Foderstrupsförstoppning - igen

Zuzzi

Trådstartare
Ja nu var det tredje gången våran herre fick en lättare foderstrupsförstoppning på ca 1 år. Första fick han sensommaren 2006 då han åt sitt kraftfoder = torr lusernpellets

Blev väldigt orolig, ville lägga sig och rulla, började svettas men efter ett tag släppte det och han blev som vanligt. Började därefter hälla på lite vatten på lusernen strax innan utfodringen så de blev lite mjukare s.a.s.

Nu råkades han utfodras med torr lusern för ett tag sedan och då fick han samma igen men det släppte fort.

Idag var det dags igen men med uppblött lusern, soja samt morötter. Återigen blev han orolig, ville krafsa med framhovarna, började svettas lite lätt och andades lite tungt mellanåt när vi gick men han hostade upp rester samt grönt slem (lusern) både ur munnen och båda näsborrarna. Det gick över på ca 15-20 minuter skulle jag tro och var precis som vanlig sedan.

Vi har haft hästen över 6 år och han har aldrig haft några problem men samtidigt tycker jag att han behöver få i sig det extra proteinet, går på lösdrift, fri tillgång på hösilage och äter inte något annat kraftfoder förutom lusern och soja pga att han blir så pigg av energigivande.

Hur ska man undvika detta? :crazy: det är ju inte så roligt när det händer och en dag kanske det blir riktigt allvarligt?? Vad kan det bero på?

Hästen är snart en 17-årig vbl travare i gott hull och är fräsh på alla sätt samt att han inte alls är glupsk i maten utan tar det lugnt. En riktig matnjutare...

Sv: Foderstrupsförstoppning - igen

Vad jag kan komma på nu gör det inte det eftersom jag har läst på säcken tidigare, hade självklart alltid blött det om det hade stått att det är ett måste. Hursomhelst är det oviktigt i min fråga eftersom han ändå har fått lättare foderstrupsförstoppning av uppblött lusern.

Kan du inte byta ut lusernpelletsen mot hackad lusern. Tror att du ska undvika pellets öht även uppblött. Min häst har också haft foderstrupsförstoppning ett par ggr, men det var ett tag sen sist. Hon får varken äpplen el morötter som inte är skurna i småbitar.

Frågan här efter som det drabbar hästen så ofta är nog istället hur han äter och/eller hur han utfodras. Glupska hästar som slänger i sig maten har lättare att råka ut för det. Även hungriga hästar som äter fort ligger hos de som lättare kan få det.
så hur äter hästen? Fort och girigt, långsamt och noga tuggat eller något mitt emellan?
HUr ofta får hästen mat? Hinner den bli hungrig/sugenmellan målen eller får den på väl spridda tider under dygnet?

Det bästa för att udvika detta problem är om hästen tuggar maten väl och får till en bra salivavsöndring som gör att fodret lättare glider ner genom matstrupen.

Även stråfoder och andra typer av kraftfoder kan ge foderstrupsförstoppning om hästens sätt att äta gör att den är i riskzonen.

Frågan här efter som det drabbar hästen så ofta är nog istället hur han äter och/eller hur han utfodras. Glupska hästar som slänger i sig maten har lättare att råka ut för det. Även hungriga hästar som äter fort ligger hos de som lättare kan få det.
så hur äter hästen? Fort och girigt, långsamt och noga tuggat eller något mitt emellan?
HUr ofta får hästen mat? Hinner den bli hungrig/sugenmellan målen eller får den på väl spridda tider under dygnet?

Det bästa för att udvika detta problem är om hästen tuggar maten väl och får till en bra salivavsöndring som gör att fodret lättare glider ner genom matstrupen.

Även stråfoder och andra typer av kraftfoder kan ge foderstrupsförstoppning om hästens sätt att äta gör att den är i riskzonen.

Allt det här undrar jag också.
Det är skitviktigt att hästen får hö eller hösilage att äta INNAN man ger kraftfoder, så att den inte kastar i sig kraftfodret,och råkar ut för otrevligheter.
Lusernpellets kan med fördel blötas upp med tex 2 liter torr pellets + 6 liter vatten. och det kan gärna ligga i rätt många timmar,om man har möjlighet till det. Gärna från kvällen till morgonen.
Hästen bör vara så avstressad som möjligt, som det står ovan, och har den fickor i matstrupen eller torra slemhinnor, gäller det att aldrig ge äppel eller morotsbitar. Instämmer med förra inlägget alltså.
De här hästarna brukar må bra av extremt mycket vatten i lusernpelletsen, så att det blir rena soppan att sörpla i sig, då är det ingen fara.
Du borde kanske kolla matstrupen på klinik, för att se om det finns någon fysisk förändring som orsakar stoppen. För det kan vara mer än en sak.

Han står på fri tillgång på hösilage och har en thermobar med vatten dygnet runt varav de är två stycken hästar i hagen och de dricker väldigt bra. Dock får dom bara kraftfoder en gång per dag men de går aldrig hungrig i hagen. Kraftfodret får de ur en hink på golvet.

Han har inte bråttom när han äter, tuggar väääääldigt väl och står och filosoferar mellan tuggorna.

Nu när jag sitter och tänker tillbaka på dessa tre gånger så var det faktiskt så här:

1 gången - efter en längre ridtur = utan mat någon timme + jobb, hade hö i boxen när vi kom hem
2 gången - stått i stallet någon timme med mat
3 gången - stått i stallet ca 2 timmar utan mat

Det kanske blir så att han får mer bråttom än vanligt och inte "tänker sig för" även om han bara har varit utan mat någon timme, han är ju ändå van att äta precis när det passar honom. Men även de här gångerna har han inte slängt i sig maten alls tycker jag, men kanske inte tuggar lika bra som han brukar och bör göra?

Senast ändrad:

Glömde säga, att det är viktigt att en sådan häst äter i mark/golvnivå. Att alltså inte ha maten det minsta upphöjd alls.

Sen är det bra att bli visad av veterinär hur man gör för att massera ner en "stopp-klump" i halsen, då det hela brukar bli väldigt akut, och fara för livet på kort stund.
Det är lite Första-hjälpen för häst man behöver kunna här faktiskt!!

Har en trettioårig häst i stallet som för två år sedan fick foderstrupsförstoppning stup i ett under en tid. Hon fick då ingen krafft alls pga risken men nu är hon helt bra och hon äter allt igen! et var under en period på några månader, sen helt borta!

jag har alltid hört att det är samma sak med lusernpellets som med betfor- det är jättefarligt att ge torrt.men det kanske skiljer mellan olika märken, jag vet inte. Jag tycker det låter som en bra ide' att testa med hack isället, kanske blöta det med? Det är ju ingen nackdel med extra vatten.

Vad jag kan komma på nu gör det inte det eftersom jag har läst på säcken tidigare

på krafts lusern pellets står det iallafall att den ska blötläggas innan man ger den för att minska risken för foderstrupsförstoppning.

jag blötlägger alltid lusernen minst två timmar, så att den är helt uppbött (alltså man kan inte urskilja några pellets längre) ger jag hackad strå så häller jag vatten eller blöt betfor över det i samband med utfodringen

Det beror nog på isåfall för alla häromkring ger torr lusernpellets - vi alla har samma foderleverantör. Mitt sto äter det utan problem.

Ska börja imorrn och testa ge pållarna hackat, hoppas det går ner... men har inte direkt några kräsna hästar :p

på krafts lusern pellets står det iallafall att den ska blötläggas innan man ger den för att minska risken för foderstrupsförstoppning.

jag blötlägger alltid lusernen minst två timmar, så att den är helt uppbött (alltså man kan inte urskilja några pellets längre) ger jag hackad strå så häller jag vatten eller blöt betfor över det i samband med utfodringen

Lusern"gröt" vet jag att han inte äter, märrn slaffsar i sig det utan att blinka dock men det är hon det :p

Han borde tycka det är ätbart om man slår över lite betforvatten.

min ytterst kräsna häst som nästan inte äter någonting älskar lusernstrå blandat med betfor, så det tycker jag du ska testa :p

lusernpellets eller torrt strå tycker hon är jätte äckligt.

Vad jag kan komma på nu gör det inte det eftersom jag har läst på säcken tidigare, hade självklart alltid blött det om det hade stått att det är ett måste. Hursomhelst är det oviktigt i min fråga eftersom han ändå har fått lättare foderstrupsförstoppning av uppblött lusern.

tror inte det står på min lusernpelletspåse heller.

Det beror nog på isåfall för alla häromkring ger torr lusernpellets - vi alla har samma foderleverantör. Mitt sto äter det utan problem.

Ska börja imorrn och testa ge pållarna hackat, hoppas det går ner... men har inte direkt några kräsna hästar :p

Det låter mycket märkligt.
Lusern-pellets SKA blötläggas!
Det sväller ENORMT mycket i vätska.

Jag tycker inte våran pellets sväller enormt, absolut inte utan blir bara "fluffig" (haha)

men det verkar vara olika då

Det finns väll inget som säger att det SKA blötläggas?

Pratade med min vetrinär m min ena pålle som har ett mellanrum i tand/tandkött och hon får ont om hon får in en bit där
då bestämde vi att jag kunde blöta lusernen lite , men det tillhör ju inte som med betforen (som man abslolut måste blättlägga )) =att man absolut inte få ge lusernen torrt..

Mia

Lucern skall blötläggas. inget snack. Min häst fick förstoppning, jag fixade det själv med hjälp av massage. Läste på påsen . Skall blötläggas. Stod det , även min vet gav mig infot o gud va jag kände mig okunning,, men nu e jag kunnigare.Ett tips läas på påsarna eller annan info , gör inte som andra gör utan bilda dig en egen uppfattning om vad som är lämpligt. Det finns många okunniga hästägare runtomkring, men även kunniga, bilda dig en egen uppfattning.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 357
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 274
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka