Foderkostnad per månad!

C

Carro83

Hejsan! Skulle jätte gärna vilja veta vad kostnaden ligger på ( ca) för foder till en stor häst per månad. Det skiljer från häst till häst såklart men det vore bra att få veta på ett ungefär vad det kostar :)

Sv: Foderkostnad per månad!

Min kallblodstravare (sto, 15 år, 159 cm, ca 700 kg):

15 kg hösilage á 0,70 x 30 = 315 kr
0,5 kg havre á 2 kr x 30 = 30 kr
0,4 kg betfor á 2,80 x 30 = 33 kr
Lucern hack 0,5 kg á 5 kr x 30 = 75 kr
Mineraler = 50 kr
Linfröolja = 50kr
Morötter = 40kr

Ca 600 kr/månad.
Lägg märke till att jag köper hösilage billigt, och att jag ger ytterst lite kraftfoder.

Immer

Nu har jag en arab(D-ponny) men så här mycket kostar hennes krubb per månad:
Hö 2,50kr/kg(9 kg/dag under vinterhalvåret)=675kr
Krafft protein(1 l/dag)=200kr
Krafft Groov 125(1 l/dag)=100kr
Hel havre- och kornblandning(1 l/dag)=ca 35kr
Betfor(0,4 l/dag)=ca 35kr enligt mina beräkningar;)
Mineraler(1 dl/dag)=ca 50kr
Allting är per månad

Sammanlagt:1095

De hästar jag har haft har käkat för mellan 683 kr (billigaste) till strax över 1900 kr (hästen som varit dyrast i drift av de jag har haft!).

Allt beror på 1) hur mycket hästen äter (äter mycket, kostar mycket) och 2) hur dyrt foder du köper. Den jag hade för 1900kr/månad behövde oerhört stora mängder grovfoder (som jag i o f s hade hyfsat billigt) och dessutom mer protein än vad grovfodret gav (helt OK kvot de åren jag hade honom, ändå behövde han högre kvot så det blev dyrt).

Som du ser skiljer det väldigt mellan olika hästar, så det är svårt att säga. Som nybliven hästägare kan det vara bra att ha hästen uppstallad med fast pris (helinackordering) till man lärt sig fodra hästen.

Jag lägger ut ca 1900-2000 kr / mån. (ej inräknat mineraler mm)
Jag ger krossat kors, hästekrafft, betfor.

Halvblodshäst 6 år , som väger 635 kg, normalfödd. Rids kontinuerligt variande arbete max 60 min om dagen , ca 5 dgr i veckan.

Hö, dagsgiva (minst) ca 8 kg = 500 kr
Lusern, dagsgiva ca 2 kg = 300 kr
Mineraler och vitaminer = ca 100 kr
Morötter = 45 kr
Havrekross = 15 kr

Summa = 960 kr i månaden

Har även halm som strö + att hon får det ute i hagen med men har inte räknat med detta.

jo, krossat korn ska det stå:angel:

Äh, jag som var på hugget och ville ha lite nya foderalternativ. Just nu är jag jättenyfiken på sockerfri betfor (betfiber utan melass alltså).

Nytt och revolutionerande för mig!

jo, jag ger även 12 kr ho/hösilage
ej inräknat i det innan.

är nog lite trött idag:angel:
12 kg hö =)
Är inte säker på hökostnaden.

Jag har kompisar som testat betfor utan socker..Deras hästar har inte tyckt om det!

/C*

Jag är helt övertygad om att fullblodet kommer att avsky det. Men jag är också lika övertygad om att hans sanslösa muggutbrott står i relation till magbalansen, och den blir inte bättre av att käka betfor, snarare tvärtom.

Så antingen får han detta som alternativ, eller ingen beta alls.

Min 5 åriga connemaravalack får följande:

12 kg hö per dag 1.5 kr * 30 dagar = 540 kr
1 kg lucern per dag = 160 kr
0.5 kg havre per dag = 50 kr

Totalt blir det = 750 kr per månad

Just nu får han även E-vitamin och Tryptovit (eller vad det nu heter) vilket blir ett tillägg på ca 500-600 kr på en månad. Sen tillkommer mineraler men det blir inte mycket extra i månadskostnad för dom.

Som nybliven hästägare kan det vara bra att ha hästen uppstallad med fast pris (helinackordering) till man lärt sig fodra hästen.

Håller på att leta stallplats för fullt nu och ska följa ditt tips och hitta ett stall med ett fast pris :) Känns som en bra början.

En annan trevlig effekt av helinackordering är att man kan ägna mer tid åt sin häst, snarare än att hämta foder, lasta hö, hösilage, spån, halm eller vad det nu är.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb