa, men snälla ni, kan ni inte tänka på följande

1) Att något är naturligt betyder inte att det är hälsosamt. Idegran är naturligt och dödligt.
2) Källkritik: att anonyma användare på ett internetforum säger att något är bra betyder inte nödvändigtvis att det är sant.

Och SNÄLLA börja för guds skull inte ge era hästar blåbärssoppa nu...
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Lånar knapp.

Ni som ger era hästar bisolvon, ni VET att det är LIVSTIDS SLAKTKARENS på det för häst va, fast det är receptfritt? :angel:

Möjligt att karensen hävs i framtiden, men i nuläget är det livstids slaktkarens..

Fö håller jag med Peter, bisolvon gör ingen större skillnad (å andra sidan kan det vara sjukt svårt att få en vet att skriva ut Fabrol, jag toggde och bad i princip, men nej det var mer mot astma och inte hästar som hostade upp halva lungorna av förkylningshosta *sucka*)
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

:bow:
Bra inlägg, lingonben!

Jag tror dock att man är benägen att testa "underkurerna" för att det "lovar" snabb effekt, medan det är svårare att ta tag i omständigheterna som hästen lever sitt liv i. Och enkelt, snabbt, billigt är ju säljande argument ...

Ridsports artikelserie som tas upp i ursprungsinlägget är för övrigt väldigt läsvärd.

Dessutom kanske grundkunskaperna inte är så goda. Det gör ju inte så mycket, för dessa kan ju förbättras relativt enkelt, OM intresset finns. Det värsta är nog den okritiska inställningen - att man inte lärt sig ifrågasätta och verkligen tänka över det man läser eller får sig serverat. Att ställa följdfrågor upplevs också ofta som negativt, medan man själv kanske egentligen bara vill förstå eller föra en konstruktiv dialog.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Man får försöka hålla isär förkylning och mer kroniska varianter av hosta. Blir ju olika åtgärder.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Bra skrivet!
Av alla vuxna på detta forum, eller i största allmänhet, får man ju hoppas att alla klarar av att sålla bland informationen och ständigt vara kritisk. Ansvaret för vad man gör medhästen ligger ju hursomhelst bara på en själv.

Är man däremot yngre så kan det vara nog så svårt för det är sånt som kommer eftersom, kan jag tänka mig.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

När jag fick utskrivet acetylcystein när jag hade lunginflammation kände jag verkligen av skillnaden.
PL
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

...fast blåbärssoppa har väl inget dött av :rofl: rofl:

kanske vore något...för skogsbärsbranchen håller på att dö ut i vårat land...snart får vi bara blåbär ifrån Vitryssland o polen ...(off topic...I know :D)
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

lingonben skrev:
Vad är det som gör att vissa hästägare hellre testar miljarder olika huskurer (äppelcidervinäger/vitlök/nyponsoppa/alla dessa "fantastiska" örter) än att byta stall eller ställa hosthästen i en utebox? Eller bara ställa hästen på torv istället för halm, och ge hösilage eller vattnat hö? :confused:

Alla har kanske inte råd att byta stall? El det kanske inte ens finnas lediga boxplatser på rimligt avstånd? Och alla stall har inte uteboxar?

Alla kanske inte har råd med torv (man kanske får halm gratis i stallet?).

Kanske svårt att få tag i höensilage?. vattna höet e ju billigt men kan va svårt på vintern.

fast visst innan man testar alla huskurer och hittat något som verkligen funkar så e det ju en summa också : ).

Själv så e det ont om boxplatser i närheten. och stallet är inte helt kasst och betalar en extremt liten summa för att ha dom där.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Om man inte har råd att göra de miljöåtgärder som behövs för att en hosthäst skall må bra är alternativet att slakta hästen.
PL
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

startgrow skrev:
Alla har kanske inte råd att byta stall? El det kanske inte ens finnas lediga boxplatser på rimligt avstånd? Och alla stall har inte uteboxar?

Alla kanske inte har råd med torv (man kanske får halm gratis i stallet?).

Kanske svårt att få tag i höensilage?. vattna höet e ju billigt men kan va svårt på vintern.

fast visst innan man testar alla huskurer och hittat något som verkligen funkar så e det ju en summa också : ).

Själv så e det ont om boxplatser i närheten. och stallet är inte helt kasst och betalar en extremt liten summa för att ha dom där.


Då ska man inte ha häst! Har man inte råd att ta hand om den så den mår bra, och om det krävs ta fördyrande kostnader för det, så sälj den till någon som kan tänka sig att göra uppoffringar för hästens skull, eller ta bort den.

Och skaffa ett mjukisdjur eller nåt!

/Alexandra - som är långt ifrån rik, som kan köpa hö för under en krona/kg men inte tvekade en sekund att bland annat ställa över BÅDA hästarna på silage för 2 kr/kg för att inte RISKERA att unghästen blev sämre. Att det kostar 1700 kr i månaden bara i hösilage (eftersom jag vill de ska ha fri tillgång och pengar INTE för mig är ett giltigt skäl att ta ifrån dem det) det får jag liksom ta. Anser jag inte att jag vill eller kan betala det får jag minska till en häst, eller till ingen häst alls.
Samma sak med de andra djuren, om de av någon anledning behöver dyyyrt specialfoder för att må bra, ska jag tycka 'nej, det är så dyrt, ni får äta det vanliga' då, och se på hur de blir sämre/inte bra? :eek:
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Om man har en host häst tycker jag det är självklart att man koller up på stallet och foder först. Och hur många av er vet att det inte är nog att vattna höet :confused: Det är det inte! och månge blöterligge höet i runt 30 min, men hur bra är det i -20 grader ?
För att hö skal vare damfrit och inte kunna skåda en hosthäst bör höet ångas.

Jag ger mina hästar örter vid behov och jag har set at det hjälper, inte bara på mina hästar, men har delat ut min recept, (gjort i samarbete me en "örtexpert") och jag har bara hört att alla hästar som fick desse örter ble betre. Vor vet. tycker själva att det är en bra grej.

Hästar i naturen äter gärna örter, dom äter inte vad som helst, men plocker här och där.

Dom örter jag använder är alle utvald för deras egenskaber inte för att dom är en fin färg.

Jag tycker att folk idag är för snabbe till at ta på apoteket och plocka ne kemisk och konstig "miracle medicine"

Jag har aldrig set en häst i me en nummer lap i hoven på apotetek for at köpa Bisolvon (som i fösta hand är gjord för mennesker)
Tvärt om har jag set häster äta örter på marken..

Jag är är even blivet kanske upopulär i stallet, fär att jag inte, uten täckprov, vil avmaska mina hästar.
Där är mycke som peker i rätning av att masken blir (är) resistense mot vanligt avmaskings medel.
Jag mener INTE at hästar inte skal avmaskas, men att man tänker sig om. Jag mener inte at avmaskning varje 8 vecke är klokt. :eek:

Det är kanske mycke lättare att lita på det stora kemiske profet :bow: för vi är van me att alt kan lösas me en liten blå tabelet..

Hälns heidi, som är danska och inte als bra på svenska :bump:
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Håller fullständigt med!
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

startgrow skrev:
Alla kanske inte har råd med torv (man kanske får halm gratis i stallet?).

Månadskostnaden för att hålla min dåvarande hosthäst på torv låg för två år sedan på 250 kr/månad. Hur mycket kostar det att testa sig igenom alla dunderkurer? :devil:
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Jag håller faktiskt med dig...örtterapin är ju iallafall såpass att man vet vilka örter som är slemlösande och har antibakteriella egenskaper...om jag får välja så ger jag 10 ggr hellre örter än kemiskt framställda mediciner.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 716
Senast: emptyrings
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 117
Senast: skuggi
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 194
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp