foderstat åt welsh cob

M

MIE83

Jag har hört att welsh cobbar är lättfödda, men de beror väl på individ! Hur många MJ får era hästar, och Vilket arbete gör dom? Hur mycket väger dom?

Tack för era svar! :)

Sv: foderstat åt welsh cob

Hej
Jag har en Welsh cob hemma. han är 150 cm och väger ca 500 kg.
Han äter 11 kg torr ensilage och 2 kg dobson & horrels country competison mix + betfor. Han går 7 dagar i veckan, svår dressyr 4 av dom. resten lite lugnare. Hur mycket äter din nu?

Jag har också en Welsh cob 246cm-
Han får:
2 liter kraft (Svart haver, korn, lüsern, solrosfrön och mm.)
1 liter Betfor
3 dl Vetekli
6kg hö
1 bal halm (äter han ca om dagen)
och oljor, vitaminer, vitlök och mineraler.
Väger det vet jag inte mer ca 430kg (gissar bara)
Håller på att ridas in så medelsvår dressyr.
LA dressyr program
Går varanan dag.

Senast ändrad:

Min unghäst går på fri tillgång på hö(ca 20 kg/dygn), 4 dl helhavre, 4 dl kornkross, 1/2 dl mineraler, 1 dl linförkuber och morötter. Rund och fin, bra muskler, växer i lagom takt (ca 135-140 cm idag och hon är 2 år). Har aldrig analyserat grovfodret utan har fodrat med blicken i hela mitt liv och det har funkat mycket bra hittills.

Jag blandar mitt kraft foder själv. Köpte färdigt innan men om man blandar själv så kan man sätta i det man tycker att hästen behöver och inget annat. Men färdigt är också jätte bra.

Vad har du för stam på din? Nyfiken ang höjden på din 2 åring då min 2 åring klassas som liten 136 idag med sekt D mamma och sekt C pappa.

Mina ston får nu ca
MJ 82
Protein 800
Detta får de enbart genom vårt ensilage.
De äter ca 15-20 kg om dagen samt får lite skrammel i krubban när halvbloden får det.
Stona rids ca 1 h om dagen och är i dräktighets månad 8-10 just nu.
Stona väger mellan 450-500kg och är mellan 136-148 i mankhöjd

Oki tack allihpa för era svar:)
I norrland så har welsh Cob dåligt rykte av dom jag har pratat med, att dom är nerviga o opålitliga, själv tycker jag att de inte stämmer. Av dom jag träffat... Vad säger ni?

Jag har ingen själv, men letar efter en :) den ända welsh coben jag sett har uppe är en welsh cob valack som står på en ridskola.

Welsh skrev:
Vad har du för stam på din? Nyfiken ang höjden på din 2 åring då min 2 åring klassas som liten 136 idag med sekt D mamma och sekt C pappa.
e:Leyeswick Dai u: Crugybar Lucy's Lady

MIE83 skrev:
I norrland så har welsh Cob dåligt rykte av dom jag har pratat med, att dom är nerviga o opålitliga, själv tycker jag att de inte stämmer. Av dom jag träffat... Vad säger ni?
Nähä, håller inte med...de jag träffat är suveräna. Signalkänsliga, ja, men hur stabila som helst.

MIE83 skrev:
Jag har ingen själv, men letar efter en :) den ända welsh coben jag sett har uppe är en welsh cob valack som står på en ridskola.
Min kommer från Hälsingland (norra). Mamman finns kvar där och är i träning hos A. Laake.

hihi den mamman var jag spekulant på !!

HalyBailey skrev:
hihi den mamman var jag spekulant på !!
Ha ha, ja där ser man:D...Min väninna frågade mig en dag om jag kunde hjälpa henne att leta häst...jag såg annonsen och sa "DEN"...vi åkte ner och tittade, fick betäckning på priset, köpet avgjordes och så till sist hamnade Lilly af Oltorgs hos mig:D

*förlåt lånet av tråden*:bow:

Jag bor i östersund det är ca 20-30 mil dit. vet du någon hemsida till honom eller någe sånt?! :)

MIE83 skrev:
Håller inte med.
De är underbara.

MIE83 skrev:
Jag har hört att welsh cobbar är lättfödda, men de beror väl på individ! Hur många MJ får era hästar, och Vilket arbete gör dom? Hur mycket väger dom?

Tack för era svar! :)

Hej, jag hade en welsh cob förut, 146 cm i mkh vägde 450 kg, gick normalt-hårt arbete varje dag, 4 ggr veckan dressyr, resten ut, ibland hoppning. När hon stod ute på bete (fast reds fortfarande lika mkt) fick hon endast gräset då + lite havre efter ridtur. Fast sen när hon togs in på nätterna stod hon kvar på samma foderstat ett tag (fast gick på hösilage också), ändå hade hon MKT energi! Sen flyttade till ett annat stall, där började hon succesivt gå på 1 kg havre/dag och 0,5 kg betfor/dag + hösilaget samma mängd. Då hade hon PÅ TOK för mycket energi att hon blev svår att hantera/rida i stället.

hej jag har en d ponny 145 i manke.. har ingen stam men ser ut som en welsch cob och har det tempramentet.. han har lite beskymmer med vinten då man får je honom mycket mer hö.men annars är han relativt lätt född.. han får nu på vintern 12kg hösilage om dyngnet och ca ½liter kraft groov. han rids 6 dagar i veckan relativt hårt. på hösten och våren får han samma kraft och ca 7 kg hö. detta beror ju lite på hur han är i sitt hull och jag förendrar ju suxensivt det är ju inte så att han ena dan får 12 kg och andra dan 7 som ni säkert förstod.. på sommaren får han bara gräs inget kraft. han har ju mkt energi och får mest kraft för att de andra får.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?