foderstat vid fri tillgång av hösilage

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 668
D

dolphinsmile

jag har svårt att få ihop en foderstat som jag blir nöjd med åt min nyblivna ettåring.. Hon har fri tillgång på hösilage på dagarna. Hon går tillsammans med sin mamma och de äter upp en bal på 300 kg på ca 10 dagar.. Skulle tippa på att mamman äter mer än dubbelt så mkt som sin dotter.. det svåra är att jag kan inte göra analys på hösilaget eftersom det skiljer sig rätt mkt mellan varje bal..

men hur ska jag lägga upp det? jag uppskattar att hon äter cirka 5-10 kg hösilage om dagen och så får hon 1,5 kilo krossad havre och och en halv liter (torr) betfor. Det känns som att det skulle behövas något mer proteinrikt också.. men jag är livrädd för att jag ska ge henne för mkt..

hon är en kallblodstravare

hjälp mig?

Sv: foderstat vid fri tillgång av hösilage

Börja med att ge lusern i någon form. Det räknas som grovfoder och har ett högt proteininnehåll. Hur mycket sklijer från olika fabrikat.
När du inte vet värdena på det grovfoder de äter i hagen så är bättre att börja med lusern i stallet tills du kan se hur hästen reagerar på det. Med lusern är det mycket möjligt att du kan minska på kraftfodret.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 090
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka