Fodertillskott mot hosta m.m.

P

piggis_83

Läste i senaste numret av ridsport, där var ett repotage om olika fodertillskott som ska motverka hosta, luftvägsproblem, magkrångel, fång m.m. och om dessa tillskott verkligen hjälper.
Använder ni ngt tillskott mot ovanstående? Hjälper det i så fall?
Vet om veterinärer som tipsar om tillskott mot hosta o såna problem, så då borde iaf de hjälpa... :confused:
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Jag började med vinäger i maten när min häst var lite hostig för några årsedan.
Jag har fortsatt att ge vinäger alltid i maten.
Vitlök är bra också.
Min häst har inte varit hostig sedan dess . ta i trä
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Det finns en massa tillskott på marknaden ,en del är bra andra inte, en del funkar på en del hästar men inte på andra...beror helt o hållet på VAD som är galet och vad du har för en häst....miljö, arv...and so on....en hals kan ju t ex vara , dåligt foder, dålig stallmiljö, infektion, slem, entrappment........då gäller det ju att ta rätt tillskott eller i värsta fall en operation för att bli av med problemet.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Vinäger, mot hosta alltså? Har det några andra effekter på hästen? Hur mkt ger du?
Ja visst måste man veta vad man stoppar i hästen, hade varit kul att höra om ni använt ngt tillskott o om ni tkr de funkat eller ej.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Ja det fungerar tycker jag.
Håller bakterier borta. Morgon och kväll 1 matsked
fodervinäger. Köper det i välsorteade djur butiker. Grangården . tex. prova får då se. Inga biverkningar
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Cavalor broncho lique funkar jättebra mot hosta, innehåller flytande örtextrakter.
Honung och vitlök stärker immunförsvaret, äppelcidervinäger (inte vanlig vinäger eller fodervinäger!!!) hjälper till att rensa ur kroppen.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Ska nog prova ge vinäger faktiskt, prova kan man ju alltid. Får se om hon gillar det, smakar inte det ganska beskt?
Är det förebyggande mot slem oxå (luftvägarna) el bara hosta, om du har nån aning omdet?
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Centaur: Vart kan man köpa Cavalor?
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Förebyggande med foder vinäger BRA har testat i flera år nu.
Men om de är dåliga kan man även köpa BISOLVON slemlösande på apoteket för häst.Receptfritt Det har efekt på slem.

Kan vara så att hästen inte äter de första dagarna du har vinäger i. Men tillslut gör dom det .
Jag använder varje dag.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Bisolvon. Några som provat det, om det hjälper?
Hm konstigt att det receptfria hjälper, när det receptbelagda knappt gör det :(
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Vitlökspulver + en ordentlig genomgång av stallmiljön har alltid gjort susen när min häst har börjat hosta så smått!
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Till vår islandshäst har vi gett vitlök vilket hjälpte en del, men det botade ju inte helt och hållet. Däremot fick hästen akupuntur behandlingar (runt 20 st) och är i princip helt bra från sin hosta nu. :) mvh, Erika
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Jag har provat det . Det funkade på min häst då hon hade hosta. Testa är bra att göra innan man ringer vet.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Två av mina tidigare medryttarhästar var hosthästar och båda ordinerades Bisolvon av vet till en början men det hade faktiskt ingen större effekt. Det enda riktigt fungerande är ju att fixa så att miiljön de lever i är så bra det går och det kan innebära rätt stora förändringar både organisationsmässigt och pengamässigt, men som sagt det enda som funkar på lång sikt. Sen måste ju hosta behandlas på kort sikt och då är det veterinärens jobb att avgöra vad som är bäst.

Men hästar som har hosta kroniskt ska man ju inte hålla på och ge Bisolvon hela tiden, tycker jag, utan blir det inte bättre av ordnad miljö så vet det tusan... Jag vet någon som hade en äldre häst som fick Ventipulmin (luftrörsvidgande) varje dag resten av sitt liv och jag vet inte om jag tycker att det är någon bra lösning. Så hellre någon bra örtblandning eller så om det ska ges hela tiden.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

BISLOVON kommer inte att kunna köpas på Apoteket i fortsättningen. Det säljer för dåligt. Veterinärer ska kunna skriva ut det på licens. Detsamma gäller VENTIPULMIN. Det fick jag veta när jag köpte BISOLVON för en månad sedan.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Som slemlösande är Bisolvon ganska värdelöst be att få Acetylcytein/Fabrol istället.
Men som hästmyran säger, miljön är A och O tyvärr skriver många vet ut medicin utan att gå igenom miljö.
Men det är ju lite taskigt när kontentan blir: Riv stallet eller slakta hästen direkt.
PL
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Våra hästar hostade mycket i höstas, vet. medicin hjälpte inget, ingefärsrot lindrade men vi hittade inget hjälpte riktigt.

I somras sanerade vi hela stallet (ordentlig högtryckstvätt, och bakteriedödande medel), samt ordnade med extra ventiler i varje box.
Hästarna har inte hostat en enda gång nu i höst/vinter.
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Kul att höra och bra satsat!!
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Jag fixer själva mitt medicin mot hosta. rent natur produkt och det hjälper. Jag kan fixa et recept, om nogon vil ha :)

VARNING :Äppelcidervinäger är INTE bra för alla hästar, om den har magsår blir hästen jätte sjuk av äppelcidervinäger. Det är som att få syra i et vanligt sår.. :eek:

Hälsn Heidi
 
Sv: Fodertillskott mot hosta m.m.

Vad är det som gör att vissa hästägare hellre testar miljarder olika huskurer (äppelcidervinäger/vitlök/nyponsoppa/alla dessa "fantastiska" örter) än att byta stall eller ställa hosthästen i en utebox? Eller bara ställa hästen på torv istället för halm, och ge hösilage eller vattnat hö? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 716
Senast: emptyrings
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 117
Senast: skuggi
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 195
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp