Fodertillskott av olika slag.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare hej-malin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 528
H

hej-malin

Jag har fått en rekomendation om att börja använda E-vitamin, glukosamin och MSM till min ponny.
Hur ska jag utfodra detta för att få bästa möjliga effekt?

Ponnyn i fråga får även B-vitamin, och vitlök nu under sommartid.
Kommer det att bli för mycket för honom att få allt detta?

Har kollat runt lite på olika trådar och där stod det om Tokosel, E-vitamin och selen blandat. Kan detta vara ett bättre alternativ än bara E-vitaminen?

Tacksam för svar! :)

Sv: Fodertillskott av olika slag.

Vitlök ska inte hästar ha, det är absolut inte nyttigt. Kan ge blodbrist även vid liten mängd. Sedan behöver inte hästar tillskott av B vitamin. Det tillverkar dom själva. Varför ska du ge allt annat ? Tokosel ger man för att svenska marker är selenfattiga. Bör väl de flesta ha. Under sommarebetet behövs inget tokosel då bete är mycket e-vitaminrikt och e-vitaminet i gräset kan då till viss del ersätta selentillskottet. Hästar på bete nrukar ju sällan göra något extremt ansträngade varav selenbrist på bete är högst osannolikt. Under vinterhalvåret kan det däremot vara befogat att ge.

Varför och av vem har du fått rekommendationen att ge detta?

Vitlöken tycker jag du ska ta bort omgående, det kan som tidigare nämnts ge blodbrist och det finns mycket att läsa om detta att förgifta hästar med vitlök.

Tokosel ger man för att svenska marker är selenfattiga. Bör väl de flesta ha. Under sommarebetet behövs inget tokosel då bete är mycket e-vitaminrikt och e-vitaminet i gräset kan då till viss del ersätta selentillskottet.

Hej!

Tänk också på att selen är tillsatt i de flesta mineralblandningar och ett överskott är inte nyttigt (jag låg nära övre gränsen i vintras med bara färdig mineralblandning typ krafft). Så det är inte alls säkert att några vitaminer behövs, det beror ju på vilka mineraler man använder.

/Lavinia, som undrar hur hon ska ha råd med höanalysen i år...

Varför ska du ge tillskotten? Är det så stora brister i basfodret? Hö? Mineraler?

Va? på vilket sett kan vitlök ge blodbrist? Får hästar mindre blod om dem äter vitlök? :S

Se drä då har man fått lära sig nått nytt

Klippt ur länken, avser vitlök:
---
...Ett dagligt intag av vitlök har därmed visats kunna orsaka intoxikation. Ytterligare studier krävs för att fastställa vilken daglig dos som med säkerhet kan administreras till häst utan risk för intoxikation (Pearson et al. 2005). Övriga skador samt symptom som kan uppkomma är ulcera i magslemhinnan, minskad spermieproduktion och luftvägsproblem (Williams et al 2007). Vitlök kan dessutom ge en ökad blödningsrisk och potentiera den effekten om det ges tillsammans med andra ämnen med samma effekt (Harman 2002).
---

Jag förstår inte att man ens överväger att ge vitlök till hästar när detta är de risker man tar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 099
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra... 2
Svar
29
· Visningar
3 389
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 556
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 643
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18