Fodertillskott mot hosta m.m.

Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

peter_lundin skrev:
Men man kan inte ersätta en god luftmiljö med vare sig det ena eller det andra.
PL

Nej det är klart....men om miljön är bra och man skulle behöva "hjälp" ändå...jag har jättebra luft i mitt stall, trots det så kan hästarna få problem emellanåt...dåliga halsar på travarna är ju inget litet problem direkt....där har jag ju mina egna teorier, men det kan man ta i en annan tråd ;)
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Jag väntar med spänning på den tråden, det är en skillnad mellan halsproblem på ridhästar o travare men jag tror ändå att travfolket o deras veterinärer ofta underskattar miljöproblemen.
PL
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

men det tror inte jag...i omed att halsproblem är ett såpass stort problem så läggs det ner mycket för att förhindra detta...jag tror knappt att det har med miljön att göra...vi har ju ganska så stor koll på oss och våra stallar genom årlig inspektion från förbundet..och ventilation är en sak dom ser stort på....miljön är ju en "enkel" sak att åtgärda....
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Du satte själv enkel inom citationstecken. Kollas dammhalt i fodret tex.
Jag fick en gång lära mig att infektioner är den unga hästens problem, miljön den äldres.
Jag vet mkt väl att det inte är hela sanningen ffa på travhästar, en travhäst med en lätt virusinfektion visar prestationsproblem på en nivå där ingenting skulle märkas på den vanliga ridhästen.
Detta utesluter dock inte att miljön har en stor betydelse även när det gäller travare både primärt o vad beträffar avläkningen av virusinfektioner.
PL
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

blir halsarna ett stort problem för tränaren så kollas ALLT.....t om väggarna och allt saneras....för ett antal år sedan så var det en viss kraftfodersprodukt som spökade....

normalt kollar man ju inte fodret på det viset, men får man återkommande problem så är det nog det första man kollar ( grovfodret)

nu pratar jag om proffstränade hästar....och dom i större stallar som det oftast är störst problem med...
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Du har en högre uppfattning om tränarnas förmåga att ta tag i den här sortens problem än vad jag har. När vi fick ett rejält utbrott av A2 var det minsan ingen som hade problem, bara lite snuva!
PL
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

men det är en helt annan sak än "halsproblem".....det du pratar om har jag samma uppfattning som du om....och det är förjävligt faktiskt.....
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Nu när jag talar om halsproblem så menar vi nog inte samma sak du o jag....jag menar detta gissel med att hästarna stannar i loppen, och dan efter går man ner o kollar halsen och dom har en infektion.....detta kan man inte se på varken blodprov eller temp, som man kan vid ex virus....utan det syns oftast bara om man kollar efter att hästen stannat i lopp....

att starta en häst som har A2 tror jag faktiskt ingen gör, däremot kan dom "mörka stallet" och starta en häst som står i stallet men är frisk själv....Jag har fått akuta A2 hästar hit, o konstigt nog så bryter det aldrig ut här...även om jag har ovaccinerade hästar själv....
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Jag talar också om den typen av problem. Ofta är det fråga om både miljöproblem o virus. Går inte säkert att se skillnad när man tittar i halsen. O även om man hittar ngt i halsen så behöver det ju inte vara grundproblemet.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 716
Senast: emptyrings
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 117
Senast: skuggi
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 194
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp