Foderstat till travare

M

Marshal

Hej,
är bara nyfiken på hur era foderstater ser ut till era travhästar.
Från föl till vuxen tävlingshäst. Blandar ni "traditionellt" krafftfoder (havre, korn, betfor, kli etc) el. kör ni med färdigfoder, typ Krafft, Fibergi el. liknande? Hur mkt krafftfoder ger ni?
Grovfoder: hö, hösilage, ensilage? Fri tillgång el uppdelade ransoner?
Ger ni någon form av tillskott? Har ni något speciellt tillskott som ni absolut "inte skulle klara er utan" ;)?

Alltid kul att jämföra med andra! :)
 
Nu under sommaren får hon inget hö...(går ju på bete) ½kg krafft groov och 1.5dl betfor... Men på vintern får hon ca 110kg hö och 2 kg krafft groov 3dl betfor och så brukar ja ge henne lite multivitaminer året runt och lite lusern. ½-1kg på vintern. Hon har lätt för att bli tjock på sommaren å lika lätt för att bli tunn för vintern... :smirk: :banana: :banana: :bump: :bump:
 
Har en fyraåring och en som är åtta. Båda ston. Promenadrids. Nu på sommaren får de inget extra förutom mineraler och saltsten.

På vintern så har de fri tillgång till grovfoder, de får ca 20 kg hö per dag + fri tillgång till halm. (De går på lösdrift) Behövs det sedan kraftfoder så brukar jag ge lucernpellets, betfor och lite foderjäst + mineraler & vitaminer.
 
I full konsition

10-12 kg (varav 8 kg hösilage och 2-4 kg hö)
3-4 kg havre
1 kg racing balance
1 kg pasture mix
2-3 LITER fibergi elit

---
På sommarbete, lite mage, går på dagbete mellan 9-14
4 kg hö
6 LITER fibergi
1 liter betfor

---

+ fodertran, kopparjärn, c-vitamin, kraffts röda mineraler, vitlök, cortaflex, buteless, energy oil, MSN, gurkmeja, chevinal plus, linfröpelletts

(+ muskel-E och svettersättare vid hård ansträngning)
 
Min, som inte rids särskilt hårt, får 1kg korn, 0,5 kg havre, 0,5 kg betfor, fri tillgång på hö och mineraler och salt. På sommaren gräs istället för hö.
 
Min får:

Travare, 12 år, rids och körs, tävlar trav.Kraftfodergivan ökas mer och mer.

2 ½ kg sport
½ kg groov
1 kg krafft müsli
2-3 dl betfor
kalk
msn
bioglucosamin
vitlökspulver
e-vitamin
salt
shy-feeder
olja

10 kg hö cirka
 
Min pålle är 7 år, svår att hålla i hull och startklar. Väger ca 420 kg. Han står på fri tillgång på ganska torrt hösilage (skulle gissa på runt 75% ts), äter ca 14 kg/dag, 1 kg krafft grund och 1½ kg krafft nya groov. Utöver detta får han lite betfor att blanda örter (till hovarna) och salt i. Med den här foderstaten har han äntligen gått upp i hull och blivit fin.
 
Vanlig foderstat:

10-15 kg hösilage
300 g korn
600 g hel havre
300 g betfor
1 dl krafft blå mineraler
+ morötter

Betesfoderstat:

4-5 dl hel havre
4 dl betfor
1/2 dl mineraler
+ morötter
 
Varmblodet som jag rider rids nu bara lätt typ 4 ggr i veckan + att han går på nerklippt bete får:

Morgon:
ca 1,5 kg hösilage
0,25 l lusern pellets
0,5 l krossad korn
1 mått glyckosamin (bygger upp brosk bla.)
Torsklevertran
½ mått vitlök
+ morötter och vatten som det blandas upp med.
även lite mineraler.
Fast det brukar han inte få när han går på normalt bete eftersom det innehåller mineraler utan då har han en salt/mineralsten i hagen.

Middag:
1 kg hösilage

Kväll:
2,5 kg hösilage
0, 25 l lusern
0,5 l krossad korn
½ mått vitlök
tran
1 mått glyckosamin
ev. mineraler
+ morötter
och lite vatten som det blandas upp med

får även 0,5 kg betfor ibland.

på vinter/höst brukar han få (om det är riktigt kallt brukar vi öka hösilaget som han får i hagen som middag)
Då rids han 5-6 ggr i veckan beroende väder varav 2-3 ggr tränas han)
Morgon:
2 kg hösilage
1 l krossad korn
2 dl kli
½ mått mineraler
½ mått vitlök
½ tryck tran
½ mått glyckosamin
+ 4 morötter

Middag: (i hage)
1,5 kg hösilage

Kväll:
(samma som morgon)
får även då betfor ibland

Natt:
3 kg hösilage
plus morötter och äpplen
 
10 kg hö av god kvalitet
3 kg Krafft Groov
2 kg SVART havre

Krafft röda mineraler

Givetvis är foderstaten en individuell sak, men prova med svarthavre, MYCKET bättre än den trad vita havren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 383
Senast: caradan
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 234
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp