Foderstat till arab

Centaur

Trådstartare
Vet ju att det varierar från häst till häst, men uppskattningsvis;

hur mkt äter en arab (d-ponny) som rids väldigt lätt?

ni som har araber i den stl, vad får dom för foder?

Sv: Foderstat till arab

Nu är det inte mina hästar men hittils så har de på en höft fått runt 6-8kg hösilage varierat med bra och dålig kvot (i år bra kvot) 0.5kg betfor och 0.5-1kg färdigfoder med medelvärde.

Båda är både magra och omusklade, den ena bukig och den andra slimmad. Finns en annan som får ganska mycket mer mat men som tränas mindre, den har bra hull och bra muskelsättning.

Nu ska den ena upp i foder då jag lyckats slingra mig in :devil:
Den kommer till att börja med få 14kg hösilage ca 1kg alfa, o2kg linfrökaka 1kg betfor (mätt torrmängd). Så får vi se vad som händer.

Min erfarenhet är att araber har ofta en rund bred revbensbåge, på det så kommer ofta en stor buk varpå de kallas tjocka och får alldels för lite mat och för låg kvot.
Araber över lag ligger en bra bit över medelhästen
både i Mj och smrp för att hålla sig slanka, i bra hull och musklade.

har en arab som visserligen inte "tränas" pga att han bara är 3 år men han går promenader samtidigt som jag håller på att köra in honom.
han får:
hö: 10 kg
lusern strå: 2-3 kg
havre: 2 kg
multivitamin: 2 korkar
krafft miner grön: 1 dl

kommer eventuellt att öka på havren lite nu när han ska börja köras också.

oj vad mkt havre, varför får han det??

mina får fri tillgång på hö, uppskattningsvis 10-12 kilo per dag... ibland mer ibland mindre...

sen få de 1-2 kg lusern.... jag har inte bästemmt mig där än... men då de fick för lite förut så får de 2 kilo för tillfället....

tävlingshästen får även 250 gram super G, men han går knappt nånting just nu... men jag skulle nog inte ge mer om han gick....

hästarna i fråga är 3 och 15!

:crazy:

det där är mer än mitt stora halvblod på 176+ som tränas i dressyr får......

i alla böcker och på sidor med rasbeskrivning så står det att dom är lättfödda, stämmer inte det alls då?? :confused:

kimmis; det låter jo som en mer normal foderstat i mina ögon.. :p

Har aldrig sett en lättfödd arab, så ta du böckerna med en nypa salt och kika hur det ser ut IRL istället.

Det kanske är som med isisarna, behöver bara en tuss hö för det får de ju bara på island. Sen att värdena är som svart och vitt har folk missat under lång tid.

mja jag svälter ingen häst för att det står i en bok att den är lättfödd. :D

men stod även så på svenska arabföreningens sida, den borde ju vara uppdaterad. lättfödd tycker jag inte har med hövärden att göra, hästen har ju samma behova oavsett om den får det från hö eller kraft.

Min arab var supersmal när jag fick honom. Han får nu fri tillgång silage rätt torrt. Äter ca 15 kg. 1 kg krafft 125. 1 l betfor + mineral.
Kommer ta bort krafften så småningom då han är i fint hull nu och ist ge ca 1 kg lucernhack.

jag tror de menar att man inte behöver ge massa kraftfoder utan att det räcker med grovfoder.... och det stämmer på mina iaf!

tävlingshästen får ju 250 gram, men det beror på att han fick jätte mkt mask i somras... så han var jätte tunn...

Det är ju det, lätt - svårfödd. Vad menas igenligen?

Jag tycker det är två ord som inte borde få finnas i fodersammanhang då det kan tolkas så otroligt olika.

Min arabvalack (maxad D-ponny) på 21 år som rids ganska lätt får:

ca 8 kg hö av mycket bra värden
4 dl havre
4 dl krafft grund
4 dl betfor
lite mer än 1 dl mineraler i pelletsform.

*KL*

Jag har haft ett helt gäng mycket lättfödda araber, både föl, unghästar och avelsston. Just nu är alla lättfödda utom en som förmodligen skulle klassas som normalfödd av andra. Jag, som är van vid lättfödda, klassar henne som svårfödd... :D BTW, med lättfödd menar jag att de klarar sig (eller blir feta) på lite energi (MJ). Protein behöver de i rätt förhållande till mängden energi och deras status (digivande, växande mm), såklart.

Just nu står dessa i mitt stall:

Avelssto (ej dräktig), 16 år, lite väl överviktig, men jag kan inte gärna ge henne mindre grovfoder än jag redan gör - 64 Mj, 450 g SMRP
Avelssto (ej dräktig), 8 år, normalhull - 95 MJ, 580 g SMRP
Sto, 3 år, lätt överhull - 75 MJ, 510 g SMRP
Hingst, 2 år, lätt överhull - 85 MJ, 560 g SMRP
Hingst, 2 år, lätt överhull - 85 MJ, 560 g SMRP

Alla är välmusklade, trots att de bara skrotar i hagen, men som synes lite väl runda. Problemet för mig är oftast att kunna ge dem tillräckligt med grovfoder utan att de blir feta som grisar.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Min arab är ngt större (152 cm) rids lätt för tillfället och han är tjock på:
7 kg hö (7,4 MJ, 74 g SMRP)
1 dl mineraler.

Och ja han är tjock, känner inga revben under fläsket, vet inte vad jag ska hitta på, kan ju inte ge han mindre mat:crazy:

Har lite samma problem som Carinaso: kunna ge tillräckligt med grovfoder utan att han rullar fram

min arab är ca 147cm hög, 13år och rids ca 5dagar/veckan lätt. han får nu ca 15kg hösilage, 3dl musli, en näve mineraler och lite morötter. han är lite över normal hull(magen bara). nu ska jag få en analys på hösilaget så jag kan se om han får tillräckligt eller för mycket. vill helst inte ge mindre grovfoder eftersom han går på lösdrift. han är nog ganska lättfödd.

Min arab (151 cm) var förra året superfin på 70 MJ och en proteinkvot på 7,4. I år går han på fri tillgång så i år äter han mer, och är hm lite rundare..

Nu är min arab dock 157 cm men jag svarar ändå. Han är ganska lättfödd och äter 9 kg hö (med en kvot på 9,2) så det är ju väldigt kraftigt. Han får kraffts müsli, den nya som är havrefri en liter och en dl mineraler. Han är väldigt pigg och glad och utmärkt i hull.

han får det för att han behöver det. skulle gå ner i vikt väldigt mycket om ja tog bort den.

ja, de kanske det är, men han är en svårfödd häst så jag kan ju inte dra ner på fodret för att rasbeskrivningen säger att de är lättfödda;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar