Foderstatsberäkning

Sv: Foderstatsberäkning

Det du då ska göra är att räkna baklänges. Hur mycket mat behöver hästen för att hålla hullet bra medan den tränas? Hur många MJ och hur mkt protein blir det? Nästa gång du räknar på foderstat så är det DESSA värden du ska använda för att veta vad behovet är och då kan du enkelt lista ut hur mycket foder det kommer gå åt.

Så har jag gjort. Det tog ett par år innan jag hittade rätt men nu går jag efter de siffror som funkar bäst för mina hästar. Jag har gjort ett eget foderprogram i excel. Har fyllt i en massa olika fodersorter som jag kan tänkas behöva. Det enda jag behöver göra varje år är att ändra värdena i kolumnen för höt/hösilaget. Jag har gjort olika kolumner för hösilage beroende på TS. Det är för jobbigt att räkna om varje år. :angel:
Jag har en klar siffra vad varje häst behöver så det är bara att fylla i tills det stämmer. Kan självklart variera ngt beroende på hur kvoter och annat. Men på det stora hela funkar det kanon.

*kl*

Som nu tex, har ett trevligt hösilge med kvot på 7. Har provat att räkna ut på både mina tvååriga hingstar och avelsston. Hur jag än gör så säger programmet att jag ger alldeles för mycket energi. Även om jag (på skoj) lägger in att jag förutom grovfodret enbart ger kilovis med soja! Får mig liksom att undra hur dom har utvecklat de där programmen egentligen....

Men då är det väl helt enkelt så att din önskade mängd grovfoder täcker energibehovet. Inget konstigt alls. Spelar ju ingen roll om du vräker på med proteinkoncentrat, det sänker ju inte mängden energi du tillfört med grovfodret. Eller har jag missat något?

Foderstatsprogram är inte alls värdelösa!!

Nu när så många pratar om att våra svenska hästar får för mycket kraftfoder så sprider sig villfarelsen att alla hästar klarar sig jättebra på hö och vatten. Det tar hästägare gärna till sig. Följden blir att ett digivande sto får max två dl havre till sitt hö eller halm, fast hon skulle behöva lucern, soja eller annat proteintillskott. :devil:

Jag träffar ganska ofta på hästhållare som pratar om "skjut" i gräset eller höet. "Kraftigt" hö etc...

De har inte en aning om vad de menar egentligen. När jag träffar en sådan hästägare brukar jag fråga vad de menar med "kraftigt", "skjut i " etc...
Menar de energi-innehåll, protein-innehåll eller vad?

Det vet de oftast inte. Men att Sveriges hästar får för mycket kraftfoder, det har de hört!!

Om man nu åtminstone kan få någon av dessa hästägare (oftast ponny- eller kallblods-ägare) att, i ett foderstatsprogram, mata in vad de tänkt fodra med, och sedan se alla minustecken som blir resultatet, :devil:, så fyller det åtminstone den funktionen att man kan börja resonera med dem.

**KL**
Äldre tråd, men ändå aktuell för mig.

Jag gjorde en sådant excel-foderberäkning för ett par år sedan, letade fram den nu för att kontrollera och uppdatera. Inser att det har ändrats en del från i fjor och sidan (en geocitiessida) som jag använde inte finns längre. Hur gör jag nu? Klantarsle som jag är så sparade jag inte uppgifterna som jag kunde behöva senare.

Finns det någon som kan hjäpa mig med hur jag fyller i behövet för mina hästar?
Jag är annars väldigt nöjd med mina uträkningar och jag har lagt in uträkningar om hur mycket olika foderstater skulle kosta, flera olika foder etc. så jag vill ju gärna behålla.

På ridhästen har jag underhållsbehov (och tycker att hon fungerat bra på detta:
underhållsbehov:=SUM((hästens vikt^0,75)*0,5)
energibehov =SUM(underhållsbehov+(underhållsbehov*hästens arbete))
proteinbehov=SUM(energibehov*6)
kalciumbehov =SUM(energibehov*0,3)
fosforbehov =SUM(energibehov*0,43)
magnesiumbehov =SUM(energibehov*0,15)

Jag har förrutom det (samtliga hyfsat lättfödda)
-en 2,5 åring som lallar i hagen och ska börja förberedas för inridning
-ett dräktigt avelssto(4 mån) med föl vid sidan(5 mån)
-ett 5 månaders föl
hur räknar jag underhållet på dessa? Kan jag använda samma som ovan när det gäller energi-, protein-, kalcium, fosfor-, och magnesiumbehov?

Jättetacksam för svar!
/U

Rekommenderar dig att skaffa SLU utfodringsrekommendationer för häst, där finns formlerna!

Underhållsbehovet för en unghäst är högre än för en vuxen häst + att du måste lägga till för tillväxtbehovet, som dessutom är olika beroende på om de har låg eller hög tillväxthastighet, beror på ras!

Tyvärr har det inte kommit ut någon ny SLU UR på några år, den som finns nu är från 2004, man har nämligen höjt behovet för calcium och fosfor på unghästar sen den senaste trycktes!

Senast ändrad:

Jag har viktmåttband, som funkar super. Och hur vet jag det?
Jo, vi åkte till strömsholm med en utav våra hästar och vägde, när vi kom hem vägde vi med måttbandet, det skillde ungefär 5-10 kg på måttbandet, vilket är väldigt bra, Tycker jag.

Men man tycker som man vill, ville bara tillägga det.:angel:

Fast det fungerar inte på alla hästar.

Min ponny skulle vara en nätt dam på inte många kg alls när vi mätte henne med måttbandet.

Visade sig att hon vägde 518 kg.

*kl*

Jag använder hippocampus främst för att kolla ca/p kvot och att magnesium och selen intaget är ok. Mitt fullblod behöver en protein/energi kvot runt 8 för att hålla sig fin och då skriker programmet högt att han får för mycket mat.............

Detta är oxkså ungefär hur jag abvänder Hippocampus program. Jag vill veta hur mkt MJ och protein hästen går på så att det blir lätt att lägga sig rätt framöver + att se hur hur mineralerna hamnar.

Sen är det väldigt praktiskt att man bara kan gå tillbaka ett steg, dra bort nåt och lägga till ett kg av nåt annat och vips har man svar på vad som hände med Ca/p-balansen, selen-innehållet etc.

Min ponny går på ca 50% mer energi än "medelhästen". Men programmet säger ju att det är ok om den ändå är i bra hull men att man ska hålla koll på proteininnehållet.

Ang proteinet så tycker jag att det är bra att programmet påpekar att ett ev proteinöverskott helst ska kommma ifrån grovfodret.

Jag har viktmåttband, som funkar super. Och hur vet jag det?
Jo, vi åkte till strömsholm med en utav våra hästar och vägde, när vi kom hem vägde vi med måttbandet, det skillde ungefär 5-10 kg på måttbandet, vilket är väldigt bra, Tycker jag.

Men man tycker som man vill, ville bara tillägga det.:angel:

Det är klart att det stämmer, på NÅGON häst. "Även en blind höna kan finna ett korn".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 159
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010