foderstrupsföstoppning ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare thalia7
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 242
T

thalia7

Håller på att köpa in en unghäst från ett annat land..
Håller på med kontraktet och så då för 3 dagar sen så får jag reda på att " min" häst fått foderstrupsförstoppning..
Ägaren hade upptäckt det fort och masserade bort det på nolltid, när veterinären kom fanns det inget att göra utan hästen fick smärtstillande för att inte känna ev obehag..

Enligt ägaren hade det gått till så här;

Dottern i huset skulle rida och skulle ta in sin häst. De tog då en skottkärra med hösilage och tänkte ge de kvarvarande hästarna ihagen det så de lättare kunde få ut den hästen de skulle rida..
" Min" häst hade då gått fram och "stulit" en klump hösilage och sprang sedan iväg då hon blev ivägjagad...
Efter en stund såg dottern att hästen inte såg helt ok ut ich ringde efter sin mamma som ringde veterinären på väg ut i hagen ( mamman var hemma men inomhus)

Hon hade satt klumpn av hösilage i halsen och fått foderstrupsförstoppning...

Veterinären ser inga fel på henne och hästen återhämtade sig direkt...

Självlart blir jag orolig.. Hästen är 2 år gammal och kommer kosta ganska mycket pengar..

Har frågat om deras utfodringsrutiner och hästarna äter nu gräset i hagen samt få ensilage 2-3 ggr om dagen, då va 2-3 kg per gång...

De anser inte att hon ska kollas med endoskopi då veterinären inte anser att hon behöver bli kollad och deras veterinär tillhör det landets främsta klinik..

Jag blir orolig då jag inte vill köpa på mig ett problem, men jag vill hemskt gärna ha hästen.. Har letat länge efter en häst med denna färg i denna ras och de kommer väldigt sällan... Sen är detta ett sto dessutom :-)
Tror ni att detta bara var en olycka eller bör jag vara beredd på att det kommer hända igen?

Sv: foderstrupsföstoppning ?

Våran häst har lätt för att få foderstrupsförstoppning pga att han helt enkelt stressar i sig maten. Vissa hästar har dock fel i strupen vilket gör att de kan få foderstrupsförstoppning.
Hästen är dock 2 år och har inte fått det förut så det kan vi nog utesluta.
Det låter helt enkelt som att han stressade i sig maten eftersom han dels inte skulle få och dels blev bortjagad.
Foderstrupsförstoppning är inget farligt ifall det åtgärdas fort vilket det låter som att det gjorde i det här fallet.
Ifall hästen har stopp under en längre tid så kan det bli hål i strupen vilket man får kolla upp med endoskopi.
Ifall nu hästen köps för en massa pengar kan det vara värt att göra en endoskopi iaf, även om ägaren inte vill betala den. Jag vet inte vad en sådan kostar men köper man en häst för femsiffrigt belopp så är inte en endoskopi några pengar.

Värt att veta är att man ganska enkelt löser det genom att helt enkelt gå ut och gå med hästen. Men är man inte 100% på att det är förstoppning så ring veterinären före du gör något då symptomen kan förväxlas med andra typer utav sjukdomar.
Hästar är känsliga djur och skall behandlas därefter.

De vanligaste komplikationer som ses efter foderstrupsförstoppning är:
utvidgning (dilation) av matstrupen precis framför där förstoppningen låg
skador på slemhinnan i matstrupen
inflammation/infektion i matstrupen
Om en av dessa komplikationer ses säger man att risken för en andra foderstrupsförstoppning är omkring 40% och sker då oftast innanför 48 timmar.

På hennes berättelse så låter det som en klassisk foderstrupsförstoppning där hästen helt enkelt svalt för mkt för snabbt, och enligt veterinären utan några av komplikationerna nämnda ovan.
Där finns dock foderstrupsförstoppningar som orsakas av tumörer, cystor tex som sitter och trycker på matstrupen så den blir snävare, eller att matstrupen är snäv från början, så att det är ett medfött fel.

Troligen så har veterinären rätt i att endoskopi inte är nödvändig i och med att det låter som en "vanlig" foderstrupsförstoppning. Och vanliga saker händer ofta...
Men är det en häst du ska lägga mkt pengar och du känner att du vill lägga några extra 1000 på en endoskopi så ska du det. Bara för att vara på den säkra sidan, så att det inte är ngt annat som ligger där inne och är onormalt. Det hade nog jag gjort.

Lycka till!

tack för svar!
När jag pratade med ägaren så lät det inte så farligt, utan det är nog mest jag som målar f-n på väggen.. men, att köpa in en häst som dessutom ska transporteras en bit, som kostar, för mig, mycket och som fått foderstrupsförstoppning gör mig så klart lite orolig..
Hästen äter i vanliga fall lugnt enligt ägaren( som är hästen uppfödare) och hästan har aldrig någonsin varit sjuk eller skadad tidigare på något sätt...
Om jag nu trots allt vill ha en endoskopi, hurgår det till då jag finns här men hästen i ett annat land?
Ska jag be nuvarande ägare göra detta och sen får jag betala räkningen eller ska jag ordna med det helt själv?
Tilläggas bör ju göras att det finns 3 andra som står i kö för att få köpa hästen om jag skulle tacka nej och det kommer spekulanter nu i veckan på både henne och hennes syster som är 1 år..
Ägaren vill att jag ska ha hästen då vi klickade direkt, men menar på att så länge inget kontrakt är skrivet så kan hon inte hålla hästen..
Vilket jag kan förstå, det är ju ett stuteri och de lever ju på deras uppfödningar..
jag vill inte stressas till ett köp så det är inte det, men om jag tänker för länge så kan det vara så att hon inte finns kvar när jag bestämt mig..
Hos mig är det fri tillgång till hösilage( ganska torrt), vågar man ha det hos en häst som haft foderstrupsförstoppning?
men sen, jag har själv lyckats svälja fel så att maten fastnade i halsen och jag höll på att kvävas, men det innebär ju inte att det kommer hända igen då det också var en olycka.
Vågar jag resonera så banalt här, överdriver jag risken, eller ?

Om det vore ett medfött fel så borde hon visat detta innan.. Just med tanken på att hon jagades bort då det hände, dvs, hon tog en munfull och fick då med sig en " klump" silage och sprang sedan iväg.. Kan ju vara så att hon var så torr i halsen och svalde fel och det bara var olyckliga omständigheter..?
åh, har önskat mig en sådan här häst i flera år, när jag sedan äntligen hittar henne så händer detta...

Senast ändrad av en moderator:

Det är bra att den äter gräs o fuktigt silage är bättre för att strupen ska läka om den fått sig lite skråmor..

Jag skulle mest vara bekymrad för resan om den är lång o be att de ger ett blötlagt silage på färden.

Som sagt med de flesta hästproblem är det människorelaterat, förstoppning är lätt att undvika med små enkla knep men då hästen inte brukar få förstoppning tycker jag det bara är till att tuta och köra.

Tips är att ge grovfoder före havre/betfor/krafft eller vad du nu väljer att ge när de kommer in då hästen kan vara hungrig och "slänga" i sig maten. Sen kan man lägga stora stenar i krubban så han får pilla lite mer när han äter. Sen är hösilage bättre än hö iom att det inte är så torrt och dammigt.

Lycka till!

Tycker också det låter som stressrelaterad foderstrupsförstoppning.
Min ponny fick ofta foderstrupsförstoppning när jag hade honom uppstallad på ridskolan, och det var stressrelaterat, dem fodrades bara 3 ggr dag, så det var många timmar mellan fodringarna, dessutom var ståendes i grushage hela dagarna, utan något att tugga på what so ever, så när han väl fick mat, åt han alldeles för snabbt och satte i halsen.
När vi sedan köpte gård för 5 årsedan, och haft honom hemma sedan dess, där han har så gott som fri tillgång till grovfoder, och går i gräshage hela dagarna, har han inte haft foderstrupsförstoppning en enda gång.

Ja det låter ju som en engångssak och veterinären borde du ju kunna lita på. Men när det handlar om pengar och i två olika länder så ska man alltid vara lite extra försiktig. Om det finns möjlighet att hon endoskoperar hästen och sen låter dig betala hade det ju varit det bästa. Och att du är med under endoskoperingen, så att du också får se och även chans att ställa frågor till veterinären om vad man ska tänka på under transporten, när hästen kommer hem osv med hänsyn till foderstrupsförstoppningen.
Dock finns det ju en risk att uppfödaren väljer att sälja hästen till en av de andra som är beredda att köpa den med detsamma... Fråga uppfödaren. Det låter ju som att h*n vill sälja hästen till dig, så h*n borde ju inte välja en annan köpare bara för att du vill ha en endoskopi.

Men jag tror inte att du ska oroa dig allt för mkt. I och med att förstoppningen försvann med hjälp av lite massage enbart så är den ju inte speciellt allvarlig. Och den har inte heller varat i tillräckligt långt tid (låter det som) för att hinna ge relevanta skador på matstrupen.
Du kanske ska ringa och prata med din egen veterinär och berätta den här historien, vad tror h*n? Och säger h*n att du kan köpa hästen och att endoskopi inte verkar vara nödvändigt, så hade nog jag köpt hästen i alla fall :)

Tack alla för era svar!!
Jo, tror också att jag kan undvika i möjligaste mån där här med stress vid utfodringen.. Här har hästarna alltid hösilage i hagarna och man ser dem ofta stå och slappa brevid höet och småsova.. så det finns ingen stress alls här med maten.. Sen får hästarna krafft morgon och kväll ute i hagen när de redan har ätit hö och har saliven rejält igång..
Ger alltid krafft uppblötad i mkt vatten
Tror det kommer hjälpa rejältmot ett ev återfall..

Det är ett transportbolag som ska köra hem hästen och hon kommer åka en liten 2-hästars bil bara..
De skulle ge hö under transporten men jag ska be dem att inte göra det... Så att inget händer...
Kanske man kan ordna något sätt så hon bara kan pilla i sig hö så det inte kan fastna...

Tack!

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 358
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 374
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka