foderstat vintertid

A

apollo1

Ändrar ni er foderstat till era kaniner på vintern?
Tänkte främst på att minska maten eftersom dom lever på fettreserver i det fria, någon som gjort detta och har erfarenhet eller bör dom ha samma foder som vanligt?
Tack!

Sv: foderstat vintertid

Mina får någe mer Pellets, men det viktigaste är ju att dom alltid har tillgång till hö !:)

ja men bara om de blivit lite runda på sommaren men nu har jag inga lättfödda dvv honor längre utan harar som kräver mer energi så numera ger jag lite mer men bara när det blir riktigt kallt först o främst får de äta mer hö!

Jag antar att du har dina kaniner ute året om. Eller har jag fel?

Min kanin får samma foderstat året om. Hon är innekanin som får vara ute några gånger på sommaren i hage gjort av kompostgaller. Det är tre matskedar pellets som gäller per dag. Det är en dvärgvädur.

Min kanin (och marvsinet också för den delen) går på gräs ca 8tim/dag på sommaren. Ändrar inte så mkt på fodret, lite mer hö förstås. Annars får de en näve marsvinsblandning per dag + grönsak och grenar att gnaga på.

Fast mina bor ju inne då...;)

Just nu är min kanins hö slut så han gnager på lite halm och pellets och han ser precis ut som vanligt i hull, ingen dålig avföring eller matt/hänging, han bor ute inne i en lada ;)

Varje gång jag vart på väg ner till grannen för att köpa hö har han åkt iväg, han är borta då vanliga människor är hemma! Och jag kan inte precis gå och sno en höbal ;) Men han ser inte ut att må dåligt precis dom här dagarna han varit utan.

Hot Shot Ge inte din kanin marsvinspellets, min syster köpte fel då han bodde hos henne och det slutade med att han vart så fet att han inte orkade röra sig så när han flyttade hem till mig vart det akut till vetrinären och stäng banting! Detta gick hur snabbt som helst, han vart som en ballong jätte läskigt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama