Foderstrupsförstoppning

B

BeastieBabe

jag har liksom inte greppat varför hästar skulle få foderstrupsförstoppning av för blött foder?? :confused:
foder med så mycket vatten så att det blir som välling..
varför skulle detta fastna i foderstrupen egentligen?

nån som har lust att förklara varför?

Sv: Foderstrupsförstoppning

Vet inte svaret på din fråga. Men min kuse har "anlag" för foderstrupsförstoppning. Det är mer regel än undantag att han får det. Och det gäller alla sorters kraftfoder, med eller utan vatten. Hö/ gräs har jag sluppit än så länge. Veterinären antar att nerverna inte vuxit ihop (hur jag nu ska förklara detta), men modern var likadan, bara inte lika mkt (kanske är ärftligt, ngn som vet). Vi har inte kommit så långt som till en remiss för g**** , ja, vad det nu heter. Jag har ju lärt mig nu hur jag ska tackla maten så vi slipper det här hemska lidandet, därför har vi inte vart in ännu. Men kusen är en sådan där krasslig sort, det han inte har haft är inte värt att ha (i sjukdomsväg). :D

oj va jobbigt.. behöva passa maten hela tiden och så.. :(
jag hoppas att ni får bukt med det iaf.. är juh aldrig roligt att ha en häst som inte är helt frisk på alla sätt..

När jag jobbade i England var det en häst som inte kunde äta varken grovfoder eller kraftfoder! :crazy: Han gick på gräs året runt och fick lite äpplen och morötter ibland. :cry:

För att fodret kan klumpa sig, är hästen för glupsk så kan de ta upp en klump, svälja och så sätter den sig

Sen beror det naturligtvis på fodersort, pellets är ju utmärkta kandidater för klumpning

ger man t ex betfor tillsammans med havre så "struntar" en del hästar i att tugga maten ordentligt...ung som att tugga i sig en milkshake :D

Här ges inte betfor, men ofta vatten med ett par havrekorn/ pelletskorvar flytande i. Och han får inte äta utan att matte ska hålla hoven(handen) under tiden. :D Behöver jag tillägga att krafftfoderstunden är ganska utdraaaagen här. Funderar på att läsa en saga för honom oxå, så som jag gör för barnen.

jag brukar göra som så när en häst haft foderstrupsförstoppning att jag häller i maten den skall ha (sen har jag en produkt som heter mash som är jäääättegod)häller i lite mash och sedan kanske 3-4 liter vatten på...låter maten sjunka till botten och sen måste hästen dricka upp allt vattnet innan den kommer åt kraftfodret, nu har jag ingen krångelhäst som du har, utan förstoppningar kan dom få vid enstaka tillfällen bara...

ankans skrev:
För att fodret kan klumpa sig, är hästen för glupsk så kan de ta upp en klump, svälja och så sätter den sig
så det klumpar sig om man blöter det så att det får svälla till "full storlek"?

kan man inte fodra med en sån där "leksak" som är som en burk med hål i... då tar det ju en evighet att äta, å pålle kanske hinner tugga?

jag har som tur är ingen erfarenhet av foderstrupsförstoppning på regelbunden basis... medryttarhästen hade det en gång, men fan... äter man torv, fibergi å allt annat på en gång... då får man typ skylla sig själv :angel:

Min häst har haft rejäla problem med tänderna, på något sätt hade tänderna på en del ställen gjort så att tänderna flyttat ifån varandra så att mat fastnade, det blev rätt knixigt för honom att äta och han var dessutom glupsk, det hela slutade med foderstrupsförstoppning åtskilliga gånger, han måste ha ALLT foder blötlaggt utan att det för den sakens skull är en enda sörja, för havre ex. sväller också!
Jag blötlägger alltså allting så att det är blött närmre fuktigt när han får det..

När han hade det som värst fick jag inte bara blöta foder och salta hö som jag gör än utan jag gick fick se till att han åt hö 1 h innan kraftfoder giva, skölja ur hans mun varje gång han ätit kraftfoder mm.

oj, redigt jobb med andra ord.. känner att det skulle bli så för pållen på ridskolan om han inte tas bort nu i höst, just pga fickor mellan tänderna där det fastnar massvis av foder.. men man kan inte begära att stallpersonalen ska vakta hästen och skölja munnen.. tråkigt nog :cry:
dock har han inte visat några tendenser till foderstrupsförstoppning (än)..
bästa vore om han såldes till någon som orkar hålla på och skölja rent efter fodrinagranrna.. då skulle han nog fungera bra..

borde lägga denna fråga i en annan tråd men, borde inte hästtandläkare kunna lägga cementbryggor på hästar? så man täpper till fickorna?
tänkte att du kanske hört dig för då du har en häst med sånna problem..

Det bästa är om man åker till hästtandläkare (jag kan ge dig namnen på ett flertal erkänt duktiga!) och låter dem rensa mellan tänderna, sedan får man göra som jag; salta höet, blöta allt foder, se till att hästen får hö 1 h innan och ev. blanda upp fodret med hö för att det ska ta längre tid att äta. Även skölja ur munnen med tex en vattenflaska efter varje måltid
Min häst hade också väldigt ont och började periodvis också vägra äta, så jag fick mata honom med händerna och peppa honom för att han ö h t skulle vilja orka. Senaste året har han t o m varit lite tjock och jag är lättad, men vintern är alltid stressande..

Det bästa för dessa hästar är också att låta dem äta gräs så länge som möjligt, jag släpper mina på bete redan i maj och ser till att det finns massor av gräs för att han ska undvika hö..vintetid fodras han bara med hösilage som är lättare att äta och måste jag fodra med hö får det bli skulltorkat, tunnt fint hö som jag sedan saltar, annars går det inte alls.. sen har jag också hittat ett foder han älskar, nämligen Fibergi det ger honom en liten aptitretare, han vägrar äta blött foder, sen så får han lusern också för att hålla hull, foderjäst osv..

Hoppas det går bra med ridskolehästen, ni kan ju alltid skicka den på en 'kur' till mig :angel: :D

jao, dom har en hästtandläkare(danne) som kommit 6-8 ggr under 1½ år nu.. borrat och sågat och rättat till, och tagit ut tennisbollar av packat foder ur munnen på honom :(
silaget äter han inte så mycket av, petar väl i sig en 6-8 kg om dagen, tp 4 kg TS (han borde äta det dubbla) och så får han 4-5 kg krafft nya groov nu, som han äter och får i sig av.. dock skulle han behöva mer.. han är så tunn.. :cry:

fast blir han nu inta bra så är det juh bättre om han tas bort, så slipper han hamna hos en ägare som kanske strunta i att skölja och hålla efter.. det skulle vara hemskt om han svalt ihjäl..

jag skulle gärna ta honom, men jag har inte tid för en hel egen häst..

Att lägga en-två stora stenar i krubban, gör att hästen inte kan stressäta, den får "pilla" mer för att komma åt maten... brukar fungera bra tycker jag...

vad har det med att jätteblöt mat kan ge foderstrupsförstoppning?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar