Foderstater!

Sv: Foderstater!

lundborg skrev:
ja, det är tack vare alla kunniga här på buke! (inklusive dig) som jag fattat innebörden av detta!!!!
:bow:

Ja det är sååå kul när man fått någon ny att inse detta! Det är MITT MÅL. Jag vill bara hjälpa andra att inse det som jag insåg för ca ett och ett halvt år sen... Innan dess fattade inte jag helelr!

nej, man är väl alltid lite emot nya ideer och vill ej inse att man kan lära sig något nytt sätt !!
"jag har ju alltid rätt" är ju vanligt tänkande :o

linnsan skrev:
har aldrig haft en höanalys till min 4 åring ..ser med ögat istället om det fattas ngt..funkar för mig
Har den haft boxvila, eller vad menar du? Eller var det knapplan?:confused:

Säkert nån som svarat det här redan (har inte läst hela tråden).

Men att man räknar utesluter inte ögat! Det är ett komplement!! För att man ska slippa korrigera när man väl ser bristen så lär man sig vad hästen behöver i energi för att hålla sig där man vill, och för varje ny säsong (nytt grovfoder) räknar man snabbt ut vad som behövs för att uppnå samma energi som förra året. Och även korrigerar eventuella brister i näringssammansättningen i grovfodret.

Jag blir mest förundrad över hur folk tror att "räkna foderstat" betyder att man inte behöver känna och se sin häst!!

pompelina skrev:
Det är ett jättebra hjälpmedel o analysera grovfodret MEN: Hur vet du att det är samma värde i allt?? Olika ängar, olika skördar osv... framförallt får vi inte glömma att hö/hösilage tappar i näring under lagringen. Det som var i höstas kanske inte är nu? Analyser är dessutom rätt dyra, lönar det sig i längden?? När det kanske ändå inte stämmer och kanske blir fel ändå??
Jag litar på ögat o det sunda förnuftet!

Till att börja med måste man vara medveten om att analysen visar ett medelvärde av precis det prov man tagit ut. Tillförlitligheten beror alltså på hur provet är taget.

Jag skulle heller inte fodra med grovfoder från olika ängar och skördar, utan ser till att boka tillräckligt och köpa hem tillräckligt för hela säsongen för att slippa foderbyten.

Den näring som försvinner är VITAMINER. Försvinner det protein så är det pga mögel som "äter upp" näringen, och det höt skulle jag inte fodra med i alla fall.

För mig lönar sig analysen absolut! Har jag ett bra hö så sparar jag in på alla "för säkerhetsskull-foder". Är det ett dåligt hö så sparar jag pengar genom att jag inte sitter och tränar en massa som är i onödan för hästen bara bryter ner sig själv innan det märks utanpå. Och dessutom kan komplettera med precis det som behövs istället för att återigen använda "för säkerhetsskull-foder" för att få till det som inte stämde.

Ögat och det sunda förnuftet är med hela vägen, oavsett om man har analyserat hö eller inte.

DESSUTOM Pompelina, så har du i tidigare trådar beskrivit hur du gör = att räkna precis som många här.

Jag har också precis börjat med höanalyser och räkna på foderstat 8får lite hjälp där..). Har precis som du klarat mig "utmärkt" i 8-9 år utan höanalyser, men när pållen helt plötsligt började falla ur efter sommarbetet, så började jag fundera på en höanalys. Sagt och gjort, skickade in trots att jag var ensam om det i stallet. Och höet visade sig ha en jättelåg kvot mellan MJ och protein. Proteinet var nästan obefintligt! Hade jag bara gett mer hö och fortsatt med 3 kg kavre så hade min häst för tusan inte gått att rida efter ett tag! Nu kunde jag istället lägga till lucern för proteinets skull och plocka bort havren. De extra mineralerna kunde jag också stryka och eftersom de är väldigt dyra så sparade jag in kostnaden för analysen redan där. Höet hade även obalans i P-Ca kvoten och det hade ju inte synts förrän bristen uppstått hos hästen. Bättre då att analysera och få en mycket bättre uppfattning av höets innehåll än vad endast ögat kan ge! Efterr foderändringen lad pållen på sig några kilon igen och fick helt plötsligt muskler av träningen också. Jag tänker definitivt fortsätta analysera vårt hö, även om de andra i stallet inte vill vara med på det!

Ja där ser man! ;)
Visst f-n tjänar man på att analysera och räkna.

Det är så KUL när folk inser detta!! :bump:

Ja, jag tänker i alla fall fortsätta med det! :bow: Det andra hölasset vi fick var så pass bra att jag till och med kunde minska lucernen, nu får han bara 1 liter morgon och kväll, mest för att ha nåt i krubban. Så länge det inte går till överdrift och man börjar kolla in på milimetern så är det ett jättebra hjälpmedel! Man är aldrig fullärd, heter det ju, och argumentet att "det har aldrig behövts förr" måste vara de dummaste av alla. Hur tusan skulle utveckligen kunna gå framåt om alla tänkte så? :crazy:

Ambra skrev:
Vad jag menar är att även om man har uträknade foderstater så verkar det ju inte funka?!
Konstigt..
Jag har räknat foderstater i ungefär drygt 10 år och det har ALLTID funkat.:crazy:

Att använda sig av analyserat foder och beräkna en foderstat innebär inte att jag inte känner på min hästs hull och tittar på den med mina ögon. Konstigt nog så blir man faktiskt inte blind av att räkna foderstater.

pompelina skrev:
Det är ett jättebra hjälpmedel o analysera grovfodret MEN: Hur vet du att det är samma värde i allt?? Olika ängar, olika skördar osv... framförallt får vi inte glömma att hö/hösilage tappar i näring under lagringen. Det som var i höstas kanske inte är nu? Analyser är dessutom rätt dyra, lönar det sig i längden?? När det kanske ändå inte stämmer och kanske blir fel ändå??
Jag litar på ögat o det sunda förnuftet!
Vi vet inte att det är samma värde i allt eftersom analysen består av ett PROV. Om man däremot tar provet så riktigt som möjligt vet man mycket mer om näringsinnehållet än man vet genom att gissa.

Björk skrev:
Konstigt..
Jag har räknat foderstater i ungefär drygt 10 år och det har ALLTID funkat.:crazy:

Att använda sig av analyserat foder och beräkna en foderstat innebär inte att jag inte känner på min hästs hull och tittar på den med mina ögon. Konstigt nog så blir man faktiskt inte blind av att räkna foderstater.

:rofl: ;) :bow:

Björk skrev:
Konstigt..

Kul att det funkar för dig!:smirk: Men blir lite sorgsen när jag i tråd efter tråd läser om folk som sitter med för tjocka eller för smala hästar trots att dom har en "perfekt" uträknad foderstat för just den hästen med just den vikten:confused:
Det är det jag menar med att folk kan stirra sig blinda:cool:

Ambra skrev:
Kul att det funkar för dig!:smirk: Men blir lite sorgsen när jag i tråd efter tråd läser om folk som sitter med för tjocka eller för smala hästar trots att dom har en "perfekt" uträknad foderstat för just den hästen med just den vikten:confused:
Men då har de stirrat sig blinda på vad tabeller säger att deras häst ska ha för behov. Tabeller är medelvärden och den hästen finns inte på riktigt (hoppas du förstår vad jag menar).
// Linda

Ambra skrev:
Ja, då handlar det troligen om människor som själva inte läst på ämnet utan fått en foderstat uträknad av någon annan och helt enkelt är övertygade om att det innebär att man inte behöver känna av hullet på hästen längre. Det säger nog mer om deras kunskaper än om foderstatsberäkning på det stora hela.

Jag räknar efter tabellvärden till mina islänningar minus 10% (pga att det i regel är en lättfödd ras). Än så länge har det funkat rätt perfekt på det 20-talet hästar jag räknat på genom åren. En häst var väldigt svårfödd så hans högiva fick jag öka med ett antal kilo per dygn.

:bow:

Om jag inte minns fel så kan man förenklat säga att fosforöverskott som passerar genom kroppen binder kalcium på vägen o finns det inget "löst" kalcium så tas det ur skelettet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar