Foderstrupsförstoppning?

fettso

Trådstartare
När jag tog in hästarna vid 21.00 så gick allt som vanligt först.
Hästarna vet vart dom står och alla tre gick in i sina egna boxar.

Oskar den ena Shettlandsponnyn gick fram till krubban och tog en tugga, varpå han la sig ner och bara låg.
Han andades svagt och jag trodde han skulle dö,fick panik och grät.
Han låg så en stund, sedan la han huvudet framåt och sträckte på halsen, sedan la han sig vanligt igen och höll på så iaf 10 minuter.

Jag ringde min syster som kan hästar bättre än jag, hon skulle komma så fort hon kunde lovade hon.

Han rullade sig äldigt försiktigt och reste sig o la sig igen.
Vi tog ut och longerade och sprang med honom 10 minuter sedan in igen och kollade.
Han la sig ner direkt igen och rullade.
Upp med honom igen och ut och longera 10 minuter.
In igen och han börjar äta men fortfarande inget bajs eller kiss.
Han äter bara lite och väldigt sakta, syrran kommer och masserar hans strupe hon misstänker foderstrupsförstoppning, hon tycker sig känna en hård knuta mitt på halsen som efter massagen försvinner.
Han fortsätter sedan äta men endast lite, sedan äter han hö.

Han kissade efter en stund men bajsade inte,
Vi gick in vid 22.00 och jag ska snart gå ut igen och titta.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Men varför springer ni och longerar?!

Jag hade en häst som fick foderstrupsförstoppning, det vällde ut gegg genom näsan på henne då.

Det låter väl mer som kolik. Se till så han inte rullar sig och ring veterinären.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Kolik?


De foderstrupsförstoppningar jag har varit med om har hästen ulkat, saliv runnit ur munnen(då den inte kunnat sväljas), ställt sig som en gunghäst. Men det är ju individer och reagerar olika. Konstigt att lägga sig ned i det skedet.

Men varför springer ni och longerar?!

Har inte longerat, men väl ut och gått. Efter massage och diverse andra försök. Klumpen släppte. Så efter det så använde jag mig av det, massage först. Jag hade en med kronisk foderstrupsförstoppning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Vi longerade för att vi trodde det var kolik.

Var ute nu precis 22.30 och han äter lugnt sitt hö, men har lämnat sitt lilla kraftfoder.
Han har inte bajsat.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Men varför låter ni kraftfodret vara kvar:confused: Oavsett om det är kolik eller foderstrupsförstoppning så är det knappast lämpligt att han fortsätter äta kraftfoder.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Alltså han får 1,25 dl mineraler,1dl B-vitamin(pelletsform)och en näve lusernhack.
Lusernhacken har han ätit men alla mineraler är kvar ska jag ta bort dem nu?
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Alltså han får 1,25 dl mineraler,1dl B-vitamin(pelletsform)och en näve lusernhack.
Lusernhacken har han ätit men alla mineraler är kvar ska jag ta bort dem nu?

Varför får han så mycket mineraler?
Brukar inte ca 1 dl vara lagom dosering till en stor häst.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Varför får han så mycket mineraler?
Brukar inte ca 1 dl vara lagom dosering till en stor häst.

kanske beror på mineraltyp och foderstat i övrigt. för det var väl inte mineralerna som var frågan nu?
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

kanske beror på mineraltyp och foderstat i övrigt. för det var väl inte mineralerna som var frågan nu?

Jag förklarade just vad han får på ett helt dygn!
Fri tillgång på hö
1,25 dl Mineraler
1dl B-vitamin(innehåller även e vitamin och biotin)
en näve lusern hackat strå
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Jag förklarade just vad han får på ett helt dygn!
Fri tillgång på hö
1,25 dl Mineraler
1dl B-vitamin(innehåller även e vitamin och biotin)
en näve lusern hackat strå


:confused: Mitt svar var åt Ajda.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Jaha säger jag då - lucernhack:cool: Det är ett j-dra skitfoder enligt mig! Inte riktat mot dig men om du läst en del av mina inlägg i andra fodertrådar så förstår du att jag har en lätt negativ inställning till lucernhack...

Rent generellt så brukar man ta bort allt kraftfoder vid kolikkänning, kolik m m, i regel i flera dagar. Jag tycker inte det verkar stämma med foderstrupsförstoppning på din beskrivning men det avgör ju en veterinär förstås. Men i vilket fall, väck med kraftfodret tills ni vet med säkerhet vad det är. Ett annat hett tips är att skippa lucernhack i foderstaten framöver.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Men jaha jag trodde lusern hackat strå var bra jag.
Ska ut nu iaf och ta bort det lilla fodret som finns kvar i krubban.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Var ute nu igen 23.00.
Han äter hö med god aptit men har ännu inte bajsat.
Jag slängde mineralerna som fanns kvar.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Det borde ha släppt nu eftersom han äter väl?

Ska ut och kolla igen nu snart.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Var ute nu igen 23.00.
Han äter hö med god aptit men har ännu inte bajsat.
Jag slängde mineralerna som fanns kvar.

Tycker det låter mer som kolik. Har ni någon transport ni kan lasta honom i & åka ( om han går att lasta vill säga)?? På vissa hästar kan "stress-symptom" hjälpa magen på traven. Även vid foderstrupsförstoppning kan transport hjälpa dem att hosta upp fodret, om det inte sitter packat allt för långt ner.

Nåt som också är bra att ha hemma är Paraffin Olja att ge vid kolik.

Är veterinär på gång?
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Nej har inte ringt veterinär eftersom han är lugn hela tiden+ äter hö med god aptit nu.
Har ingen transport utan får isåfall hyra en eller låna, han älskar att åka transport och är väldigt svårstressad.

Ska ut nu och se om han bajsat.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 950
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 160
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 213
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp