Foderstrupsförstoppning?

Sv: Foderstrupsförstoppning?

Det borde ha släppt nu eftersom han äter väl?

Ska ut och kolla igen nu snart.

Det är inte så bra att han äter något innan veterinär diagnos om det nu är något. Men foderstrups stopp kan jag nog säga att det inte är.

Ang longera/röra på hästen är inte fel vid kolik & foderstrupsförstoppning. Men då brukar de så & "hulka"/kvida, krampa med halsen & slemma ur näsan.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Var ute nu igen 23.30 och kollade.

Han har inte bajsat, men man kan höra ljud från magen om man lägger örat emot.(vet ej om det har ngn betydelse?
Han äter hö som vanligt.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Då ska det nog inte vara nån fara, men gå en sväng med honom. I vissa fall kan de dock ha tarmljud fast det är stopp.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Jag gick och la mig sen eftersom han var som vanligt och åt sitt hö bra.

Nu på morgonen var han som vanligt och hade ätit upp allt sitt hö+bajsat 4ggr(normalt bajsar han 4-5 ggr per natt)och bajset såg normalt ut.

I hur många dagar ska jag ta bort hans mineraler+lusernhack?
Eller kan jag ge honom det igen?
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Hej!
Mitt häst hade foderstrupförstoppning i höstas.. och det var bland det otäckaste jag varit med om!:cry: Det var (som en del skrivit) att det kom upp matrester ur näsnorrarna dessutom stog hon och krampa, det var en hemsk syn precis som någon höll på att kvävas.

Jag hade tur att en vet. var i stallet och vac. andra hästar och hon kom direkt till mi häst, ner med slangar ut med allt mat. Min häst började blödda MASSOR av näsblod pga av slangen och att blodkäslen blivit tunna av syra som kommit upp.:cry:

Allt hände väldigt snabbt. Jag hann bara ta in min häst och gå med hunden i ca 10 min till att bli akut.

Råden jag fick var först att hon inte ficka äta något på ca 12 tim, därefter ge henne blött hö som jag klippt sönder med "häcksax" inte fullgiva, sen öka förskiktigt ha full giva efter ca 4 dagar igen. Men blöta fortfarande.

Men som sagt låter det mer som din häst har fått kolik, men man vet aldrig med dom här djuren:( Men oavsett om det är kolik eller foderstrupförstoppning så ta det lugnt med givan 3-4 dar iaf (skulla jag göra i af)

Hoppas hästen kommer bli bra snart, Lycka till!!
 
Sv: Foderstrupsförstoppning?

Han får alltid sin mat uppblött så även igårkväll.

Han verkar helt bra nu iaf.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 950
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 160
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 213
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp