Foderstat till katt - gör man såna?

S

Skuggabaldur

Nu kommer jag med mina knäppa kattfrågor igen:D!

Det är så att våran honkatt, som blivit kastrerad i somras har börjat gå upp i vikt. Det var ju väntat att det kunde ske, men jag började fundera på om man kan göra foderstater till katter som man gör till hästar? Räkna ut energibehovet och sen välja ut ett bra foder och kolla innehållet och räkna ut hur mycket hon behöver. Eller det kanske inte alls funkar med katter?
De andra i familjen ger nu bara helt enkelt mat när katten kommer och vill ha och ni kan ju räkna ut hur det blir:crazy:. Vill ordna upp det där lite, vi behöver fasta mattider och det är lätt ordnat, men hur mycket hon ska ha är svårare...

Sv: Foderstat till katt - gör man såna?

Visst går det. En vuxen, fertil katt, beräknas ha ett energibehov på ungefär 280 kJ/kg. Kastrater har ungefär 30% lägre energibehov så det blir drygt 200 kJ/kg.

Annars kan nu ju bara kolla på förpackningen och följa de generella utfodringstabellerna där. Om katten blir tjock minskar ni helt helt enkelt fodergivan.

Sv: Foderstat till katt - gör man såna?

Tack! Ska gå igenom hennes foder och försöka hitta en bra mängd att ge.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 131
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 386
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV