Foderstatsprogram!!

Sv: Foderstatsprogram!!

Jag har faktiskt gjort egna beräkningar i Excel, där har jag förinmatat "mina" foderslag och vad respektive häst drar i olika arbeten (vila, träning, hård träning etc). Väldigt bra eftersom jag dessutom har aktuella priser, och kan se hur mycket pengar fodret kostar mig (och eventuellt hur jag kan optimera kvoter och kostnader)

Ja men så vill jag också göra (måste lära mig Excel), låter himla praktiskt! Ser ditt upplägg ut ungefär som detta:http://www.besthorse.se/BestHorseFoderstat_v13.xls eller hur har du gjort det?

/U

medlevärdet som foderstatsprogramet följer funkar inte på min häst. Han var en av de hästar som åt emst i stallet och låg över vad hanskulle ha enligt programet men han fick ändå prteinbrist:crazy: Så nu räknar jag själv och under vintern gick han på dubbla protein och över energi behovet för att han skulle komma tillbaka :)

När man väl har hittat siffrorna till sin häst kan man ändå använda programmen. Det gäller bara att manipulera med vikt o arbete ev dräktighets/ditillägg så man får in sin egens häst behov.
// Linda

finns ju typ nått som heter freefarm, men jag tkr hippocmapus är mkt enklare. Sök på foderstatsprogram på google så kmr det upp ganska mkt. :)

jag litar inte på freefarm och hippocamps..

jag har räknat i excel hela tiden jag har gjort foderstater.. (känner mig gammal nu) har räknat i 5 år..

www.geocities.com/fodersidan finns det en guide om hur man börjar med foderstatsprogram i excel, samt massor av siffror och tips för att hästens foderstat skall passa exakt..

ex
dräktighets och unghästkvoter, pensionärer, olika typer av aktivitetsnivå och hästens egna "energipersonlighet" och rådgivning om olika fodersorter..

det som står på sidan är alltså inga färdiguträknade foderstater alls utan du bläddrar runt och hittar varje indivduell del som gör att du har flera variabler som stämmer på just din häst, därför blir resultatet inte detsamma för två till synes likadana individer..

Tackar, jag försöker minsann göra det nu, finns det hur man räknar ut priser på olika foderstater också? Det gör ju inget om man kan göra det och se vad som är mest kostnadseffektivt?
/U

det du gör då är att du helt enkelt lägger till en kolumn med kilopriset som gångas med antalet kilon du skriver in i kilotabellen.. så får du ut summan automatiskt..

dvs du gör en likadan kolumn som ex MJ kolumnen, men istället för antalet MJ per kg foder skriver du antalet kr per kilo foder.. och en automaträkning på sidan om likadan som kolumnen som räknar ut antalet MJ när du skrivit in givan..

Tackar, så var det gjort, nu har jag en massa uträkningar.. Månadskostnad, andra fodersorter etc. Detta var ju himla skoj! :)
/U

Tackar, jag försöker minsann göra det nu, finns det hur man räknar ut priser på olika foderstater också? Det gör ju inget om man kan göra det och se vad som är mest kostnadseffektivt?
/U

Opti-gnägg på Freefarm har ett sånt program.

Haha! Det är det farliga med att räkna foderstat :p Man vill bara greja mer och mer! Jag har också en Excel-foderstat med såväl näringsinnehåll som foderpriser. Dessutom har jag gjort en "viktkurva" med foderstatens energi och proteininnehåll, antalet timmar motion och vikt, vecka för vecka sen 1 januari i år :D Hästen lider av övervikt, så jag försöker hålla noga koll på vad han får i sig och hur mycket han rör sig. Funderar på att lägga in en kilometer-kurva till träningen, så man inte bara vet hur länge man varit i farten en vecka utan också hur långt man gått. Enda nackdelen är de få gånger vi är på bana, men man får väl hitta på ett bra medelvärde att använda :D En halvmil eller så blir nog lagom.

Så långt har jag inte kommit med programmet så jag kan sådana avancerade saker, men det är ju ett väldans bra program att hålla styr på hushållsekonomin i upptäckte jag. Vi har samlat kvitton i 2,5 månader och nu gjorde jag en uträkning på dem med. Intressant! Igen, vilket himla smart program, hur har jag klarat mig utan det?
/U

Kan ju erkänna att det tog många timmar och många försök innan jag fick till det :angel:

och just som det var färdigt så bestämde jag mig för att omorganisera, så det blev lite kaos.. bara att fixa till. Har lärt mig massor! :)
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 691
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka